فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۲۷۳»

مرگ سالیانه ۳۳ هزار ایرانی در اثر آلودگی هوا

عصر خودرو- سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت گفت: آمار سال ۲۰۱۶ سازمان بهداشت جهانی از مرگ سالیانه ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر ایرانی در اثر آلودگی هوا در کلان‌شهرها گزارش می‌دهد.

مرگ سالیانه ۳۳ هزار ایرانی در اثر آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی به منظور تشریح اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا، در حالی برگزار شد که از 7 دستگاه اصلی که در زمینه آلودگی هوا دارای مسئولیت بودند، نمایندگان وزارت صنعت، نفت، نیرو، کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حضور نداشتند.
    در ابتدای این نشست مسعود تجریشی معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست مهمترین مسئله حال حاضر کشور در زمینه محیط زیست را آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: این سازمان براساس وظایف حاکمیتی نقش نظارتی بر عملکرد دیگر دستگاه‌ها در خصوص آلودگی هوا دارد.

    وی دلیل یک ماهه سکوت خود پس از انتصابش به عنوان معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست را آماده شدن شرایط و آشنایی با فضای کاری عنوان کرد.

    مسعود زندی سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه شاخص‌های آلودگی هوا نسبت به سالهای پیشتر وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند، از 10 روز هوای پاک 185 روز هوای سالم و 21 روز هوای ناسالم در شش ماهه نخست سال خبر داد.

    وی افزود: در مرکز ملی هوا، سوخت مورد نیاز کلان‌شهرها (دیزلی و بنزینی) منطبق با استانداردهای توزیع شده مورد بررسی قرار می گیرند و براساس پایش‌های انجام گرفته، وضعیت سوخت های توزیعی نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته است.

    سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه به دنبال استانداردسازی خودروها هستیم، گفت: هر خودرویی که براساس نتایج پایش ما استاندارد نباشد، با هماهنگی پلیس راهور شماره‌گذاری‌اش متوقف می‌شود و با همین رویه، شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال گذشته ممنوع شد.

    زندی اظهار داشت: در سال گذشته 50هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شده و در تلاشیم که این مقدار به 90 هزار برسد.

    وی از وجود 200 دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران خبر دادو تأکید کرد: باید این تعداد اتوبوس از رده خارج شود و نوسازی در ناوگان حمل و نقل عمومی شکل بگیرد.

    سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست، خودروها را اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در کلان‌شهرها برشمرد و گفت: بیشترین میزان آلودگی خودروها مربوط به خودروهای فرسوده‌ای است که در شهر در سطح شهر تردد می‌کنند، همچنین اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده هم میزان آلودگی هوا را افزایش داده‌اند.

    زندی با اشاره به اینکه سامانه سیمفا راه‌اندازی شده و براساس اطلاعات این سامانه حدود جدید مجاز معاینه فنی بررسی می‌شود، اظهار داشت: هر چند این سامانه در مقاطعی با مشکلاتی مواجه شده است اما براساس نتایج حاصله، میزان مراجعات پس از راه‌اندازی حدود جدید معاینه فنی از 20 درصد به 50 درصد افزایش یافته است.

    وی افزود: اهرم کنترل آلودگی خودرو، معاینه فنی است و با تغییر حدود مجاز معاینه فنی، تعداد مردودی خودروها از 15 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده، بنابراین این حدود کارایی لازم خود را نشان می‌دهد.

    وی در خصوص قانون هوای پاک نیز گفت: براساس این قانون، وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و ما نیازمند تهیه 10 آئین نامه برای دستگاه‌های مختلف هستیم که با کمک کارگروه‌ها و پژوهشگاه‌ محیط زیست در دست تهیه است.

    زندی مسئله آلودگی هوا را صرفاً مربوط به مباحث فنی ندانست و گفت: در این زمینه مباحث مدیریتی هم حائز اهمیت است، برای مثال؛ جابجایی ساعات کاری که از هفته اول مهرماه صورت گرفت، در کاهش این آلودگی‌ها تأثیر داشته است که اگر کارایی این تصمیم مشخص شود، به سمت تصمیم تغییر ساعات اداری می‌رویم.

    وی توسعه حمل و نقل عمومی و ال‌ای‌زد را از دیگر مباحث مهم مدیریتی برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

    در ادامه این نشست، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط زیست در خصوص پایش آلاینده‌ها در سازمان محیط زیست اظهار داشت: 190 واحد پایش کیفی هوا در 31 استان کشور فعال هستند و تلاش کرده‌ایم این ایستگاه‌ها به آنالایزرهای ذرات معلق مجهز شوند، چرا که الگوی آلودگی هوا در ایران از منواکسید کربن به ذرات معلق تغییر کرده است.

    مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط زیست از راه‌اندازی سامانه پایش آلودگی هوا خبر دادو  گفت: این سامانه تا آذرماه تکمیل شده و اطلاعات شاخص هوا را برای دستگاه‌ها، پژوهشگران و عموم مردم به نمایش می‌گذارد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات 190 ایستگاه پایش کنترل کیفی هوا در این سامانه موجود نیست.

    وی در خصوص پایش کیفی سوخت نیز گفت: سازمان میحط زیست مکلف است سوخت عرضه‌شده در دستگاه‌ها را پایش کند، اما این امر نیازمند تخصص و دستگاه‌های خاص است که با توجه به امکانات موجود تا به حال 440 نمونه سوخت از 8 کلان‌شهر برداشت و ترکیبات آروماتیک، بنزن و اولیفین مورد پایش قرار گرفته است.

    مدیرکل دفتر پایش‌های فراگیر سازمان محیط زیست تأکید کرد: براساس نظر رئیس سازمان محیط زیست، از این پس پایش سوخت به صورت هفتگی انجام می‌گیرد و علاوه بر سه ترکیب اشاره شده، میزان گوگرد موجود در سوخت نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

    سعید روحی معاون فنی راهور ناجا با بیان اینکه شماره گذاری خودروهای نیمه سنگین و سنگین در پلیس به شرط داشتن سطح الایندگی یورو4، 5 و 6 انجام می‌گیرد، گفت: از ابتدای مهرماه سال 96 این استاندارد برای خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین درون‌شهری نیز اجرا می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از مهرماه سال گذشته متوقف شده است، اظهار داشت:‌ در حال حاضر نزدیک به 30 هزا موتورسیکلت انژکتوری و کمتر از یک‌هزار دستگاه موتورسیکلت برقی شماره‌گذاری شده است.

    روحی با بیان اینکه 80 درصد آلایندگی شهر تهران و دیگر کلان‌شهرها مربوط به منابع متحرک است، گفت: خودروهای فرسوده از عمده‌ترین منابع آلایندگی هستند و باید از سیستم حمل و نقل خارج شوند، این در حالی است که از یک و نیم میلیون خودروی شماره‌گذاری‌شده در کشور، کمتر از یک دهم از رده خارج شده است.

    معاون فنی راهور ناجا با اشاره به مصوبه اسقاط خودروهای داخلی که تیرماه سال گذشته به تصویب رسید، گفت: قرار بود خوردوسازهای داخلی به ازای تولید خودروهای با مصرف بالای 8.5 لیتر بنزین یک خودروی فرسوده اسقاط کند، اما وزارت صنعت با این طرح مخالفت کرد و مصوبه لغو شد.

    روحی ادامه داد: خودروهای پرمصرف داخلی مربوط به چهار شرکت هستند و با حذف این مصوبه از سوی وزیران، شماره‌گذاری‌شان دوباره از سر گرفته شد.

    در ادامه این نشست مهدی نیک‌دار رئیس ستاد ملی حمل و نقل و سوخت در خصوص اسقاط خودروها گفت: در بحث اسقاط انواع و اقسام خودرو، برای اینکه بتوان مقایسه‌ای کرد، همه آمار را معادل سواری تبدیل می‌کنیم و تمام خودروهایی که در کشور اسقاط می‌شوند، اطلاعات آماری‌شان در سامانه ثبت شده و بنابراین آمار مربوط کل کشور است.

    وی ادامه داد: از سال 1385 تا 13905 بیشترین گواهی اسقاطی صادرشده مربوط به سال 95 بوده که 350 هزار معادل سواری از رده خارج شده‌اند، این آمار در کل 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، چرا که در کل این 10 سال بیش از 2 میلیون دستگاه اسقاط شده است.

    نیک‌دار با بیان اینکه اگر عملکرد سال 95 را ملاک قرار دهیم، به این مفهوم است که 10 سال طول می‌کشد که این تعداد خودروی فرسوده را اسقاط کنیم، البته با توجه به این موضوع که هر سال به این تعداد افزوده می‌شود.

    رئیس ستاد ملی حمل و نقل و سوخت گفت: برای حل این معضل نیازمند اجرای مصوبه پیشین دولت هستیم که قرار بود واردات خودرو را منوط به اسقاط خودرو کرده و مقابل 750 هزار خودروی وارد شده به کشور، خودروی مستهلک اسقاط شود.

    وی ادامه داد: سهم خودروهای وارداتی از 240 هزار به 400 هزار خودرو رسیده است، علاوه بر این باید میزان خودروهای موجود در مناطق آزاد هم حساب شود، ما تقاضای 800 هزار اسقاط را به دولت داشتیم و این تعداد تصویب شد، اما با اعتراض خودروسازهای داخلی مواجه شدیم که ادعا می کردند برای اسقاط هر خودرو حدود 2.5 تا 3 میلیون هزینه می‌کنند.

    نیک‌دار از افزایش اسقاط خودرو در شهریورماه امسال خبر داد و گفت: 25 هزار گواهی اسقاط خودرو در شهریور 95 و 60 هزار گواهی اسقاط در شهریور 96 صادر شده است، این در حالی است که ثبت سفارش برای واردات خودرو به کشور مسدود شده، بنابراین اسقاط انجام نمی‌شود.

    رئیس ستاد ملی حمل و نقل و سوخت، تعریف بیمه فرسودگی را عامل حل وابستگی واردات به اسقاط خودرو اعلام کرد.

    در ادامه این نشست، عباس شاهسونی سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت در خصوص اثرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه عنوان داشت: آلودگی هوا پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده و بر اثر وجود ذرات معلق در هوا، سالیانه 4.2 میلیون نفر در جهان کشته می‌شوند.

    وی ادامه داد: علاوه بر این، آلودگی هوای خانگی دهمین عامل مرگ و میر با آمار 2 میلیون و 700 هزار مرگ شناخته می‌شود.

    سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهانی از مرگ سالیانه 33 هزار و 500 نفر ایرانی در اثر آلودگی هوا گزارش می‌دهد، گفت: بیماری‌های زمینه‌ای مانند سکته قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین دلیل مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا هستند.

    وی محاسبه میزان مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را براساس داده‌های سازمان محیط زیست برشمرد و گفت: طبق برآوردهای انجام گرفته در سال 94 میانگین غلظت ذرات معلق در 25 شهر کشور 31.7 میکروگرم درهر مترمکعب بوده است که این میزان با یک روند کاهشی روبه‌رو بوده به طوری که سال 90 میزان ذرات معلق هوا 39 میکروگرم در مترمکعب بوده است.

    وی ادامه داد: با وجود کاهش چند درصدی ذرات معلق در هوا، اما این میزان سه برابر بیشتر از نسبت رهنمود سازمان بهداشت جهانی است که می‌توان علت آن را در افزایش ریزگردها نیز جستجو کرد.

    سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت اعلام کرد: در طی سال 1394 تقریباً 12 هزار و 793 نفر مرگ منتسب به ذرات معلق هوا در کشور ثبت شده است و اهواز با 6 برابر مرگ و میر بیشتر بر اثر آلودگی هوا در کشور رکوردار است.

    شاهسونی تأکید کرد: روند کاهشی ذرات معلق هوا از سال 95 متوقف شده و به همین دلیل نیازمند بررسی در دستگاه‌های اجرایی و سازمان محیط زیست هستیم.

    احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدارهای سریع سازمان هواشناسی کشور، فروکش کردن گرد و خاک در سال‌های اخیر را علت کاهش میزان غلظت ذرات معلق دانست و گفت: نباید به کاهش ذرات معلق در سال‌های گذشته خوشبین باشیم، چرا که علت این کاهش، کم شدن طوفان‌های گرد و غبار در سال‌های پیش بوده است نه کارهای اجرایی انجام گرفته.

    معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص کیفیت سوخت توزیعی در کلان‌شهرها ابراز داشت: از حدود دو هفته گذشته به دستور رئیس سازمان محیط زیست، پایش سوخت کلان‌شهرها به خصوص تهران و کرج به صورت هفتگی آغاز شده است.

    وی ادامه داد: براساس مکاتباتی که هفته گذشته با وزیر نفت داشته‌ایم، وی قول مساعد داده که استفاده از سوخت مازوت نیروگاه‌ها در زمستان متوقف شود.

    معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست از همکاری 13 دانشگاه در کلان‌شهرهای کشور برای پایش بنزین توزیعی در جایگاه‌های سوخت خبر داد و گفت:‌سلامت سوخت برای ما بسیار مهم است.

    تجریشی در خصوص استفاده از کاتالیست در خودروها نیز اظهار داشت: هر چند ممکن است ایرادات بنزین توزیعی باعث کاهش عمر کاتالیست در خودروها شود، اما با پیمایش 3 هزار کیلومتر، عمر این قطعه به پایان می‌رسد و صاحبان خودرو موظف به تعویض آن هستند.

    سرپرست دفتر هوا و اقلیم در ادامه از تذکر سازمان محیط زیست به تولیدکنندگان وانتنیسانزامیاد خبر داد و گفت: اگر تولید این خودرو منطبق با استانداردها انجام نگیرد، جلوی شماره‌گذاری‌اش گرفته می‌شود.

    روحی معاون فنی راهور ناجا در خصوص مشکل مالکین خودروهای دوگانه‌سوز گفت: خودروهای دوگانه‌سوزی که حدود 4 میلیون از 19.5 میلیون خودروی موجود در کشور تشکیل می‌دهند، در مصوبات دولت در خصوص معاینه فنی دیده نشده‌اند.

    وی ادامه داد: بنابراین زیرساخت‌های اخذ معاینه فنی برای خودروهای دوگانه‌سوز وجود ندارد و یا بسیار کم است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو