فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۲۲۷۴»

آلودگی هوا تهدیدی جدی بر سلامت انسان ها

عصر خودرو- آلودگی هوا یکی از معضل های اصلی کلان شهرها به شمار می رود که سلامت انسان های زیادی را تهدید می کند از این رو نیاز است تا با آموزش و آگاهی بخشی در جهت کاهش آن گام برداشت.

آلودگی هوا تهدیدی جدی بر سلامت انسان ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

    گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه 2 آبان 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

    **فرهنگ سازی راهکاری برای مبارزه با آلودگی هوا
    آلودگی هوا معضلی است که سالیانه جان انسان های زیادی را می گیرد و با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ماشین های مختلف روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود. از این رو باید با ارایه راهکارهای آموزشی سطح فرهنگ جامعه را افزایش داد تا نسبت به این معضل آگاه شوند و با استفاده بهینه از حمل ونقل عمومی مانعی برای گسترش این پدیده زیست محیطی باشند.

    روزنامه «آرمان» در مطلبی با درج عنوان «آلودگی سالانه 35 هزار ایرانی را می کشد» در گفت وگو با محمد درویش فعال محیط زیست می نویسد: مهم‌ترین خسارتی که آلودگی هوا ایجاد می‌کند، این است که سلامت شهروندان را در سکونتگاه‌های شهری و اطراف آن به مخاطره می‌اندازد. همچنین آلودگی هوا به‌صورت غیرمستقیم روی حیات وحش، حیوانات و گیاهان نیز اثر می‌گذارد. می‌توان گفت آلودگی هوا هم به سلامت فیزیکی مردم خدشه وارد می‌کند و هم از لحاظ روانی تبعاتی را با خود به‌همراه دارد و افسردگی و اختلالات روانی را افزایش می‌دهد. در عین حال آلودگی صوتی یکی از شاخص‌های آلودگی است و عواقب ویرانگری بر سلامت انسان‌ها دارد، چرا که نشان‌دهنده تردد بیش از حد وسایل نقلیه موتوری است. موتورسیکلت‌ها ازدحام و ناهنجاری‌های صوتی ایجاد می‌کنند و منجر به ناهنجاری‌های گوارشی و کندذهنی در کودکان می‌شوند. همچنین پرخاشگری و عدم‌تحمل هم از دیگر تبعات آلودگی هوا در حوزه عدم امنیت اجتماعی است. افزایش نزاع‌های خیابانی در سکونتگاه‌های شهری و نابسامانی‌های روحی ناشی از مشکلات در خانواده نشان‌دهنده عمق خطر است. بدین‌معنا آلودگی هوا یکی از مهلک‌ترین پدیده‌هایی است که منجر به افزایش هدررفت سرمایه ملی در ایران می‌شود.

    در ادامه این گفت وگو می خوانیم: آلودگی هوا سالانه حدود هشت‌میلیارد دلار خسارت می‌زند. هر چند آمارهای رسمی می‌گویند که در ایران حدود 35‌هزار نفر سالانه بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شود، اما با توجه به اینکه آمار مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا در بریتانیا 40هزار نفر ذکر شده است، درحالی که کمینه استاندارد خودرو و سوخت در آنجا یورو شش است. بنابراین انتظار می‌رود این رقم در ایران سه‌برابر بیشتر باشد.

    روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «فرشته مرگ در آسمان آلوده» نوشت: آلودگی هوا یعنی مرگ؛ فرقی نمی‌کند ایران باشد یا اروپا؛ تهران و زابل و اهواز باشد یا لندن و پاریس و رم. همین چند روز پیش بود که آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا گزارش داد سالانه 520 هزار نفر در کشورهای اروپایی بر اثر مرگ زودرس ناشی از آلودگی شدید هوا، جان خود را از دست داده‌اند. روز گذشته هم در نشست خبری مسئولان با محوریت موضوع آلودگی هوا، گفته شد: «طبق آمار سازمان بهداشت جهانی مربوط به سال 2015 در ایران سالانه 33‌هزارو 500 مرگ به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد؛ یعنی 71 نفر در هر صد هزار نفر در کشور علت مرگشان آلودگی هواست». این آمار را سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت اعلام کرد.

    در ادامه این مطلب آمده است: نتایج تحقیقات آژانس محیط زیست اروپا نشان می‌دهد مرگ‌بارترین نوع آلودگی هوا مربوط به ذرات معلق در هوای آلوده بوده است. ذرات معلق به ریه‌ها نفوذ کرده و برخی از آنها وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند در درجه اول به کاهش عملکرد ریه تنفسی منجر شوند. از طرفی، طبق تحقیقات جدید وضعیت آلودگی هوا در سطح اروپا کمی بهتر شده است؛ اما پیامدهای منفی آن همچنان به قوت خود باقی مانده و سلامتی شهروندان اروپا را به خطر انداخته است. طبق تحقیقات جدید در اروپا، ذرات معلق در مناطق شهری بیشتر از مناطق دیگر است.

    روزنامه «تفاهم» در گزارشی با عنوان «کاهش آلودگی هوا با 1 پیراهن بیشتر» به نقل از مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست می نویسد: یکی از مولفه‌های داشتن هوای پاک، سوخت است. آنچه مرسوم بوده است اینکه ما به طور فصلی در کلانشهرها از پمپ بنزین‌ها نمونه می‌گرفتیم. از حدود دو هفته پیش رئیس سازمان محیط زیست دستور دادند این بررسی را به صورت هفتگی انجام دهیم و برخی پارامترهایی که تا الان اندازه‌گیری نمی‌شده هم اندازه‌گیری کنیم. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس نمودارها برخی شهرهای ما از نظر سوخت وضعیت مناسبی ندارند. ما از کشورهایی هستیم که مصرف انرژی مان خیلی بالاست. به زمستان که می‌رسیم مصرف گاز افزایش می‌یابد. صنعت ما هم نیاز به گاز دارد. اتفاقی که هر سال می‌افتد آن است که با اوج سرما دولت ناگزیر است برای اینکه نیروگاه‌ها برق را به مصارف خانگی برسانند سوخت برخی نیروگاه‌ها را از گاز به مازوت تغییر دهد و غباری که در هوا داریم افزایش پیدا می‌کند.

    در ادامه می خوانیم: امسال آقای زنگنه قول داده‌اند اصلاً سوخت مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران نداشته باشیم اما این هم به همیاری مردم در مصرف انرژی وابسته است. اگر مردم بدانند که با یک پیراهن بیشتر پوشیدن و یک درجه کاهش دمای خانه‌شان نیازی نخواهد بود سوخت مازوت در نیروگاه‌ها بسوزد، حتماً رعایت خواهند کرد.


    **آموزش؛ راهکاری برای کاهش کودک آزاری
    کودک آزاری به عنوان یک آسیب اجتماعی در همه کشور ها وجود دارد و در ایران نیز در سال های گذشته به دلیل های مختلف افزایش پیدا کرده است و کودکان در معرض انواع آزارهای جسمی و روحی قرار می گیرند. به همین سبب نخستین و بهترین راه برای کاهش چنین آسیبی در جامعه آموزش است تا میزان آگاهی کودکان به وسیله خانواده و نهادهای آموزشی افزایش و مدیریت شود و جامعه شاهد آزار کودکان نباشد.

    روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «کدام کودکان هدف خشونت و جنایت قرار می گیرند؟» در گفت وگو با مسعود غفاری، روانشناس و مشاور خانواده آورده است: وقوع چنین وقایعی به سه دلیل عمده حاصل می‌شود؛ ایراد تربیتی، شخصیتی و رفتاری که البته اغلب ما همه این ایرادها را داریم. متأسفانه تا زمانی که برخی خانواده‌ها بدون مهیا کردن شرایط لازم، بچه دار می‌شوند، نه تنها کار مثبتی انجام نمی‌دهند بلکه موجوداتی گرفتار و گرفتاری زا را به وجود می‌آورند.وی در ادامه به مؤلفه‌های لازم برای فرزندآوری اشاره و تصریح کرد: ایجاد فضای خانوادگی مناسب از اصلی‌ترین مواردی است که والدین باید پیش از تولد به آن توجه داشته باشند. وقتی در خانواده‌ای میزبان شایسته نباشد یعنی فضای خانوادگی مناسب نیست.همین نامناسب بودن باعث می‌شود که خانواده نداند که کودکش را باید چگونه تربیت کند و چطور او را از خطرات پیش رو آگاه سازد و بعد شاهد اخبار و وقایع تلخ کودک آزاری می‌شویم.

    در ادامه این گزارش می خوانیم: شما برای رفتن به یک سفر باید هم سلامت جسمی و روانی داشته باشید و هم اینکه خودرو سلامت و هم جاده هموار.وقتی یکی از این موارد اشکال داشته باشد، بی‌تردید در سفر، به سلامت و درست به مقصد نمی‌رسیم این مصداق بارز بحث آموزشی و تربیتی در خانواده‌ها و مدارس است.

    این روانشناس اظهار کرد: پیشنهادم این است که نگاه‌مان علت زدایانه باشد نه نشانه زدایانه. شما یک مقدار گوشت را به دونیم تبدیل کنید و بخشی از آن را در فریزر بگذارید و بخش دیگر آن را در فضای آزاد بگذارید. خواهیم دید که در مدت زمان کوتاهی باکتری‌ها روی گوشتی که در فضای آزاد بوده، تأثیر گذاشته و آن را فاسد می‌کنند. بنابراین هیچ اتفاقی بدون دلیل رخ نمی‌دهد. اگر ما همان گوشت را مدت‌های زیادی در فریزر نگه داریم نه آسیبی می‌بیند و نه فاسد می‌شود.

    روزنامه «شرق» در مطلبی با درج عنوان «نه به کودک‌آزاری» نوشت: در چندوقت گذشته از اتفاقات دردناکی که برای چند کودک رخ داده است زیاد سخن گفته شد. چند پرونده مهم کودک‌آزاری در این مدت در صدر اخبار قرار گرفته بود، نظیر سرگذشت بنیتا، ستایش، اهورا و... که هرکدام به دلیلی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. درحالی‌که لایحه «نه به خشونت علیه کودکان» همچنان در مجلس مسکوت مانده است. امیدواری برای اینکه نمایندگانی که با لیست امید به مجلس راه یافته‌اند این‌بار فعالیتی انجام دهند، کم‌رنگ شده است. به همین دلیل است که کاربران شبکه‌های اجتماعی سعی کردند تا با هشتگ «#کودک_آزاری» دراین‌باره نکته‌های خود را بیان کنند؛ اخباری دردناک که به دلایل مختلف به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی به‌ندرت راه پیدا می‌کنند، اما نهادها و انجمن‌های فعال در این زمینه سعی می‌کنند به آگاه‌سازی اقشار مختلف اقدام کنند. به همین خاطر تعداد زیادی از اخبار درباره تجاوزهایی بود که به کودکان در حریم خانواده‌هایشان می‌شود و به دلایلی نظیر حفظ آبرو یا موقعیت‌های سخت مالی و... نسبت به عوض‌کردن وضعیت آنها نمی‌توان کاری انجام داد.

    در ادامه می خوانیم: جمعیت امام علی(ع) به‌عنوان یکی از فعالان در این زمینه سعی کرده است کنفرانسی دیگر را به‌زودی برگزار کند و فراخوان طراحی پوستر و تصویرسازی‌اش با موضوع #کودک_آزاری در محلات حاشیه تا چهارم آبان فرصت دارد، اما کودک‌آزاری از منظر کاربران موارد متعددی بود، حتی اتفاقاتی که به دلیل کمبود دارو رخ می‌دهد، از جمله عدم اقدام برای واردکردن داروهایی نظیر #اسپینرازا که سبب قربانی‌شدن کودکان می‌شود. طبق اطلاع، حداقل ٥۰۰ کودک می‌توانند قربانی sma شوند. این مجموعه اعتراض‌های کاربران شاید تلنگری باشد برای نمایندگان که نسبت به تصویب قوانینی از این دست اقدام کنند.

    روزنامه «شهروند» در مطلبی با عنوان «حمایت از کودکان و نوجوانان در قید بی‌فوریت» در گفت وگو با طیبه سیاوشی نماینده تهران می نویسد: مجلس یک روند بروکراتیک کُند و سازوکاری خاص دارد. مواد این لایحه در کمیسیون در دست بررسی است. این لایحه ٤٩ ماده دارد که درحال حاضر ٢۰ ماده آن بررسی شده است. ممکن است که از این تعداد ماده لایحه، نمایندگان مردم و کارشناسان تشخیص دهند که تعدادی را کم یا موادی دیگر را اضافه کنند. این لایحه در مجلس نهم به ٨١ ماده رسیده بود. روند بررسی به این صورت است که در کمیسیون اصلی بررسی و سپس موادی به کمیسیون‌های فرعی که متعدد هم هستند، محول می‌شود و بعد از بررسی در کمیسیون‌های اصلی و فرعی، به اداره قوانین و سپس به صحن علنی داده می‌شود.

    در ادامه این گفت وگو می خوانیم: اینکه تعیین تکلیف لایحه حمایت از کودکان به‌ سال ٩٧ کشیده شود، یک پیش‌بینی ناشی از واقع‌بینی و حساب و کتاب منطقی است ولی متاسفانه رسانه‌ها به‌گونه‌ای این پیش‌بینی را منتقل کرده‌اند که گویا بررسی لایحه از دستور کار خارج شده است.

    **عدالت آموزشی با توسعه متوازن
    تعلیم و تربیت و نیاز به آموزش یکی از حقوق اولیه انسان ها است که باید در هر جامعه ای شرایط آن به نسبت مساوی برای همه افراد مهیا باشد که این کار بدون توجه به زیرساخت های توسعه ممکن نیست و چنین امری نیز باید در مکان های مختلف به یک نسبت انجام پذیرد تا جامعه بتواند در مسیر توسعه پایدار حرکت کند.

    روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان ««آموزش ‌وپرورش و نسل سرگردان!»» آورد: نباید و نشاید پنهان کرد که وزارت بزرگ آموزش‌وپرورش، امروز کم‌وبیش از درون و بیرون، در وضعیتی فرو افتاده است که طوعا و کرها، نه‌تنها خود بلکه نظام اصیل و اصالت خانواده و فخامت آزادی و مزیت فضای باز اندیشه و ارزش تعامل با خانه و خانواده و طبیعت را بعضا، از دانش‌آموزان امروز ما سلب کرده است! چاره در تنظیم مطالب درسی پایه معارف انسانی در سنت حکیمان و علوم جدید است؛ در واقع تغییر محتوای کتاب‌ها به نحوی که موجب آموزش چگونه فکرکردن، ارتقای اندیشه و حذف سنت موهوم حفظ‌کردن طوطی‌وار شود و به دانش‌آموزان جرئت انتقاد و نقد مبتنی بر معیار‌های علمی، فلسفی و تجربی را بیاموزد. با وضع و فرهنگ موجود کنونی، اولیا و دانش‌آموزان نمی‌توانند برای خود تعیین تکلیف جدی کنند. اینکه آیا رجوع دانش‌آموزان به کتاب درسی کافی است یا رو‌کردن به جزوه معلمان؟ جزوات کمک‌درسی مراکز هم‌عرض باید ملاک کار قرار گیرد یا جزوات مؤسساتی که خود این وزارتخانه به آنان مجوز تأسیس داده است یا...؟!!و مزید بر علت بار مالی عظیمی که از این رهگذر بر دوش خانواده و جامعه ضعیف و متوسط افکنده می‌شود!

    سیدحجت مهدوی‌سعیدی پژوهشگر علوم انسانی در ادامه این یادداشت می نویسد: چنین شرایط نامطلوبی پس کِی باید به آموزش‌وپرورش رایگان و تحقق قانون اساسی نزدیک شویم!مهم‌ترین اصل قبل از آموزش، پرورش و تهذیب است. پرورش با اصولی‌ترین جنبه جان و انسانیت سروکار دارد که با ترتیب‌دادن مسابقات و نمایش‌های نفس‌سوز و ویرانگر فعلی هرگز حاصل و واصل نمی‌شود!دیر زمانی است که به علل آشکار و پنهان، آموزش‌وپرورش در تربیت انسانی و اخلاقی دانش‌آموزان نه برنامه و نه راهکاری جامع و شفاف ارائه کرده و حتی آمار و اعداد درستی در‌این‌باره در انبان خود ندارد و در حوزه محسوسات و مشاهدات کارنامه مثبتی ارائه نمی‌کند!جناب وزیر نیک می‌دانند که به صرف وقوف بر فروض و مشکلات پیش‌رو و مواعظ دلنشین مکرر، معضلات آموزش‌وپرورش حل‌وفصل نمی‌شود! باید فلک را سقف بگشایم و طرحی نو دراندازیم، جامعه و دولت هر دو باید در پالایش و پیرایش فرهنگ جامعه دست در دست هم بگذارند. به تعبیر داستایوفسکی، همه ما برای همه چیز مقصریم!

    روزنامه «اعتماد» در مطلبی با درج عنوان «بی‌عدالتی آموزشی طبقه جدیدی در جامعه تولید می‌کند» در گفت وگو با رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نوشت: فاصله امکاناتی که دانش‌آموزان از آن برخوردارند به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. عدالت در فرصت‌های یاددهی و یادگیری وجود ندارد و ما نیازمند بازتعریفی از عدالت آموزشی هستیم. ما نباید عدالت آموزشی را به عنوان دسترسی صرف یک دانش‌آموز به یک کلاس درس تعریف کنیم. اینکه ما از نظر کمیت و کیفیت اعتباراتی بیشتر از آنچه الان داریم نیاز داریم، مسلم است. اگر این مقدار بودجه را به صورت سرانه حساب کنیم و عددی را به دست آوریم، خواهیم دید در صورتی که ساختار آموزش و پرورش اصلاح شود و نیروی انسانی به درستی به کارگیری شود از همین بودجه هم می‌توان به صورت بهینه استفاده کرد.

    در ادامه این گفت وگو می خوانیم: موسسات غیرانتفاعی و نظایر آن که اتفاقا هزینه‌های‌شان را به جیب خانواده‌های دانشجویان می‌گذارند. من خیلی علاقه‌مندم که توجه جامعه به این نکته جلب شود. راهکار آن را هم در احیای مجدد مدرسه‌های دولتی می‌دانم. کم کردن تنوع مدرسه‌ها و فاصله کیفیت مدرسه‌ها لازمه جلوگیری از تولد طبقه اجتماعی جدیدی است که حاصل از بی‌عدالتی آموزشی است.

    روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «دانشگاه از بیرون مدیریت شدنی است» در گفت وگو با محمدصادق جوادی حصار می نویسد: رئیس دولتی با معرفی وزیر علوم رابطه خود با حوزه‌های دانشجویی و مطالبات علمی کشور را مشخص می‌کند. با معرفی وزیر نگاه قوه مجریه در طول چهار سال به دانشگاه مشخص می‌شود. اگر دولت به دانشگاه به عنوان کانون علمی و فرهنگی بنگرد و دانشگاه را با نشاط بخواهد، قطعا باید به مطالبات آنها توجه ویژه داشته باشد و برای تعیین وزیر علوم ضمن توجه به مطالبات سایر حوزه‌های قدرت به صورت کانونی و ویژه به مطالبات دانشجویی و حوزه دانشجویی توجه کند. متاسفانه تمام گزینه‌هایی که برآورنده چنین حاجاتی بودند و به دانشگاه رونق و پویایی می‌دادند، از حوزه گزینش‌های دولت کنار گذاشته شده‌اند. مشخص نیست که آقای روحانی به دنبال چگونه تفکری است.

    در ادامه این گفت وگو می خوانیم: اگر قرار است دانشگاه از خارج اداره شود و قصد داشته باشند ظرفیت و پتانسیلی که منجر به تحول در دانشگاه می‌شود را مدیریت کنند، آنگاه شاهد اتفاقی از جنس 29اردیبهشت امسال نخواهیم بود. به عبارت بهتر اگر دانشجو برای حضور در امور سیاسی انگیزه داشته باشد، درآینده شاهد حضور گسترده دانشگاهیان و دانشجویان در تحولات اصلاح‌طلبانه خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط