فونیکسریمکسبهتام

نمره قبولی صنعت خودرو در پسابرجام

عصر خودرو- توافق هسته‌ای و برجام در شرایطی مقدمات بازگشت و حضور خودروسازان خارجی را در ایران فراهم کرد که اجرایی شدن قراردادهای مربوطه می‌تواند پای دیگر شرکت‌های معتبر صنعت خودرو جهان را به کشور باز کند.

نمره قبولی صنعت خودرو در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  طی حدودا 20 ماهی که از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌گذرد، 6 قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان خودروسازان داخلی و خارجی به امضا رسیده و در این بین برخی وارد فاز اجرا شده و برخی دیگر نیز در مرحله ایجاد زیرساخت (به‌خصوص خط تولید) هستند.

    نکته بسیار مهم در مورد قراردادها و تفاهم نامه‌های خارجی صنعت خودرو اینجاست که در مقایسه با گذشته، شکل و شمایل و مفاد آنها در حوزه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، تولید داخل، انتقال فناوری و صادرات، فرق کرده و به نوعی سر و سامان یافته است. هرچند تا به اجرا درآمدن همه این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها راه زیادی مانده است، با این حال همین‌که در این مدت نسبتا کم، 6 خودروساز بزرگ دنیا حاضر به حضور در ایران شده اند، اتفاقی مبارک و خوش یمن است. بدون تردید مذاکره با خودروسازان خارجی و جلب رضایت آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران، کار بسیار سختی به‌شمار می‌رود و اگر نبود توافق هسته‌ای و برجام، حالا هیچکدام از 6 شرکت پژو، سیتروئن، رنو، هیوندایی، بنز و فولکس واگن، برنامه‌ای برای فعالیت در کشور نداشتند.

    در مجموع، اتفاقاتی که پس از برجام در خودروسازی کشور رخ داده، در مقایسه با سایر صنایع و بخش‌های داخلی، ملموس‌تر به نظر می‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد بازار خودرو ایران تا چه اندازه برای سرمایه‌گذاران خارجی اهمیت دارد. در حال حاضر نیز اولویت مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودروسازی، اجرای درست قراردادها و تفاهم نامه‌های موردنظر در این صنعت است، چه آنکه به گفته منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، تاکید این سازمان بر آن است تا هر چه زودتر قراردادهای مربوطه اجرایی و محصولات حاصل از آنها روانه بازار شوند. وی همچنین تاکید کرده که تا پایان سال هیچ قرارداد دیگری در خودروسازی کشور امضا نخواهد شد. گفته‌های مدیرعامل سازمان گسترش در شرایطی است که اجرای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های پسابرجامی صنعت خودرو می‌تواند سایر خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا را نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب و پای آنها را به کشور باز کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو