فونیکسریمکسبهتام

رییس سازمان ملی استاندارد در گفت‌و‌گو با «عصرخودرو» اعلام کرد:

توقف تک ستاره ها با تایید شورای سیاست گذاری

عصر خودرو- این روزها خبر از توقف تولید خودرو به دلیل عدم پاس کردن استانداردهای جدید از یک سو و یا به بهانه تک ستاره بوده از سوی دیگر به موضوع داغ در صنعت خودرو بدل شده است. اقدامی که می توان آن را به نوعی موازی کاری میان دو سازمان ملی استاندارد ایران و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد تعبیر کرد.

توقف تک ستاره ها با تایید شورای سیاست گذاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته سازمان ملی استاندارد رسیدن به استانداردهای 85 گانه را شرط شماره گذاری خودروهای داخلی از دی ماه سال آینده اعلام کرده و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف تولید خودروهای تک ستاره تا پایان سال جاری خبر داده است، خبری که پایبندی به اجرای آن به معنی توقف تولید حدود 12 مدل خودرو است.

    موازی کاری دو دستگاه متولی در این زمینه را شاید بتوان به جدیت توقف تولید خودروهای بی کیفیت نسبت داد، اما روند پیش گرفته سرگردانی صنعت خودرو را به همراه داشته و مشخص نیست که در نهایت خودروهای بی کیفیت براساس چه معیاری از رده خارج خواهند شد. براساس معیار در نظر گرفته شده از سوی سازمان ملی استاندارد، خودروسازان باید استانداردهای جدید مربوط به مسائل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده کننده سرعت و همچنین تجهیزات ضد سرقت را نیز در تولیدات خود لحاظ کنند و یک گام از استانداردهای تدوین شده در گذشته پیش روند. بر این اساس خودروسازان تا ابتدای دی ماه سال 1396 باید 61 مورد استاندارد خودرویی جدید را مدنظر قرار دهند و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال 1397، دو مورد دیگر به 61 مورد قبلی اضافه می‌شود و با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی مجموع استانداردها براساس مصوبه مربوطه تا ابتدای دی ماه سال 1397 به 85 مورد می‌رسد.

    اما معیار در نظر گرفته شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به حداقل‌های استاندارد ایمنی باز می گردد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایان سال 96 هیچ خودرو تک ستاره‌ای نباید در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی کشور وجود داشته باشد.

    نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص روش پیش گرفته برای توقف خودروهای بی کیفیت می گوید: در صورتی که قرار به توقف تولید خودروهای تک ستاره باشد، این موضوع در شورای سیاست گذاری خودرو  مطرح و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.  به گفته رییس سازمان ملی استاندارد، گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد از استانداردهای تدوین شده از سوی سازمان ملی استاندارد و شاخص هایی که وزارت صنعت در نظر گرفته است تهیه می شوند و در نهایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص حذف خودروهای تک ستاره تصمیم گیری خواهد کرد و سازمان ملی استاندارد دخالتی در ماجرای حذف تک ستاره ها ندارد و ملاک سازمان ملی استاندارد برای توقف تولید استانداردهای جدید است.

    رییس سازمان ملی استاندارد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این دو روش به موازی کاری در توقف تولید خودروهای بی کیفیت منجر نخواهد شد عنوان کرد: روش های پیش گرفته دو مقوله جدا از یکدیگر هستند؛‌ بطوریکه سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس مقرارت جاری اروپا نسبت به تدوین استانداردها اقدام می کند در حالی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر اساس یوروانکپ به خودروها ستاره می دهد.
    به گفته پیروزبخت خودروهای تک ستاره در اصل توان پاس کردن استانداردهای مصوب از سوی سازمان ملی استاندارد را نیز ندارند.

     

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو