فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

بررسی میدانی‌ هامر H۲؛ قمار میلیاردی!

عصر خودرو- هامر، این فرزند سنگین‌‌‌وزن و محبوب Am General در آغاز با پیشینه‌‌‌ای نظامی به عنوان نسخه‌‌‌ای شهری از اتومبیل نظامی‌ هاموی تحت نام H۱ به دنیا معرفی شد؛ محصولی خشن و غول‌‌‌پیکر که تنها پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شد در بازار داخلی آمریکا مورد استقبال قرار بگیرد.

بررسی میدانی‌ هامر H۲؛ قمار میلیاردی!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵:۰۰
  • بررسی میدانی‌ هامر H2؛ قمار میلیاردی!
  • بررسی میدانی‌ هامر H2؛ قمار میلیاردی!
  • بررسی میدانی‌ هامر H2؛ قمار میلیاردی!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با موفقیت دور از انتظار ‌هامر، جنرال‌‌‌موتورز در 1998 امتیاز تولید محصولات این برند را خریداری کرد و طولی نکشید که H2 و H3 با ابعاد کوچک‌تر و امکانات بیشتر برای استفاده شهری روی خط تولید قرار گرفتند.‌ هامرهای گذرموقت با شکل و شمایل گوناگون محبوبیت زیادی در خیابان‌‌‌های کشور کسب کرده‌‌‌اند. در بهمن 1393 بود که زمزمه‌‌‌هایی از مزایده 20 دستگاه ‌هامر H2 در ساختمان وزارت کشور با قیمت پایه 1 میلیارد تومان شنیده می‌‌‌شد. پیش‌‌‌تر از این نیز انتشار تصاویری از یک H2 با پلاک قرمز در خیابان‌‌‌های استان آذربایجان شرقی سوالاتی را برای عموم مردم و علاقه‌‌‌مندان خودرویی در مورد این خودرو ایجاد کرده بود. در نهایت با بیانیه رسمی مقامات مشخص شد که این‌ هامرها در دوران ریاست‌‌‌جمهوری دولت دهم برای استفاده در نهادهای دولتی و ستاد مدیریت بحران کشور خریداری و پلاک شده، به علت مشکلات عدیده سرویس و نگهداری به منظور جایگزینی با اتومبیل‌‌‌های دیگر به مزایده گذاشته شده بودند. به این ترتیب با پایان مزایده فوق، پای این خودروهای جنجالی که همگی از سری دوم H2 با تغییراتی در کابین و پیشرانه هستند، به بنگاه‌‌‌های معاملات خودرو در تهران باز شد. این روزها با گذشت چندین‌‌‌سال همچنان تعداد زیادی از این‌ هامرها را می‌‌‌توان با برچسب‌‌‌های قیمت عجیب و شوکه‌کننده پشت ویترین نمایشگاه‌‌‌ها در حال خاک خوردن مشاهده کرد. در این مطلب به بررسی ویژگی‌‌‌ها و امکانات اولین H2 پلاک‌‌‌ ملی کشور و تحلیل وضعیت این خودرو در بازار کشور خواهیم پرداخت.
هامر را به لطف ابعاد بزرگش غیرممکن است با خودروی دیگری اشتباه بگیرید! چراغ‌‌‌های گرد و جلوپنجره کرومی که 7شیار عمودی برای هوارسانی به پیشرانه را در خود جای داده، اصلی‌‌‌ترین مشخصه ظاهری آن است. گارد نقره‌‌‌ای سفارشی محافظت از دماغه را بر عهده دارد و کمی پایین‌‌‌‌‌‌تر از سپر کوچک آن، یک سینی جلو با شیب زیاد قرار گرفته است که مانع از گیر‌کردن جلوی خودرو در بالارفتن از شیب‌‌‌های تند می‌‌‌شود. یک ورودی هوای بزرگ را نیز می‌‌‌توانید در مرکز کاپوت H2 مشاهده کنید. بر‌خلاف بسیاری از SUVها، دسترسی به پیشرانه ‌هامر با بالارفتن مجموعه دماغه شامل کاپوت، گلگیر و جلوپنجره در خلاف جهت امکان‌‌‌پذیر می‌‌‌شود. برای این کار نیاز است که ابتدا وینچ 8000پوندی متصل به دماغه را جدا کرده و بست‌‌‌های مخصوص قرارگرفته در دو طرف کاپوت را نیز باز کنید. ارتفاع زیاد از سطح زمین و درهای بزرگ ورود و خروج به کابین ‌هامر، علی‌‌‌الخصوص در صندلی‌‌‌های ردیف سوم را برای افراد کوتاه‌‌‌قد تا حدودی دشوار کرده است. استفاده سازنده از چراغ‌‌‌های سقفی و شبرنگ‌‌‌های متعدد در نقاط مختلف سقف و بدنه H2 هم بر زیبایی آن افزوده و هم ایمنی و تشخیص ابعاد آن توسط دیگر رانندگان در شب را افزایش می‌‌‌دهد. لایت‌‌‌بار استفاده‌‌‌شده ‌روی سقف نیز از تجهیزات سفارشی این ‌هامر است. طراحی قسمت عقب کاملا بر پایه اشکال چهارگوش صورت پذیرفته است. چراغ‌‌‌های عمودی با گارد فلزی و آبشش‌‌‌های مشکی‌‌‌رنگ در کنار سپر تنومند مجهز به دو بست و یک قلاب یدک‌‌‌کشی تکمیل‌‌‌کننده نمای پشتی هستند. زاپاس آن فابریک کمپانی و شامل رینگ کرومی 17 اینچی و لاستیک استاندارد است. با این حال بدنه ‌روی رینگ‌‌‌های 16 اینچی برند JB Design و لاستیک‌‌‌های گل جنگی 37 اینچی از سری crawler LT کمپانی ماکسیس قرار دارد. یکی از نکاتی که ‌هنگام سواری با این لاستیک‌‌‌ها در خیابان‌‌‌های شهری و مسافت‌‌‌های طولانی آزاردهنده است، صدای زیاد برخورد عاج‌‌‌ها با سطح زمین و انتقال بخش زیادی از آن به کابین است.
خودروی موردنظر از سری دوم H2 است که در فاصله سال‌‌‌های 2007 تا 2009 تولید شد. با ورود به کابین، افزایش چشمگیر کیفیت داشبورد و مواد اولیه نسبت به مدل‌‌‌های قدیمی‌‌‌تر کاملا به چشم می‌‌‌آید، همچنین شاهد یک فیس‌‌‌لیفت کلی در طرح صفحه‌‌‌کیلومتر، صندلی‌‌‌ها، درها و داشبورد هستیم که H2 2009 را به مراتب لوکس‌‌‌تر نشان می‌‌‌دهد. ترکیب رنگ مارون و مشکی برای تودوزی انتخاب بسیار هوشمندانه‌‌‌ای است که در هماهنگی کامل با بدنه قرار داشته و حس خوبی به سرنشین القا می‌‌‌کند. فضای داخلی به نسبت ابعاد بدنه، بسیار کوچک است و کمبود فضای پا برای افراد قدبلند، علی‌‌‌الخصوص در ردیف‌‌‌های پشتی آزاردهنده است. H2 دارای لیستی بلندبالا از امکانات رفاهی فابریک است که شامل تهویه مطبوع سه‌حالته، فرمان تلسکوپی با دکمه‌‌‌های تنظیم سیستم صوتی، کروزکنترل، تودوزی چرمی، گرمکن و سردکن صندلی‌‌‌های ردیف جلو و عقب، صندلی‌‌‌های جلو برقی با حافظه دوحالته و تنظیم در 8 جهت، سیستم صوتی برند معتبر BOSE با 8 بلندگو، ساب‌‌‌ووفر و چنجر ‌‌‌6تایی، دماسنج محیط خارجی، میل موجگیر مستقل تعلیق جلو، فنربندی مخصوص قسمت عقب با کمک‌‌‌های پنج نقطه‌‌‌ای و استارت کی‌‌‌لس می‌‌‌شود. همچنین این خودرو دارای تعدادی آپشن‌‌‌های سفارشی مانند سانروف برقی، دوربین دید عقب، سیستم سرگرمی با مانیتورهای پاناسونیک، نویگیشن، گارد چراغ‌‌‌ها، رکاب‌‌‌های جانبی و تنظیم ارتفاع قسمت عقب است که از داخل کابین و توسط کمک‌‌‌های بادی صورت می‌‌‌پذیرد. داشبورد در سمت راست، دارای دستگیره‌‌‌ای افقی است که دریافتن کاربرد دقیق آن کمی برایمان مبهم بود! با نشستن پشت فرمان و روشن‌کردن پیشرانه، صفحه کیلومتر با پس‌‌‌زمینه آبی یخی و عقربه‌‌‌های قرمز نمایان می‌‌‌شود. غرش پیشرانه 8سیلندر ‌هامر بلند، گیرا و کاملا آمریکایی است. این بلوک 6200 سی‌‌‌سی بنزینی با خروجی 393 اسب‌‌‌بخار در 5700 دور بر دقیقه است. جالب است بدانید که با نصب یک کیت 500 دلاری که از جانب شرکت سازنده نیز عرضه می‌‌‌شود، H2 می‌‌‌تواند با استفاده از اتانول E85 نیز کار کند. با احتساب وزن خالص 3000 کیلوگرمی اتومبیل و 5 سرنشین حاضر، شتاب‌‌‌گیری‌ هامر فوق‌‌‌العاده انجام شده و راننده را کاملا راضی نگه می‌‌‌دارد. تعویض‌‌‌دنده‌‌‌ها در گیربکس 6 دنده اتوماتیک بدون لرزش، با کمترین افت گشتاور و به نرمی صورت می‌‌‌پذیرد. ارتفاع زیاد و کوچک‌بودن شیشه‌‌‌ها دید اطراف را کمی دشوار کرده است، از این رو عادت‌‌‌کردن به رانندگی با ‌هامر در معابر شهری نیاز به تمرین و تمرکز دارد. دید راننده به قسمت عقب کاملا صفر است و آینه‌‌‌بغل‌‌‌های بزرگ آن تنها وسیله کمکی راننده برای پارک در خیابان هستند.

سخن آخر!
هامر در بازار ایران محصولی سردرگم و مبهم است؛ خودرویی که در بازه قیمتی خود هیچ رقیبی ندارد؛ مسئله‌‌‌ای که از شرایط خاص آن نشأت می‌‌‌گیرد. قیمت پایه H2 2009 در زمان تولید چیزی معادل 53هزار دلار آمریکا بوده ‌و امروزه در نمایشگاه‌‌‌های ماشین بسته به رنگ، کارکرد و امکانات با ارقامی مابین 6/1 تا 8/1 میلیارد تومان معامله می‌‌‌شود! قیمت لوازم یدکی و قطعات ‌هامر در بازار جهانی بسیار ارزان‌‌‌قیمت بوده اما دسترسی آسان به آنها در کشوری همچون ایران امری محال به نظر می‌‌‌رسد. نبود تعمیرکار تخصصی این اتومبیل در ایران را نیز به این موارد اضافه کنید! ابعاد بزرگ و مصرف سوخت بالا استفاده از آن در کلانشهرها را کمی دشوار خواهد کرد. از نکاتی که در طول تست توجه ما را به خود جلب کرده بود، تعجب و علاقه زیاد عموم به اندازه‌‌‌ها و طراحی‌ هامر بود، شاید برگ‌‌‌برنده این غول‌‌‌پیکر آمریکایی نیز همین باشد.‌ هامر H2 مشتی از خروار ده‌‌‌ها خودروی خاصی است که با شرایط ویژه مجاز به تردد در جاده‌‌‌های کشور شده‌‌‌اند و مانند همیشه خاص‌‌‌بودن نیز بهای خود را دارد. اگر علاقه‌‌‌مند به تجربه مالکیت کوتاه‌‌‌مدت این غول آمریکایی هستید، خریداری گزینه‌‌‌های گذرموقت آن انتخابی عالی به نظر می‌‌‌رسد، در غیر این‌صورت پرداخت هزینه‌‌‌ای بالغ بر 2 میلیارد تومان قماری خواهد بود که تنها زمان رای نهایی در مورد آن را صادر خواهد کرد. در پایان از جناب آقای اسماعیلی برای همکاری صمیمانه با خودروامروز سپاسگزاریم.

نویسنده و عکاس: روزبه نوروزیان

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم