فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

افت صادرات در پنج ماه نخست سال

عصر خودرو- رشد صادرات بخش صنعت خودرو را می توان یکی از اهداف اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چشم انداز ۱۴۰۴ دانست. هدفی که برای تحقق آن برنامه ریزی و الزامات گسترده ای نیز در نظر گرفته شده است، اما آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در پنج ماه نخست سال جاری خودروسازان نه تنها نتوانسته اند به هدف گذاری صورت گرفته برای رشد صادرات نزدیک شوند، بلکه در این مدت رشد منفی صادرات را نیز تجربه کرده اند.

افت صادرات در پنج ماه نخست سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، افت صادرات خودروسازان درحالی است که وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در راستای افزایش درآمدهای صادراتی و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی کشور تا پایان سال جاری هدف‌گذاری صادرات 2.2 میلیارد دلاری را برای صادرات صنعت خودرو در «برنامه راهبردی صنعت خودرو» پیش‌بینی کرده است. الزامی که خودروسازان خارجی را نیز در برمی گیرد؛ بطوریکه براساس برنامه ریزی صورت گرفته در  قراردادهای خارجی پیش شرط صادرات 30 درصدی محصولات تولیدی در کشور به عنوان یکی از الزامات اصلی در نظر گرفته شده است. الزامی که پیش از این نیز در قراردادهای خارجی مورد توجه قرار گرفته بود، اما هربار خودروسازان خارجی به دلایلی از اجرایی کردن آنها سرباز زده بودند. پیش بینی های صورت گرفته در حالی است که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج ماه نخست سال جاری از افت صادرات «ساخت وسایل نقلیه موتوری،‌تریلر و نیم تریلر» حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده از سوی این وزارتخانه صادرات این بخش در مدت زمان مذکور به لحاظ وزنی افت بیش از 14 درصدی و به لحاظ ارزشی نیز افت بیش از 27 درصدی داشته است.

    از سوی دیگر آمار اعلام شده بیانگر آن است که در دوره زمانی مذکور گروه «ساخت وسایل نقلیه موتوری،‌تریلر و نیم تریلر» در مجموع 9 هزار و 765 تن صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی بیش از 14 درصدی داشته است، سال گذشته صادرات ثبت شده برای این گروه برابر با 11 هزار و 366 تن بوده است. اما ارزش صادراتی گروه «ساخت وسایل نقلیه موتوری،‌تریلر و نیم تریلر» نیز در پنج ماه نخست سال جاری در مجموع برابر با 41 میلیون دلار ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی بیش از 27 درصد داشته است. ارزش صادراتی این گروه در مدت مشابه سال قبل برابر با 57 میلیون دلار بوده است. افت صادرات این بخش در حالی است که در برنامه راهبردی صنعت خودرو،‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان وزارتخانه متولی این بخش  رشد صادرات محصولات خودروسازان طی سه مقطع زمانی 1396، 1400 و 1404 را پیش بینی شده است. براین اساس خودروسازان باید در سال 1396 به صادرات 2/ 2 میلیارد دلاری، در سال 1400 صادرات 4.5 میلیارد دلاری و در سال 1404 به هدف 15 میلیارد دلاری صادرات دست پیدا کنند. در این بین، قطعه‌سازان نیز باید در سال‌جاری بتوانند 0.9 میلیارد دلار صادرات محصولات خود را رقم بزنند و در سال 1404 این رقم را به 1.8 میلیارد دلار و در سال 1404 به 6 میلیارد دلار برسانند. پیش بینی صورت گرفته در حالی است که به دلیل نبود جذابیت خودروهای تولیدی در کشور از یک سو و چالش های به وجود آمده در بازارهای صادراتی منطقه از سوی دیگر تحقق آن را تاحدودی دور از ذهن کرده است و آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت نیز بیانگر آن است که حداقل برای سال جاری تحقق هدف گذاری صورت گرفته دور از ذهن خواهد بود.

     

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو