فونیکسریمکسبهتام

همزمان با طرح احتمال خروج شرکت آلمانی از ایران مطرح شد؛

قرارداد تولید فولکس واگن در ایران ماه آینده نهایی می‌شود

عصر خودرو- در آخرین روزهای مهر ماه، خبرگزاری رویترز به نقل از مدیران شرکت خودروسازی سئات اعلام کرد که این شرکت قصد ندارد وارد بازار ایران شود و این تصمیم نیز ارتباطی با سیاست‌های ترامپ در قبال ایران ندارد.

قرارداد تولید فولکس واگن در ایران ماه آینده نهایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش صنعت، این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن به شمار می‌رود و در اسپانیا فعال است تاکید کرده در نظر دارد به جای افزایش رشد در بازارهای اصلی، تمرکز خود را روی اروپا و دیگر مناطقی که ظرفیت رشد دارند، بگذارد که این کشورها می‌تواند ایتالیا، فرانسه، افریقای شمالی یا امریکای لاتین باشد. اظهارات این شرکت در حالی است که در فروردین اعلام کرده بود دولت اسپانیا برای کشف فرصت‌های مناسب در ایران از آنها دعوت کرده و آنها نیز اعلام شده بودند که این کار را تحلیل می‌کنند و حال با گذشت چند ماه از این اظهارات، این شرکت به صراحت اعلام کرد به دنبال ورود به بازار ایران نیست. این شرایط در حالی است که پیش از این نیز فولکس واگن در نیمه‌های تیر امسال قرارداد خود را با گروه صنعت ماموت به امضا رساند و اعلام کرد که صادرات خودرو به ایران را از مرداد (اوت) آغاز می‌کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها مقرر شده بود در 17 مرداد از خودروهای جدید فولکس واگن در ایران رونمایی شود که در آخرین لحظات این مراسم لغو شد. هرچند تاکنون مدیران این شرکت دلیل اصلی لغو رونمایی و همچنین روند همکاری با این شرکت آلمانی را رسانه‌ای نکردند اما به نظر می‌رسد شرط وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر داخلی‌سازی قطعات فولکس واگن در ایران دلیل اصلی نیمه‌کاره ماندن این قرارداد باشد چراکه شنیده‌ها حاکی از آن است که این شریک آلمانی زیر بار تعهد داخلی‌سازی قطعات در ایران نرفته و به نظر می‌رسد حضور فولکس واگن در صنعت خودرو ایران را نیز باید نادیده گرفت که با این احتساب، این شرکت را باید دومین شرکتی دانست که از حضور خود در ایران انصراف داده است. در حالی که برخی معتقدند وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال انصراف سئات از ورود به ایران موضع سکوت را اختیار کرده، مسئولان خودرویی این وزارتخانه اعلام می‌کنند درگیر قرارداد فولکس واگن با گروه صنعتی ماموت برای تولید در ایران هستند و اعلام موضع سئات مبنی بر انصراف برای حضور در ایران نیز مشکلی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد.


    همکاری فولکس واگن با ماموت در 2 فاز
    در همین حال امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» با تکذیب خروج احتمالی فولکس واگن از ایران گفت: روند فعالیت فولکس واگن در ایران در حال پیگیری است و قرارداد تولید محصولات این شرکت آلمانی در ایران تا ماه آینده نهایی خواهد شد. وی با بیان اینکه تاخیر به وجود آمده در همکاری گروه صنعتی ماموت و فولکس واگن موضوع داخلی‌سازی و درصد آن بوده، است اظهار کرد: با مذاکرات انجام شده این مشکل برطرف و با امضای تفاهمنامه‌ای در ماه آینده، تولید این محصولات در ایران آغاز می‌شود.
    مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: قرارداد گروه صنعتی ماموت با فولکس واگن در 2فاز منعقد شده بود که در تیر امسال قرارداد نمایندگی و خدمات پس از فروش این 2 شرکت برای محصولات سی‌بی‌یو با یکدیگر به امضا رسید. قناتی ادامه داد: فاز دوم این همکاری، امضای قرارداد با هدف تولید محصولات فولکس واگن در ایران است که هم‌اکنون پیگیری‌ها برای تولید این محصولات ادامه دارد و با توجه به الزام این شرکت آلمانی برای داخلی‌سازی محصولات و همکاری مشترک با قطعه‌سازان ایرانی، این قرارداد با کمی تاخیر به امضا خواهد رسید. وی در تشریح دلایل تاخیر رونمایی از محصولات جدید نیز اظهار کرد: رونمایی از محصولات وارداتی فولکس واگن که قرار بود مرداد امسال انجام شود نیز با هدف امضای قرارداد تولید به تعویق افتاده که با امضای نهایی کار رونمایی نیز انجام خواهد شد. مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به واکنش این وزارتخانه مبنی بر انصراف سئات از سرمایه‌گذاری در ایران تصریح کرد: سئات یک شرکت اسپانیایی است و هرچند یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولکس واگن به شمار می‌رود اما به طور قطع خروج آن از ایران ربطی به این شرکت آلمانی ندارد. قناتی تاکید کرد: مذاکرات انجام شده برای ورود سئات به ایران تنها در قالب واردات خودروهای سی‌بی‌یو بوده و هیچ مذاکره‌ای برای تولید نشده بود و انصراف این شرکت از حضور در ایران چالشی برای صنعت خودرو ایران ایجاد نخواهد کرد.


    ورود فولکس واگن به ایران، محرکی برای شرکت‌های اروپایی
    بر اساس این گزارش، بررسی روند حضور شرکت‌های خارجی در ایران نشان می‌دهد که حضور هر یک شرکت اروپایی می‌تواند محرکی برای ورود سایر شرکت‌های خارجی باشد و ضمن باز کردن راه دیگر شرکت‌های زیرمجموعه فولکس واگن به ایران، محک جدی برای بازار خودرو ایران و شرکای جدید خارجی آن باشد. در عین حال ورود شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌هایی که جسارت و توان ورود به بازار ایران را داشته‌اند بسیار محدود بوده و بیشتر شرکای خارجی که وارد ایران شده‌اند بازار ایران را چنان بازار پرسودی برای خود دانسته‌اند که حتی با فشار امریکا حاضر به پا پس کشیدن نبوده‌اند یا چندان بازاری در امریکا نداشته‌اند که با ورود به ایران به خطر بیفتد و در چنین شرایطی که بیشتر شرکت‌های اروپایی در تلاش هستند تا با کمترین سروصدا وارد بازار ایران شوند ورود فولکس واگن می‌تواند فضا را به نفع ایران تغییر دهد. به طور قطع یکی از اصلی‌ترین اهداف برجام، بازشدن راه‌های ورود فناوری به ایران بوده که به نظر می‌رسد با شرط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر انتقال دانش فنی و داخلی‌سازی و اصرار بر اجرای آن تا حدودی اهداف مورد نظر به‌دست آمده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو