فونیکسریمکسبهتام

خودروهای دیزلی عامل مرگ ۱۰ هزار نفر در اروپا

عصر خودرو- طبق پژوهش‌های انجام شده، خودروهای دیزلی در اروپا تنها در سال ۲۰۱۳ موجب مرگ زودرس بالغ بر ۱۰ هزار نفر در این قاره شده‌اند.

خودروهای دیزلی عامل مرگ ۱۰ هزار نفر در اروپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، به نقل از وب سایت theverge، نزدیک به دو سال پیش بود که رسوایی پرونده خودروهای آلاینده فولکس واگن آلمان برای نخستین بار در آمریکا افشا شد چرا که پس از آزمایش های صورت گرفته مشخص شد نرم افزار مدیریت میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی این شرکت در آمریکا دستکاری شده است.

    فولکس واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت 4.3 میلیارد دلار جریمه محکوم شد و هنوز هم با مشکلات حقوقی در آلمان و سراسر جهان مواجه است. این شرکت 22 میلیارد یورو را برای پرداخت خسارت اختصاص داده است و همچنان هم به ایجاد آلودگی در محیط زیست در جهان متهم است.

    از آن زمان تاکنون در تمامی کشورهایی که از خودروهای دیزلی استفاده می کردند و بر این باور بودند که خودروهای دیزلی از خودروهای بنزینی پاک تر است، سایه شک و تردید انداخته شد. رسوایی فولکس واگن در آمریکا جرقه ای بود تا پژوهشگران، مهندسان و متخصصان را گردهم بیاورد تا در مورد سرنوشت و عملکرد خودروهای دیزلی و بنزینی تصمیم های جدی تری اتخاذ کنند.

    در پژوهش جدیدی که به تازگی توسط ژورنال تخصصی مقالات محیط زیست منتشر شده، محققان به نتیجه ای دست یافته اند که نشان می دهد آلودگی هوا در اروپا تنها در سال 2013 منجر به مرگ زودرس بالغ بر 10 هزار نفر شده است. بیش از نیمی از این موارد فوت شده قابل پیشگیری بود اگر در معرض آلودگی هوای کمتری قرار می گرفتند.

    در حال حاضر بالغ بر 100 میلیون دستگاه خودروی دیزلی در کشورهای اروپایی وجود داشته و تردد می کنند که این عدد حدودا دو برابر تعداد خودروهای دیزلی در سایر کشورهای جهان است.

    گرایش اتحادیه اروپا بسوی خودروهای دیزلی به جای بنزینی یک انتخاب استراتژیک بود چرا که آنها بر این باور بودند که میزان انتشار گازهای گلخانه ای و کربن دی اکسید این خودروها بسیار کمتر خواهد بود. اما چیزی که در اینجا به آن توجه زیادی نشد گاز خطرناکی بنام نیتروژن دی اکسید بود. در واقع باید گفت خودروهای دیزلی کربن دی اکسید کمتری تولید می کنند اما در عوض، نیتروژن دی اکسید بیشتری تولید و منتشر می کنند. استنشاق این گاز در هوا، عامل مشکلات و بیماری های قلبی و ریوی و مرگ زودرس به شمار می رود.

    لازم به ذکر است که این کشورها به تازگی دریافته اند که آزمایش و تست خودروهای دیزلی در محیط آزمایشگاه اصلا به واقعیت نزدیک نیست. این بدان معناست که این گونه خودروها در محیط بیرون از آزمایشگاه یعنی خیابان و جاده، به میزان 4 تا 7 برابر بیشتر از محیط داخل آزمایشگاه، آلودگی تولید می کنند.

    یکی از مدیران ارشد کیفیت هوا و دبیر ارشد موسسه تحقیقاتی محیط زیست در این خصوص عنوان کرده است:" انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا مساله ای نیست که بخواهیم آن را قبول کنیم یا خیر، بلکه بحث سلامت مردم و شهروندان در میان است و همه دستگاه‌های اجرایی و مسئول در قبال آن موظف خواهند بود".

    وی ادامه داد:" طبق تحقیقات صورت گرفته، در سال 2013 انتشار نیتروژن دی اکسید و استنشاق آن توسط مردم و شهروندان در 28 کشور اروپایی بعلاوه نروژ و سوئیس، منجر به مرگ زودرس 10 هزار نفر شده است که بالغ بر نیمی از این موارد بطور مستقیم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده است".

    کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه که در آنها خودروهای دیزلی بیشتر از سایر کشورها استفاده می شود، نشان دهنده بیشترین آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا هستند.

    با نگاه مختصری به نقشه آلودگی هوا و میزان مرگ و میر در سایر کشورهای کوچکتر اروپایی نظیر سوئیس، اسلونی و بلژیک نیز می توان دریافت که آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در حال رشد است.

    البته لازم به ذکر است که این آمار و ارقام به این معنی نیست که خودروهای بنزینی به خودروهای دیزلی ارجحیت دارند چرا که ثابت شده است هر دو موجب آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای می‌شوند اما چیزی که در این پژوهش قابل بحث است انتشار گاز خطرناک تری بنام نیتروزن دی اکسید است که به مراتب از کربن دی اکسید مرگ بارتر است.

    همه این تفاسیر موجب شده است تا بسیاری از کشورهای توسعه یافته اروپایی، بدنبال راه‌هایی برای مقابله با معضل آلودگی هوا و حفظ و تامین سلامت و بهداشت شهروندان خود باشند. بدین ترتیب خودروسازان مطرح جهان نظیر تسلا، دایملر، بی ام و، فولکس واگن، تویوتا، رنو و نیسان درصدد توسعه طرح هایی برای تولید انبوه خودروهای پاک تمام برقی و یا هیبریدی هستند تا بدین وسیله بتوانند کمک بسزایی به کاهش میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا کنند.

    دولت انگلیس قرار است تا سال 2040 تولید و فروش تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی را در این کشور ممنوع اعلام کند تا بدین وسیله با معضل آلودگی هوا مقابله کرده و خودروهای دوستدار محیط زیست را بکار بگیرد.

    پس از انگلستان، کشورها و شهرهای دیگری همچون فرانسه، مادرید، میکزیکوسیتی و آتن نیز می خواهند روند تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف کنند.

    دولت چین نیز در همین راستا قصد دارد ساخت و تولید خودروهای بنزینی و دیزلی را که محیط زیست را آلوده می کنند و موجب آلودگی هوا و سپس بیماری بسیاری از شهروندان می شوند، ممنوع اعلام کند اما مقامات دولتی این کشور هنوز زمان دقیقی را برای این موضوع مشخص نکرده اند. طبق گزارش های منتشر شده، چین می خواهد حداقل یک پنجم فروش خودرو در این کشور را تا سال 2025 به بازار این خودروها اختصاص دهد.

    دولت هند هم قصد دارد تا سال 2030 میلادی، خودروسازان این کشور را موظف کند تا تمامی خودروهای تولیدی در این کشور را برقی کنند. امید است گسترش روزافزون خودروهای برقی محیط زیست پاک تر و شهروندان سالم تری را به ارمغان بیاورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو