فونیکسریمکسبهتام

چرایی مصرف سوخت بالای دوگانه‌سوزها

عصر خودرو- در شرایطی که وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر حذف بند مربوط به جریمه پرمصرفى خودروهاى تولید داخل را هفته گذشته اعلام کرد بررسی مشخصات فنی دوگانه‌سوز‌ها از پرمصرفی این خودروها نسبت به بنزین سوزها خبر می‌دهد.

چرایی مصرف سوخت بالای دوگانه‌سوزها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس جدول مشخصات فنی خودروهای تولید داخل که از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تهیه شده است، مصرف بنزین خودروهای دوگانه‌سوز یک لیتر بیشتر از خودروهای معمولی ارزیابی شده و مصرف گاز این خودروها نیز به نسبت بنزین بالاتر است.
    در این زمینه می‌توان به مصرف بنزینسمند دوگانه‌سوز اشاره کرد. درحالی که مصرف بنزینسمند LX با موتور XU7 به میزان 34/ 8 لیتر در 100 کیلومتر است، میزان مصرف بنزین مصرف سمند LX دوگانه‌سوز 57/ 8 لیتر در 100 کیلومتر معرفی شده و میزان مصرف گاز آن نیز 43/ 9 متر مکعب در 100 کیلومتر است. موضوع جالب توجه اینکه مصرف سوخت سمند LX با موتور EF7 که موتوری پایه گاز‌سوز است به‌طور چشمگیری کاهش یافته و به میزان 49/ 7 لیتر در 100 کیلومتر رسیده است. خودروسازان داخلی در حالی به تولید دوگانه‌سوز خودروهای پراید، تیبا، پژو 405 و پژو پارس نیز می‌پردازند که مصرف سوخت بیش از اندازه خودروهای دوگانه‌سوز به نسبت خودروهای معمولی در این خودروها نیز صادق است؛ به‌طوری‌که پراید 131 معمولی 44/ 6 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند، اما مدل دوگانه‌سوز آن در بخش بنزینی مصرف سوخت 83/ 6 لیتر در 100 کیلومتر دارد و در بخش گازسوز آن نیز شاهد مصرف سوخت 08/ 7 متر مکعب در 100 کیلومتر هستیم.در شرایطی که اطلاعات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نشان می‌دهد که گازسوز کردن خودروهای تولید داخل هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای در کاهش مصرف سوخت خودروهای کشور ندارد و خودروسازان همچنان به تولید این خودروهای پرمصرف در کشور می‌پردازند که یک پرسش اساسی وجود دارد، دلیل مصرف بالای این خودروها چیست؟

    به گفته کارشناسان گازسوز کردن موتور خودروها از دو طریق صورت می‌گیرد، اول اینکه خودروساز با بازسازی موتور بنزینی آن را به موتوری گازسوز تبدیل کند و دومین شیوه اینکه خودروساز از موتور پایه گازسوز در خودروهای خود بهره ببرد. از آنجا که تغییر موتور بنزینی به گازسوز همراه با تغییرات فنی است؛ بنابراین تغییرات اعمال شده نه تنها موجب کاهش میزان مصرف سوخت خودرو نمی‌شود، بلکه به‌دلیل تغییر سیکل بنزین به گاز و تغییر احتراق در موتور شاهد مصرف بیشتر بنزین یا گاز در خودرو هستیم.  به این ترتیب، در شرایطی که دولت باید مقررات سخت‌گیرانه‌ای در میزان تولید خودروهای پرمصرف داخلی داشته باشد باید دوگانه‌سوزها را نیز مورد توجه قرار دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو