فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۲۷۳»

پایش هفتگی بنزین در کلانشهرها برای کاهش آلودگی هوا

عصر خودرو- معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روزگذشته در پارک پردیسان و در دفتر مرکزی سازمان حفاظت محیط‌زیست و با موضوع آلودگی هوا برگزار شد یکی از مولفه‌های داشتن هوای پاک را سوخت مناسب دانست و افزود: تا پیش از این مرسوم بود به‌طور فصلی در کلانشهرها از پمپ بنزین‌ها نمونه‌گیری‌ شود.

پایش هفتگی بنزین در کلانشهرها برای کاهش آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، از حدود 2هفته پیش اما رئیس سازمان محیط‌زیست دستور داد این بررسی را به‌صورت هفتگی انجام دهیم و برخی پارامترهایی که تا الان اندازه‌گیری نمی‌شد هم اندازه‌گیری شود.

    مسعود تجریشی در این نشست با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها امسال زمستان سردی پیش رو خواهیم داشت، گفت: برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌ویژه گاز طبیعی به همراهی مردم نیازمندیم. اگر همه ما تنها یک یا 2درجه هوای محل کار یا سکونت خود را کاهش دهیم، نیروگاه‌های کشور نیازی به سوزاندن مازوت نخواهند داشت.

    معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: براساس نمودارها برخی شهرهای ما از نظر سوخت وضعیت مناسبی ندارند که البته تهران جزو این استان‌ها نیست. ما از جمله کشورهایی هستیم که مصرف انرژی مان خیلی بالاست. به زمستان که می‌رسیم مصرف گاز افزایش می‌یابد. صنعت ما هم نیاز به گاز دارد. اتفاقی که هر سال می‌افتد آن است که با اوج سرما دولت ناگزیر می‌شود برای اینکه نیروگاه‌ها برق را به مصارف خانگی برسانند سوخت برخی نیروگاه‌ها را از گاز به مازوت تغییر دهد و غباری که در هوا داریم افزایش پیدا می‌کند. وی با اشاره به اینکه وزارت نفت به موضوع توزیع سوخت با کیفیت، توجه ویژه‌ای داشته است، تصریح کرد: اگر در زمستان که با وارونگی دما روبه‌رو هستیم، سوخت گاز نیروگاه‌ها تأمین شود مشکلات در این فصل برطرف خواهد شد، البته در مکاتبه‌ای که با وزیر نفت داشتیم وی قول مساعد داد تا نیروگاه‌ها در زمستان از مازوت استفاده نکنند. همچنین براساس توافقی که با وزیر نفت صورت گرفته، قرار شده پالایشگاه‌هایی که نتوانند سوخت با کیفیت عرضه کنند، تعطیل شوند.

    تجریشی خاطرنشان کرد: برخی زمان‌هایی که ذرات کمتر از 10 میکرون و زیر 2/5میکرون افزایش پیدا کرده دقیقاً مصادف با زمانی بوده که سوخت نیروگاه‌های ما از گاز به مازوت بدل شده است. امسال اما وزیر نفت قول داده‌اند سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران نداشته باشیم اما این هم به همیاری مردم در مصرف انرژی وابسته است. اگر مردم بدانند که با یک پیراهن بیشتر پوشیدن و یک درجه کاهش دمای خانه‌شان نیازی نخواهد بود سوخت مازوت در نیروگاه‌ها بسوزد حتماً رعایت خواهند کرد. به گفته وی، اگر مردم سلامت خودشان برایشان مهم باشد کافی است بدانند که تبعات این آلودگی‌ها بر سلامتی‌شان بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنند است. او همچنین یادآورشد: جهت‌گیری سازمان در حوزه برخورد با صنایع آن است که تلاش کنیم از تنبیه به سمت تشویق برویم.

        نقش کامیون‌ها در آلودگی هوای تهران

    معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با اشاره به نقش کامیون‌ها در آلودگی هوای تهران اظهار کرد: 100 هزار کامیون شبانه در تهران تردد می‌کنند و تمرکز بر آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد که از ساعت 23 تا 5 بامداد داده‌های آلودگی هوا به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند که قطعا تردد شبانه کامیون‌ها عامل آن است.

    تجریشی با بیان اینکه در شرایط فعلی اعداد و ارقام متفاوتی در مورد تأثیر کامیون‌ها بر آلودگی هوا مطرح می‌شود، گفت: به‌طور تقریبی کامیون‌ها 30 تا 50 درصد سهم ترددهای شبانه را در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند که سهم بالایی به‌حساب می‌آید بنابراین لازم است در این زمینه فکر جدی صورت گیرد که پیگیری بحث سوخت در حاشیه کلانشهرها یکی از موضوعات مهم در این زمینه است. قرار شده با همکاری راهداری و وزارت نفت کریدورهایی که تردد بیشتر کامیون‌ها و سوختگیری بیشتر در آن صورت می‌گیرد مشخص شود. وی افزود: تلاش می‌کنیم با ایجاد بیمه فرسودگی به‌عنوان یکی از بندهای قانون هوای پاک روند به‌روزرسانی خودروهای فرسوده اصلاح شود.

        حل مشکل پسماند استان‌های شمالی

    معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه این سازمان به دولت قول داده است که طی 3سال آینده مشکل پسماندهای استان‌های شمال کشور را حل و فصل کند، گفت: در این زمینه زباله‌سوزها به‌عنوان یک بخش اقتصادی مطرح است. براساس مصوبه هفته گذشته دولت قرار شده قیمت انرژی را رقابتی کنیم و دولت یارانه بدهد. در زمینه مدیریت پسماند استان‌های شمالی، کار سازمان حفاظت محیط‌زیست شروع شده و نخستین جلسه را با وزارت کشور برگزار کرده است. وی افزود: قرار شده هر دو هفته یک‌بار برای موضوع پسماند، آلودگی هوا و گردوغبار با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست جلسه داشته باشیم و برای حل مشکلات محیط‌زیست کشور، سازمان به ارائه راهکارها بپردازد تا بتوانیم با کمک دستگاه‌های اجرایی معضلات را حل و فصل کنیم.

        نیازی به ساختن پل صدر نبود

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید وقتی در شهر تهران 8/8 میلیون جمعیت مستقر می‌کنیم و 540 هزار ماشین فقط در یک شبانه‌روز وارد شهر می‌شوند و بدون درنظر گرفتن طرح‌های بالادستی افزایش تقاضای سفر را ایجاد کردیم، پل صدر را ساخته‌ایم بدون اینکه نیازی باشد. این نشان می‌دهد که سیاست‌های ما با الگوی درستی پیش نرفته و سیاستگذاری‌ها در راستای سلامت شهروندان نبوده است و خود را در عمل انجام شده قرار داده‌ایم. براساس همین عملکرد است که اکنون شهری داریم که بار اکولوژیکی آن به هیچ وجه پاسخگوی این وضعیت نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو