فونیکسریمکسبهتام

رانندگی زنان در عربستان؛ سنت مقاومت می‌کند

عصر خودرو- نمی‌شود یک شب با یک قانون، تفکر بخشی از جامعه را که سال‌ها با آن زندگی کرده‌اند را تغییر دهد.

رانندگی زنان در عربستان؛ سنت مقاومت می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران، زنان عربستان سعودی اجازه رانندگی پیدا کردند. پادشاه عربستان بالاخره تصمیم گرفت به زنان این کشور اجازه دهد فرمان بدست بگیرند و در خیابان‌ها و اتوبان‌ها ویراژ دهند.

    قرار است از شهریور سال آینده این قانون اجرا شود. در این میان اما برخی از مردان عربستانی به این قانون اعتراض کردند و اعلام کردند دوست ندارند زنان و دخترانشان رانندگی کنند پا به پای مردان.

    برخی مردان عرب سعودی بر اساس تفکر سنتی خود بر این باور هستند که زنان نباید رانندگی کنند. آنها کاری به قانون و دستور پادشاه هم ندارند.

    به طور مثال رئیس یک شرکت تاکسیرانی در همین ارتباط گفت: «شما می‌توانید ممنوعیت آنها را لغو کنید، ولی نمی‌توانید مردان را مجبور کنید تا به زنان و خواهران خود اجازه رانندگی دهند. من کسی هستم که به عنوان رئیس خانواده تصمیم می‌گیرد، نه زنان.»
    رانندگی زنان در عربستان؛ سنت مقاومت می‌کند


    این رفتار بیانگر یک اصل اساسی در جوامعی است که مردم در آن با تفکرات سنتی زندگی می‌کنند. قانون نمی‌تواند سنت‌های آنها را زیر پا بگذارد.

    در جوامع این‌چنینی قبل از قانون گذاری احتیاج به فرهنگ سازی است. تصور کنید مردی در عربستان سال‌ها به زنش اجازه نمی‌داده است در جامعه حضور پیدا کند ولی حالا همان زن می‌تواند در خیابان‌های عربستان رانندگی کند.

    قطعا برای آن مرد قانون مهم نیست بلکه به آنچه اعتقاد دارد عمل می‌کند و به زنش اجازه نمی‌دهد سمت رانندگی برود.

    وضع قوانینی این چنین در جامعه مثبت است اما این قوانین بدون آماده کردن ذهن بخشی از جامعه می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای کشور ایجاد کند.

    فرهنگ سازی مناسب می‌تواند اندیشه جامعه سنتی را دچار تحول کند. آنها اگر بفهمند رانندگی زنان هیچ مغایرتی با دین اسلام و تفکر سنتی عربی ندارد قطعا اجازه خواهند داد زنان همچون مردان فرمان به دست بگیرند و رانندگی کنند.

    نمی‌شود یک شب با یک قانون، تفکر بخشی از جامعه را که سال‌ها با آن زندگی کرده‌اند را تغییر دهد.

    اگر فرهنگ سازی صورت به درست و زیربنایی انجام نگیرد ممکن است این قشر سنتی برای مقابله با قانونی که آن را غلط می‌پندارد دست به خشونت بزند.

    شاید در روزها و ماه‌های آینده باید خود را آماده شنیدن اخباری از خشونت مردان علیه رانندگان زن در عربستان کنیم. مردانی که دوست ندارند وقتی پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند، زنی را به عنوان راننده ماشین دیگری در کنار خود ببیند.

    این تقابل سنت و قانون می‌تواند زمینه ساز یک بحران بزرگ اجتماعی شود و جامعه را سال‌ها در گیر خود کند. این اصل مختص جامعه عربستان نیست بلکه تمام جوامع سنتی را در بر می‌گیرد.

    تنها راه حل این مشکلات فرهنگ سازی است حتی اگر این فرهنگ سازی سال‌ها طول بکشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو