فونیکسریمکسبهتام

شهر زیر چرخ یکه‌تازی موتورها

عصر خودرو- هر جایی از تهران که این گزارش را می‌خوانید، لحظه‌ای به فضای آزاد بروید و چشمان‌تان را ببندید.

شهر زیر چرخ یکه‌تازی موتورها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین ، حباب سکوت و آرامش‌تان به سرعت با صدای یک موتورسیکلت خواهد شکست. آنان فرمانروایان نامحسوس این شهر هستند؛ هم هوا را آلوده می‌کنند، هم آلودگی صوتی دارند و هم بی‌قانونند. هنگام تردد در شهر، ‌چه سواره باشیم و چه پیاده، بی‌شک با موتورسوارانی مواجه شده‌ایم که به لایی کشیدن و فرمان چرخاندن در هر کوچه و خیابانی عادت کرده‌اند.

        معیشت، سدی در برابر برخورد

    هفته گذشته نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از پشت پرده عدم‌برخورد جدی با موتورسواران پرده برداشت. علی مطهری در این‌باره گفت: این وضعیت نامساعد موتورسواران تهران که بدون رعایت قوانین در شهر تردد می‌کنند، در کمتر کلانشهری در سراسر دنیا وجود دارد و این در حالی است که راهنمایی و رانندگی هم آنچنان که باید و شاید به این تخلفات رسیدگی نمی‌کند اگر هم رسیدگی کند، به قول یک مسئول، از نهادی دستور آمده که به‌خاطر اینکه موتورسواران از اقشار مستضعف جامعه هستند، رهایشان کنید. این رویکرد درستی نیست. مگر قشر مستضعف جامعه نباید قوانین را رعایت کند. این معنی ندارد که موتورسواران آزاد باشند هرکجا که می‌خواهند بروند و در پیاده‌روها تردد کنند، چراغ قرمز را رد کنند و از ورود ممنوع‌ها عبور کنند. متأسفانه قانون نانوشته‌ای وجود دارد که موتورسواران آزادند.

        برخورد چند وجهی است

    توجه شهرداری تهران به معضل هنجارشکنی و آشفتگی حرکت موتورسواران یکی از محورهای مهم برای ساماندهی آنهاست. محسن پورسید آقایی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز درخصوص لزوم ساماندهی موتورسیکلت‌ها به همشهری گفت: مسائل اجتماعی در برخورد با این گروه وجود دارد که برخورد با آن نباید صفر و یکی باشد. البته هنوز درخصوص گفته‌های نایب‌رئیس مجلس، خبری به ما نرسیده که آن نهاد نظارتی چه دستوری درباره عدم‌ برخورد با موتورسواران ضعیف داده‌اند. ولی ما نمی‌توانیم بدون نگاه به مشکل مردم یکطرفه تصمیم به ساماندهی بگیریم. هستند افرادی که به‌علت نداشتن شغل به موتور روی آورده‌اند و بار و مسافر جابه‌جا می‌کنند. در کنار چنین وضعی ناهنجاری‌های آنها نیز کاملا مشهود است. مسئله ساماندهی آنها بی‌شک چندوجهی است و باید از همه طرف آنها را به چارچوب مقررات آورد.

        مشکلات برخورد مقطعی

    پلیس هرازگاهی طرحی با عنوان تشدید برخورد با موتورسواران متخلف در معابر شهری اجرا می‌کند و موتور صدها متخلف را توقیف و راهی پارکینگ می‌کند. در راه برخورد با این متخلفان البته پلیس متحمل هزینه‌های مالی و جانی می‌شود و گاه برخی موتورسواران لطماتی به مأموران راهنمایی و رانندگی وارد می‌کنند اما پرسش اصلی آنجاست که آیا این هزینه، فایده‌ای هم دارد؟ آخرین عددی که از موتورهای توقیف‌شده پلیس در پارکینگ‌ها رسانه‌ای شد، همان 850هزار دستگاهی بود که بهار امسال اعلام شد اما عمر توقیف این وسایل به سرعت از سال و‌ماه می‌گذرد و کمتر موتورسواری هست که برای رفع توقیف به قانون تمکین کند.

        زمینه روی آوردن به موتورسواری

    سال 93بود که مطالعه‌ای توسط گروهی از کارشناسان شهری درخصوص طرح زوج و فرد به عمل آمد. در یکی از بندهای این مطالعه آمده بود:‌ «یکی از علل افزایش موتورسیکلت‌ در تهران، طرح‌های ترافیکی است که غیرکارشناسی به اجرا درآمده و به واسطه کمبود وسایل نقلیه عمومی، اشخاص ساکن یا شاغل در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را به استفاده از موتورسیکلت سوق می‌دهد.» این وسیله نقلیه همچنین برای تردد در هر طرح ترافیکی نیاز به هیچ اجازه‌ای ندارد.

    از سویی معاینه فنی نیز برای آنها بی‌معناست و هیچ تابلوی ورود ممنوعی نیز نمی‌تواند آنها را از تخلف بازدارد. علل دیگری نیز درخصوص رو آوردن برخی شهروندان به موتور وجود دارد که شامل اشتغال، نماندن در صف خودروها و نیاز نداشتن به جای پارک است.

        مصایب موتورسیکلت‌ها برای شهر

    یک موتورسیکلت کاربراتوری(95درصد موتورهای تهران) در هر کیلومتر 15گرم آلاینده هوا تولید می‌کند. این عدد را در تعداد یک میلیون موتور فعال در معابر عمومی ضرب کنید و بعد در عدد مسافت میانگین 8کیلومتر برای هر موتور ضرب کنید تا به رقم 120تن آلودگی روزانه آنها برسید. یک موتورسیکلت همچنین 20تا 25دسیبل آلودگی صوتی تولید می‌کند. این آلودگی صوتی اگر در طول روز 15ساعت برای یک شخص ادامه داشته باشد، دست‌کم به بیماری‌های تپش قلب و اختلالات روانی دچار می‌شود. از سویی آشفتگی تردد آنها در شهر موجب شده از هر 3تصادف در شهرها یکی مربوط به موتوسیکلت‌ها باشد. براساس آمار رسمی اعلام‌شده از سال ٨٥ تا ٩٥ بیش از ٥٥‌ هزار نفر از کشته‌شدگان تصادفات کشور، قربانیان این وسیله نقلیه بوده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط