فونیکسریمکسبهتام

استاندار مرکزی

مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا در فعالیت صنعتی استان مرکزی لازم الاجراست

عصر خودرو- استاندار مرکزی گفت: کارگروه کاهش آلودگی هوا از مراجع مهم تصمیم ساز در استان است و مصوبان آن در تمامی بخش ها به ویژه حوزه صنعت لازم الاجراست.

مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا در فعالیت صنعتی استان مرکزی لازم الاجراست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، سیدعلی آقازاده روز شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در اراک افزود: حفظ و ارتقای شاخص های زیست محیطی در استان مرکزی و کلانشهر اراک از اولویت هاست و در هر فعالیت و تصمیمی باید ملاحظات زیستی و حل معضلات زیست محیطی لحاظ شود.
    وی بیان کرد: ایرالکو از صنایع مهم و مادرتخصصی است که حل معضلات زیست محیطی آن برعهده مدیریت آن می باشد و نیاز است که مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان بدون درنگ و با بهترین شکل در دستور کار آن قرار بگیرد و اداره حفاظت محیط زیست نیز به نمایندگی از کارگروه مذکور باید برای این شرکت و اقدامات اصلاحی آن ضرب الاجل تعیین کند.
    استاندار استان مرکزی ادامه داد: تولید و اشتغال به بهای به خطر افتادن سلامت جایز نیست و نباید کسی مشکلاتش را گردن دیگران بیاندازد، مسائل و معضلات زیست محیطی در تمامی بخش ها و نهادها و حوزه های مختلف باید پس از شناسایی شدن با تدابیر خاص در بازه زمانی مشخص رفع شود.
    وی گفت: انتقال واحد آندسازی شرکت ایرالکو باید با جدیت تمام پیگیری شود و اگر اقدامات مذکور بنا به هر دلیلی تاخیر شود و یا به مرحله عمل درنیاید برابر قانون با این شرکت برخورد می شود.
    استاندار مرکزی اضافه کرد: حفظ جان و سلامتی مردم به ویژه کودکان و سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از هز بحث دیگری مهمتر است.
    آقا زاده در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: فضای سبز طبیعی در منطقه سنجان (سده) وجود دارد که از سال های قبل در حاشیه شهر اراک به عنوان منبع تصفیه هوا عمل کرده است و نباید این فضا از دست برود و پیشنهاد می شود کارگروهی در حوزه محیط زیست تشکیل شود و در ترکیب آن از تشکل های مردمی و دوستداران محیط زیست برای حفظ ریه های این منطقه کمک گرفته شود.
    وی گفت: جهادکشاورزی و محیط زیست طرح مطالعاتی را در خصوص کاشت گیاهان کم آب در دستور کار قرار دهند.
    استاندار مرکزی افزود: شهردار اراک نیز در راستای طرح های کاهش آلودگی هوا از هیچ کوششی دریغ نکند و حمایت لازم از مدیریت شهری اراک در راستای اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای این شهر در صدر تکالیف مدیران قرار دارد.
    آقازاده عنوان کرد: کاربری موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های فعلی در شهر اراک باید دنبال شود و به منظور تحقق این مهم نیاز است که مشوق هایی اعمال شود و شهرداری مسیرهای دوچرخه سواری ویژه ایجاد کند.
    وی بیان کرد: در خصوص توزیع عوارض آلایندگی هوا نیز ظرف یک هفته آینده کارگروهی تشکیل می شود و موارد مورد نیاز قانونی بررسی و پاسخ آن حداکثر تا 10 روز آینده به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.
    استاندار مرکزی افزود: اراک در زمره 10 شهر آلوده کشور است اما، جمعیت میلیونی ندارد و این مسئله نباید بهانه ای باشد که این کلانشهر و مردم آن از اعتبارات دولتی این بخش محروم بمانند.
    آقا زاده بیان کرد: انتظار است نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان مرکزی به ویژه نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب این مهم را با جدیت دنبال کنند و از حقوق مردم این کلانشهر دفاع کنند.
    وی عنوان کرد: احیای تالاب میقان اراک از دیگر اولویت های مهم زیست محیطی در این کلانشهر است و همه دستگاه ها و نهادها باید کمک دهند تا زندگی این تالاب به عنوان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان کشور برگردانده شود چرا که غفلت از احیا و حفظ این سرمایه تاوان سنگینی را در آینده نزدیک خواهد داشت.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: با وجود گذشت هفت ماه از سال اولین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک تشکیل شده و این در شرایطی است که این کلانشهر آلوده است و مشکلات پیچیده زیست محیطی دارد.
    سید مهدی مقدسی افزود: تشکیل مستمر کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک و کمیته های زیر مجموعه آن به دلیل شرایط ویژه اراک در بحث آلاینده های زیست محیطی امری ضروری است.
    وی بیان کرد: مصوبات کاهش آلودگی هوا باید با جدیت رصد شود و اقدام ها و مصوبات اجرایی شده مو به مو به اطلاع مردم برسد و مصوبات اجرایی نشده پیگیری ویژه شود.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیین نامه محاسبه عوارض آلایندگی ابلاغ شده، فرمول ها تغییر کرده و انتظار است هر آنچه قانون مشخص کرده برای اراک اعمال شود.
    مقدسی اظهار کرد: سال های گذشته در این راستا انحرافاتی در اجرای قانون دیده شد و هیچ مطالبه ای به جز قانون در این خصوص وجود ندارد.
    وی اظهار کرد: اراک علاوه بر ریزگردهای وارداتی از آلاینده های صنایع و ریزگردهای داخلی هم رنج می برد و مهار آلاینده های محلی نیازمند تدابیر و برنامه های هدفمند است.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: امید است طرح هایی در این منطقه اجرایی شود که تالاب کویری میقان به شکوفایی و جایگاه واقعی خود دست یابد.
    مقدسی عنوان کرد: در خصوص لایحه هوای پاک تلاش های زیادی صورت گرفته و چهار ماده به این لایحه اضافه شده و در صحن رسمی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
    دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: اراک در طول سال های زیاد با آلودگی هوا مواجه بوده و نفس های مردم آن به شمار افتاده است.
    علی اکبر کریمی افزود: مردم این شهر در مناسبت های مختلف، حضور مقام های کشوری و سفرهای دولت رفع و یا کاهش آلودگی هوا را به عنوان مهمترین خواست خود اعلام کرده اند.
    وی بیان کرد: نفس کشیدن از حیاتی ترین نیازهای یک انسان است و این خواسته برای مردم زیاد نیست.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال های گذشته نمایندگان در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند در برنامه سوم و چهارم توسعه نام اراک را در کنار هفت شهر آلوده دیگر کشور قرار دهند و با وجود اینکه نام اراک در بهره مندی از اعتبارات کلانشهرهای آلوده لحاظ شده و 2 شهر کرمانشاه و قم نیز به این شهرها اضافه شدند اما اراک تنها شهری است که نتوانسته از نعمت حمل و نقل عمومی و سایر امکانات بهره گیرد.
    وی بیان کرد: کلانشهر اراک به واسطه جمعیت کم از مترو برخوردار نیست و هیچ اعتبار مشخصی برای بهبود شرایط آلودگی هوا در این شهر پیش بینی نشده است و تنها اقدام تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا است که این طرح نیز با وجود گذشت 10 سال از آن 34 درصد اعتبارش محقق شده است.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: بخش قابل توجهی از این طرح روی زمین مانده که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
    کریمی عنوان کرد: سال گذشته تلاش های ویژه ای صورت گرفته که اراک در زمره شهرهای مشمول کمک دولت محسوب شود اما این موضوع در کمیسیون تلفیق به سرانجام نرسید.
    وی اظهار کرد: امید است تا قبل از بسته شدن لایحه بودجه سال 97 ، اعتبار ویژه ای برای تقویت حمل و نقل عمومی اراک لحاظ شود تا بخشی از عقب افتادگی های این شهر جبران شود.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایستگاه های سنجش آلودگی هوای اراک تنها پنج فاکتور آلوده را پایش می کند و فاکتورهای دیگر سنجش نمی شود که نیاز است ایستگاه ها به روز شود.
    کریمی گفت: بهسازی خطوط قدیمی ایرالکو با خلف وعده های زیادی همراه بوده و هنوز خط پنج این شرکت از مدار خارج نشده که نیاز است یک تصمیم عاجل برای آن گرفته شود.
    وی عنوان کرد: انتقال کارخانه آند سازی ایرالکو بیش از 10 سال است که بر زمین مانده و هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته و به تازگی زمزمه هایی به گوش می رسد که این بخش به جای دیگر کشور منتقل شود که جای تاسف دارد.
    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سال های سال است که به علت دعوای حقوقی که بین محیط زیست با شرکت ایرالکو بر سر احقاق حق مردم این موضوع روال کندی داشته است و هنوز هم مشکل آلایندگی ایرالکو پابرجاست
    کریمی گفت: فضای سبز دره گردو و دره سده ظرفیت های خوبی برای تلطیف هوای این کلانشهر هستند که باید حفظ شوند تا در کاهش آلودگی هوای این شهر نقش موثری داشته باشند.
    وی اظهار کرد: کارهای خوبی در کشور در خصوص خودروهای برقی آغاز شده و در دانشگاه صنعتی اراک نیز طرحی در خصوص موتورسیکلت های برقی اجرا شده و باید تلاش شود اراک به عنوان استقرار تولید خودرو و موتورسیکلت برقی معرفی شود.
    وی گفت: حق مردم در خصوص پرداخت سهم عوارض آلایندگی در سال های گذشته تضییع شده که انتظار است این حق پیگیری جدی شود.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آلودگی هوای اراک به دلیل منابع متحرک که شامل 300 هزار خودرو و تردد 30 هزار خودرو عبوری از کمربندی شمالی و جنوبی، منابع ثابت که شامل استقرار صنایع مختلف و آلودگی های طبیعی است.
    سعید محمودی افزود: صنایع در اراک به صورت لجام گسیخته استقرار یافته و استانداردهای حریمی در این راستا رعایت نشده و فعالیت چهار صنعت بزرگ پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و ایرالکو تاثیر زیادی بر آلودگی هوا در اراک دارد.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پتروشیمی با رعایت استانداردها از لیست صنایع آلاینده خارج شده و شرایط پالایشگاه نیز در خصوص کاتالیست ها بهتر شده اما هنوز مشکلات زیاد است.
    محمودی تصریح کرد: نیروگاه شازند در گذشته از مازوت استفاده می کرد اما با تلاش های صورت گرفته و توجه ویژه دولت تدبیر و امید مصرف سوخت این صنعت به گاز تغییر کرده است.
    وی در خصوص ایرالکو نیز گفت: مقرر شده بود خط پنج این کارخانه اواخر اسفندماه سال 95 از مدار خارج شود اما این اتفاق رخ نداد و به اردیبهشت ماه امسال و مجدد به تیر و مردادماه سال جاری موکول شد و باز هم اتفاقی در این راستا صورت نگرفت.
    مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: آنچه مشاهده می شود این است که اراده ای برای تعطیلی خط پنج این شرکت دیده نمی شود.
    محمودی عنوان کرد: تعداد روزهای ناسالم کلانشهر اراک در سال 92 به 115 روز، در سال 93 به 50 روز، در سال 94 به 37 روز و در سال 95 به 105 روز افزایش یافت.
    وی گفت: شمار روزهای ناسالم اراک تا پایان مهرماه امسال به 36 روز رسیده که از این تعداد کیفیت هوا در 2 روز برای تمام گروه های سنی نامطلوب و 34 روز برای گروه های سنی حساس ناسالم بوده است.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: نشست های کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک از سال 86 در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 50 نشست برگزار شده که 372 مصوبه به همره داشته است.
    محمودی یادآور شد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال 86 به تصویب رسیده و تاکنون کمتر از 34 درصد اعتبارات لازم آن محقق شده اما پیشرفت طرح به 70 درصد رسیده است.
    شهردار اراک هم در ادامه این نشست گفت: طرح یکهزار هکتار فصای سبز در این شهر از مطالبات مهم مردم است.
    داود تاجران افزود: تاکنون 345 هکتار از این طرح ایجاد شده و این آمادگی برای 655 هکتار باقی مانده وجود دارد.
    وی بیان کرد: 135 هزار موتورسیکلت شماره گذاری شده در کلانشهر اراک وجود دارد که جایگزینی این دستگاه نقلیه به جای موتورسیکلت های برقی امری ضروری است.
    شهردار اراک ادامه داد: در این راستا اقداماتی با همکاری شورای اسلامی کلانشهر اراک آغاز شده است.
    تاجران گفت: پرداخت عوارض ناشی از آلایندگی هوای اراک حق مردم است که نباید تضییع شود.
    اراک کلانشهری با 650 هزار نفر جمعیت است که در زمره شهرهای آلوده کشور طبقه بندی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو