فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر صنعت مطرح کرد:

خط و نشان وزارت صنعت برای خودروسازان چینی

عصر خودرو- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میزان داخلی‌سازی در خودروهای چینی در سال ۹۷ باید به ۴۰ درصد برسد، گفت: اگر خودروسازان این موضوع را رعایت نکنند، مشمول پرداخت تعرفه کامل خواهند شد.

خط و نشان وزارت صنعت برای خودروسازان چینی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، محسن صالحی‌نیا  از سیاست جدید وزارت صنعت برای خودروسازان چینی در افزایش سطح داخلی‌سازی و فروش خودروها در سال آینده خبر داد و گفت: تعدادی از واحدهای تولیدی در صنعت خودرو با خودروسازان چینی، در تیراژهای نسبتا پایین، همکاری می‌کنند که البته سرمایه‌گذاری مشترکی نیز در برخی از واحدها صورت گرفته که به نسبت 51 و 49، کار با مشارکت طرف ایرانی در حال انجام است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در عین حال، وزارت صنعت اهدافی را در رابطه با توسعه پلت‌فرم و ساخت داخل با درصد بالا برای خودروسازان چینی، در نظر گرفته که هنوز برآورده نشده است. این در حالی است که یکی از خودروسازان داخلی، اکنون برنامه‌ریزی کرده‌اند که برای سال آینده، تولید خود را از سقف 45 تا 50 هزار دستگاه فعلی، به بالای 80 هزار دستگاه برساند.

    وی با بیان اینکه وزارت صنعت، مجموعه سیاست‌هایی را برای این خودروسازان طراحی کرده است، تصریح کرد: قرار بر این است که با توسعه تولید تا سقف 80 هزار دستگاه، خطوط بدنه و رنگ در مجموعه شرکت ایرانی، راه‌اندازی شود و کار استفاده از قطعه‌سازان داخلی، رونق گیرد؛ ولیکن وزارت صنعت آنها را مکلف کرده تا در سال جاری، 30 درصد داخلی‌سازی قطعات را دنبال کنند و در سال آینده هم، این رقم را به 40 درصد ساخت داخل برسانند.

    اگر خودروسازان چینی، میزان داخلی سازی قطعات را امسال به 30درصد و سال آینده به 40 درصد نرسانند، مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهند شد

    صالحی‌نیا ادامه داد: در این زمینه وزارت صنعت ورود خواهد کرد و اگر خودروسازان چینی، میزان داخلی سازی قطعات را به 40 درصد نرسانند، مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهند شد. این در شرایطی است که اکنون، تعرفه واردات خودروهای چینی، در صورت ساخت داخلی قطعات با کمتر از 20 درصد، معادل خودروی کامل است، اما اگر داخلی‌سازی تا 30 درصد انجام شود، مشمول دریافت مزیت 5 درصدی می‌شوند؛ اما اگر در سال آینده، میزان داخلی‌سازی تا 30 درصد باشد، خودروساز باید تعرفه کامل خودرو را بپردازد.

    معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: اگر خودروساز چینی، داخلی سازی را بالای 30 درصد و تا 40 درصد انجام دهد، مشمول دریافت یک مزیت اندک در تعرفه واردات خواهد شد و اگر به بالای 40 درصد داخلی‌سازی برسد، مزیت بیشتری را دریافت خواهد کرد. بر این اساس تصور ما بر این است که اگر این قاعده را بگذاریم؛ با توجه به اینکه خودروسازان چینی قصد دارند تیراژ را بالا برند؛ بنابراین باید داخلی‌سازی را افزایش دهند، به خصوص اینکه اگر قصد فعالیت در بازار ایران را داشته باشند، باید بر روی این موضوع کار کنند؛ در غیر این صورت متضرر خواهند شد.

    صالحی‌نیا ادامه داد: در حال حاضر تقریبا تولید خودرو با این شکل را اگر در مجموع، 110 هزار دستگاه هم در نظر بگیریم، در مقابل یک میلیون و 500 هزار خودروی داخلی، سهم هفت درصدی خواهد داشت؛ ضمن اینکه خودروهایی که نتوانند به لحاظ تیراژ و ظرفیت تولیدی، به اهدافی که وزارت صنعت در برنامه دارد، برسند یا باید روند کاری خود را اصلاح کرده یا اینکه با مکانیزم تعرفه‌ای که از سال آینده اجرایی خواهد شد، این خودروسازان در نظام قیمت تمام‌شده خود دچار اختلال شده و عرضه محصول با قیمت بالاتر سبب می‌شود که آنها نتوانند در بازار رقابت کنند.

    به گزارش مهر، بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت در دولت یازدهم، قرار بر این بود که خودروسازان چینی، تولیدات خود را در ایران آغاز کنند؛ با این وجود، عرضه‌ خودرو توسط آنها همچون روال گذشته ادامه دارد و چه بسا بیشتر به خاطر شرایط جذابی که برای مشتریان داشته و قیمت‌شکنی‌هایی که در بازار دارند، شرایط را به نحو بهتری تجربه کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو