فونیکسریمکسبهتام

معضل تیرهای چراغ برق در وسط معابر بافت قدیمی قزوین

عصر خودرو- تیرهای چراغ برق در کوچه پس کوچه های قدیمی شهر قزوین ، پس از عقب نشینی برخی واحدهای مسکونی همچنان در وسط معابر باقی مانده وباعث نارضایتی ساکنان و در مواردی حوادث شده است.

معضل تیرهای چراغ برق در وسط معابر بافت قدیمی قزوین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بازسازی و بهسازی ساختمان های قدیمی در بافت فرسوده وظایفی را برای دستگاههای خدمات رسان از جمله شهرداری ، آب، برق، گاز و فاضلاب شهری ایجاد می کند.
    یکی از وظایف یاد شده، مربوط به مدیریت حوزه برق است که با عقب نشینی برخی از پلاک ها در بافت های فرسوده بایستی نسبت به جا به جایی تیرهای برق، که برخی از آنها نیز قدیمی و چوبی است، اقدام می کرده ولی در مواردی این تیرها به حال خود رها شده اند.
    وجود تیرهای برق در وسط معابر اصلی و فرعی علاوه بر خطرات جانی و مالی شهروندان، چهره ای زشت را به محلات قدیمی که با ساخت و سازهای جدید چهره متفاوتی نیز به خود گرفته اند، داده است.
    محمود رضایی، مغازه دار و ساکن کوچه طباخ حسینی در خیابان سعدی فرعی به خبرنگار ایرنا گفت: 60 سال است که در این محله قدیمی زندگی می کنم و از چند سال گذشته برخی از ساختمان های قدیمی با گرفتن وام اقدام به ساخت و ساز کردند.
    وی ادامه داد: متاسفانه با عقب نشینی ساختمان های قدیمی چند تیر برق درست وسط این کوچه از سال های گذشته همچنان برجا مانده که باعث برخورد چندین خودرو و حتی دوچرخه کودکان هنگام بازی، با آنها شده است.
    ابوطالب زارع سلطانی، بازنشسته و ساکن کوچه ندیمی در خیابان تبریز هم گفت: با ساخت و سازهای صورت گرفته در سال های اخیر، به نظر می رسد شهرداری و اداره برق به نحو شایسته نتوانسته اند به وظایف خود در امر مدیریتی عمل کنند.
    وی ادامه داد: مشکل تیرهای برق وسط کوچه ها در بافت های فرسوده شهر قزوین در همه نقاط آن وجود دارد که همین مساله باعث شده تا جان عابران و حتی رانندگان را به خطر بیندازد.
    معصومه زاهدی، ساکن کوچه شهید عبدحسینی با اشاره به اینکه ساکنان بافت های قدیمی از قشر ضعیف جامعه هستند، مدعی شد: همین مساله باعث شده تا مسئولان شرکت توزیع نیروی برق به وجود تیرهای برق در وسط کوچه ها اهمیت ندهند .
    ابراهیم باجلوند، یکی دیگر از شهروندان ساکن در بافت فرسوده قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود خطرات ناشی از تصادف خودروها و یا عابران با تیرهای برق به جا مانده در وسط کوچه ها، متاسفانه به دلیل درهم تنیدگی های برخی ساختمان های قدیمی به جا مانده در محلات، در صورت وقوع هر نوع حادثه ای مانند آتش سوزی و یا عملیات اورژانسی، خودروهای امدادرسان نیز برای رسیدن به محل حادثه با مشکل روبرو می شوند.
    مدیری شهرداری ناحیه یک قزوین در پاسخ به این سئوال ایرنا که وظیفه جا به جایی تیرهای برق در بافت فرسوده شهر برعهده چه دستگاهی است،اظهار کرد: تاکید ما همواره بر رفع این مشکل در این نوع بافت ها بوده تا جایی که با مکاتبه های صورت گرفته با مدیریت شرکت توزیع نیروی برق استان، جا به جایی بسیاری از تیرها برق خطرساز نیز در این منطقه صورت گرفته است.
    پیمان پژمان فر هزینه یاد شده را برعهده شهرداری ها دانست و یادآور شد: ما برای جا به جایی تیرهای برق اولویت دار با شرکت توزیع نیروی برق مکاتبه می کنیم و کارشناسان آنها پس از بررسی وضعیت شبکه برق، اقدام به اجرای عملیات می کنند.
    وی با بیان اینکه بهترین زمان برای انتقال و یا جا به جایی تیرهای برق زمانی است که مالکان برای دریافت کنتور به شرکت توزیع برق مراجعه می کنند، اضافه کرد: کارشناسان برق می توانند پس از دریافت درخواست متقاضیان، بلافاصله محل مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و در همان زمان رضایت مالکان برای جا به جایی و نصب تیر برق را جلب کنند.
    به گفته وی، شهرداری قزوین در همه حال آماده همکاری با شرکت برق برای جمع آوری و یا جا به جایی تیرهای برق باقیمانده از عقب نشینی های ساختمان های قدیمی در بافت های فرسوده شهری است.
    وی با بیان اینکه سال گذشته برای جا به جایی 33 تیر برق 388 میلیون و 400 هزار ریال از سوی شهرداری نحیه یک قزوین هزینه شده، گفت: امسال نیز مکاتباتی با شرکت توزیع نیروی برق شده اما تاکنون آماری از جا به جایی ها ارائه نکرده اند.
    مدیر توز یع برق شهرستان قزوین نیز در این رابطه به ایرنا گفت: براساس مصوبه هیات دولت، هرگونه جا به جایی تاسیسات شهری ناشی از تعریض و یا عقب نشینی ها برعهده شهرداری ها می باشد.
    احمد احمدی ادامه داد: با توجه به تعاملات موجود و نزدیک با شهرداری قزوین، شرکت برق تنها 50 درصد هزینه های جا به جایی تیرهای برق را دریافت می کند و از سال 94 تاکنون نیز 100 تیر برق در محلات قدیمی این شهر از جمله محمدیه، خیابان تبریز و امامزاده اسماعیل (ع) توسط شرکت توزیع برق شهرستان جا به جا شده است.
    وی اضافه کرد: این در حالی است که در برخی مناطق مانند شیشه چی که وجود این تیرها به علت تردد کامیون های سنگین امکان بروز هر حادثه ای را فرآهم می کرد، با مکاتبه های صورت گرفته این شرکت با شهرداری، اقدام به جا به جایی تیرهای موجود در آن شد.
    احمدی با اشاره به اینکه برای جا به جایی هر تیر برق باید درخواست شهرداری را داشته باشیم، یادآور شد: اگر ما بخواهیم در برخی مناطق مورد نیاز، خود اقدام به جا به جایی کنیم آن وقت است که مسئولیت های موجود بین دستگاه ها لوث شده و از آن پس ما شاهد مطالبات مستقیم مردم خواهیم بود.
    استفاده از نیروی برق در محدوده جغرافیائی شرکت توزیع نیروی برق قزوین در سال 1310 آغاز شد، تامین برق ابتدا توسط بخش خصوصی از طریق یکدستگاه دیزل ژنراتور 100 کیلوواتی انجلم می شد.
    برق رسانی به 567 هزار مشترک استان در حال حاضر توسط 6 پست انتقال، 33 پست فوق توزیع، 9 هزار و 121 پست توزیع و بیش از 12 هزار کیلومتر شبکه با پیک باری معادل با 614 مگاوات انجام می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو