فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۲۹۴»

قوانین حوزه آلودگی هوا ضمانت اجرایی ندارند

عصر خودرو- یک عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس گفت: عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های مسئول آلودگی هوا بیشترین آسیب را به مردم تهران و سایر شهرهای بزرگ زده به نحوی که طبق آمار میزان تلفات انسانی ناشی از آلودگی هوا بیشتر از آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای است.

قوانین حوزه آلودگی هوا ضمانت اجرایی ندارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، طیبه سیاوشی گفت: داستان آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای بزرگ هر ساله با آغاز فصل سرما شروع و تا پایان زمستان ادامه می‌یابد. تحمل این وضعیت غیرممکن است و باید راه تنفس مردم تهران  باز شود.

    نماینده مردم تهران در مجلس آلودگی هوای تهران را از مهمترین مباحث نشست اعضای مجمع نمایندگان تهران دانست و یادآور شد: در نشست اخیر مجمع نمایندگان تهران بحث این بود که قوانین مختلفی در حوزه آلودگی هوا وجود دارد اما این قوانین به دلایل مختلف از جمله زمان‌بر بودن مهار ریزگردها، اصلاح خطوط تولید شرکت‌های خودروساز و موتورسیکلت‌ساز، پیچیدگی‌های انتقال واحدهای آلاینده صنعتی به خارج از شهرها، هزینه‌های مالی جایگزین کردن ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی آلاینده،  هزینه‌های مالی و اجرایی جایگزین کردن ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و امثال آنها، ضمانت اجرایی کافی را ندارند به همین دلیل وجه نظارتی مجلس از جمله نمایندگان تهران، کم رنگ است.

    عضو کمیسیون فرهنگی مجلس سهم بخش دولتی و عمومی در آلودگی هوای کلان‌شهرها را بیشتر از سایر بخش‌های اقتصادی اعلام کرد و افزود: براساس گزارشی که اخیرا در جلسه مجمع نمایندگان تهران درباره آلایندگی‌های شهر و سهم دستگاه‌های اجرایی اعم از دستگاه‌های دولتی، نظامی و قضایی و دستگاه‌های عمومی به خصوص شهرداری و سازمان حمل و نقل ترافیک درون شهری و برون‌شهری به دلیل استفاده از خودروهای گازوییل‌سوز و خودروهای فرسوده بنزین‌سوز بسیار بیشتر از سایر بخش‌های اقتصادی است و البته سهم سازمان‌های اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی در این آلودگی بیشتر از سایرین است.

    این عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس ابراز تاسف کرد: اما آن چیزی که مرتب توسط مسئولان مربوطه اعلام می‌شود این است که به دلیل استفاده مردم از خودروها و موتورسیکلت‌های شخصی با این حجم آلودگی روبرو هستیم.

    به گفته، سیاوشی با توجه به شرایط موجود یافتن راه‌حل «حداکثری» برای آلودگی تهران وجود ندارد.

    این نماینده تهران در مجلس ادامه داد: با توجه به شرایط موجود امیدوارم در دیداری که در آینده نزدیک با اعضای شورای شهر خواهیم داشت بتوانیم برای حل معضل «آلودگی هوای تهران» به یک راه‌حل «حداقلی اساسی» دست پیدا کنیم.

    وی اجرای «جزیره‌ای قانون» را مورد اشاره قرار داد و افزود: قوانین الزام‌آور و غیرالزام‌آور متعددی برای کاهش آلودگی هوا و هوای پاک به تصویب مجلس رسیده است اما به دلیل اجرای «جزیره‌ای، سلیقه‌ای و دل بخواهی»  این قوانین توسط دستگاه‌های مسئول هیچ تغییری در بهبود وضعیت تنفسی مردم در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها شاهد نیستیم. این عملکرد جزیره‌ای بیشترین آسیب را به مردم تهران زده است به نحوی که طبق آمار میزان تلفات انسانی ناشی از آلودگی هوا بیشتر از آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای است.

    این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بر اصلاح رویه‌های معیوب پافشاری کرد و خواستار انسجام مجلس، شورای شهر و سایر دستگاه‌های مسئول برای توقف اجرای جزیره‌ای قوانین مربوط به آلودگی هوا شد.

    این عضو مجمع نمایندگان تهران بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران را «سخت» و «وقت‌گیر» دانست و افزود: برای اصلاح رویه‌های معیوب باید رویه و عملکرد دستگاه‌های دولتی و حکومتی تغییر کند و این کاری بس «سخت» و «زمان‌بر» است اما راه تنفس مردم تهران با شیوه‌های اصولی باید باز شود.

    سیاوشی در عین حال گسترش طرح زوج و فرد خودروها از جلوی درب منازل و تعطیلی مدارس در زمان تشدید آلودگی هوا در تهران و سایر کلان‌شهرها را راه‌حل‌هایی مقطعی، بی‌فایده و غیرپایدار برای بهبود وضعیت هوا در کلان‌شهرها دانست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط