فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی تغییرات آپشنی خودرو‌های وطنی در گذر زمان؛ رنسانس ایرانی

عصر خودرو- در سال‌های اخیر و با تشدید رقابت میان خودرو‌سازان مختلف، بحث آپشن اهمیتی چند‌برابر پیدا کرده و روز‌‌به‌روز شاهد معرفی آپشن‌های جدید در خودرو‌ها هستیم به‌گونه‌‌ای که هم‌اکنون بسیاری از خودرو‌های اقتصادی روز دنیا از نظر سطح آپشن با نمونه‌های لوکس یک دهه پیش برابری می‌کنند‌.

بررسی تغییرات آپشنی خودرو‌های وطنی در گذر زمان؛ رنسانس ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما در کشور ما، اوضاع تا حد زیادی متفاوت بوده و انحصار نسبی بازار در طی دهه‌های اخیر، باعث شده تا برای ساخته‌های خودرو‌سازان وطنی همواره خریدار وجود داشته باشد و در نتیجه، خودرو‌ساز توجه چندانی به ارتقای محصولات خود نداشته باشد. البته با این حال در سال‌های اخیر و  به لطف حضور خودرو‌های چینی پر‌آپشن، شاهد آن هستیم که خودرو‌سازان داخلی احساس خطر کرده و محصولات جدید خود را به آپشن‌های بیشتری تجهیز می‌کنند‌. در واقع همانگونه که در تاریخ اروپا دوره «‌رنسانس‌» را می‌توان دوره گذار از قرون وسطی به پیشرفت علمی دانست، دوره کنونی نیز یک رنسانس برای خودرو‌سازان وطنی است که در آن شاهد گذر از آپشن‌های منسوخ‌شده و قدیمی به آپشن‌های روز دنیا هستیم‌. به همین بهانه و در نوشتار پیش‌رو، به بررسی تغییرات آپشنی و همچنین تفاوت آپشنی بین تیپ‌های مختلف چند خودرو داخلی پر‌فروش خواهیم پرداخت‌.

     

    پژو 206
    هاچ‌بک محبوب پژو که به جرأت یکی از بهترین ساخته‌های تاریخ این خودروساز فرانسوی محسوب می‌شود، از سال 1380 تاکنون مهمان خط تولید بزرگ‌ترین خودروساز کشور است. تولید 206 ابتدا با تیپ 1 شروع شد که این تیپ از امکاناتی همچون شیشه بالابر‌های برقی جلو، فرمان هیدرولیک، ریموت کنترل در‌‌ها و مه‌شکن جلو و عقب بهره‌مند است. پس از مدتی، تولید تیپ 1 متوقف شده و جای خود را به تیپ 2 داد. تیپ 2 از نظر تجهیزات تقریبا مشابه با تیپ 1 بوده و تنها ساعت ساده بالای داشبورد تیپ 1، در تیپ 2 با یک LCD چند‌منظوره تعویض شد و غربیلک تیپ2 برخلاف نمونه دو‌شاخه تیپ1، سه‌شاخه بود. پس از موفقیت تیپ 2 در بازار فروش، ایران خودرو در سال 82، 206 تیپ3 و تیپ 5 را نیز وارد بازار کرد که تیپ‌های مذکور، از نظر تجهیزات یکی از بهترین خودرو‌ها در زمان خود بوده و روی آنها امکاناتی همچون تنظیم برقی شیشه‌ها و آینه‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، پشت سری صندلی عقب، رادیو پخش CD‌، سیستم ترمز ABS و 2‌عدد ایربگ نصب شده است. تنها تفاوت آپشنی بین تیپ 3 و تیپ 5، دیسکی‌بودن ترمز‌های محور عقب تیپ 5 است در حالی که تیپ 3 از ترمز‌های عقب کاسه‌ای بهره‌مند است. تیپ‌4 پژو 206 نیز در اوایل دهه 80 شمسی و به تعداد خیلی محدود (کمتر از 200 دستگاه) با گیربکس اتوماتیک و به صورت وارداتی ویژه جانبازان و معلولان وارد کشور شد که این تیپ از آپشن‌هایی همچون تنظیم برقی شیشه‌های جلو، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور باران، محفظه مخفی زیر صندلی سرنشین جلو، ترمز دیسکی در هر 4 چرخ به همراه ABS و 2 عدد ایربگ بهره می‌برد اما برخلاف تیپ 3 و تیپ 5، از تهویه مطبوع اتوماتیک و شیشه بالابر برقی ردیف عقب بهره نمی‌برد. تیپ 6 پژو 206 نیز از سال 83 تا 91 تولید شد که از نظر آپشن کاملا مشابه با تیپ 5 بوده و تنها گیربکس آن اتوماتیک است. هم‌اکنون پژو 206‌ هاچ‌بک، تنها در تیپ‌های 2 و 5 روی خط تولید قرار دارد که تیپ 2‌های کنونی نسبت به نمونه‌های اولیه، ایربگ راننده و سرنشین و سیستم ترمز ABS را بیشتر دارند و به تیپ 5‌های جدید نیز سنسور پارک عقب، بلوتوث و LCD جدید (با قابلیت نشان دادن دما، وضعیت در‌‌ها، سنسور‌های پارک و ...) افزوده شده است.

     

    پژو 206 SD
    نمونه سدان پژو 206 که حدود یک دهه از معرفی آن به بازار می‌گذرد، همانند برادر ‌هاچ‌بک خود در تیپ‌های متنوعی از نظر پیشرانه و آپشن به بازار عرضه شده است که در این بین، تیپ‌های V1 ،‌V20 و V2 از نظر آپشن کاملا مشابه با تیپ 2‌هاچ‌بک هستند‌. تیپ V6 آپشن‌هایی مشابه با تیپ 2‌های‌ هاچ‌بک قدیمی داشته اما به ایربگ راننده و سرنشین جلو مجهز است. (فاقد ترمز ABS) و تیپ‌های V9 ، V8 و V10 نیز آپشن‌هایی مشابه با تیپ 5‌ هاچ‌بک دارند. در نهایت، تیپ V19 که مشابه نمونه‌های صادراتی است، علاوه بر آپشن‌های مشابه با تیپ V8‌، مواردی همچون سپر‌ها و قطعات پلاستیکی همرنگ بدنه، رینگ آلومینیومی و روکش چرمی فرمان را نیز روی خود دارد. در حال حاضر، 206 SD تنها در تیپ V8 تولید می‌شود و دیگر تیپ‌ها، تنها به صورت کارکرده قابل خریداری هستند.

     

    پراید
    پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین خودرو بازار ایران که به زودی و پس از گذشت نزدیک به 2 دهه، از خط تولید سایپا خداحافظی خواهد کرد، ابتدا به صورت تمام‌وارداتی پا به بازار ایران گذاشت‌. پراید‌های وارداتی (موسوم به پراید کره‌ای) که از سال 72 تا 75 وارد شدند، عمدتا از نوع نیمه‌فول‌آپشن بودند و تنها آپشن قابل ذکر آنها، سیستم تهویه مطبوع است.  اما از سال 1376 تولید پراید در نمونه فول آپشن! در شرکت سایپا آغاز شد که این نمونه‌های مونتاژی، علاوه بر تهویه مطبوع، از شیشه‌های برقی جلو و آنتن برقی نیز برخوردار بودند که در آن زمان و در برابر اصلی‌ترین رقیب این خودرو، یعنی پیکان، امکانات خارق‌العاده‌ای محسوب می‌شد. از سال 85، آنتن برقی پراید حذف شده و جای خود را به نمونه‌های پیچی (مانند آنتن‌های خانواده پژو) داد که اگرچه ‌روی ظاهر خودرو و کارایی آنتن تأثیر مثبتی داشت اما موجب شد تا یکی از آپشن‌های قابل توجه پراید از دست برود.  سال 86 نیز سیستم ایموبلایزر، چراغ راهنمای روی گلگیر و آینه‌های جانبی تاشو، آپشن‌های افزوده شده به پراید بودند.  از سال 89 و با اجرای قانون نصب اجباری ترمز ABS و ایربگ ‌ روی خودرو‌های داخلی، خانواده پراید نیز بهسازی‌هایی را تجربه کرده و با نام X100 و در تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شد که در فول‌ترین تیپ، شاهد آپشن‌هایی همچون ترمز ABS ، 2 عدد ایربگ، مه‌شکن عقب و تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو هستیم.

     

    پژو 405
    تولید این محصول کهنه‌کار ایران خودرو، در سال 1369 و با تیپ GL آغاز شد. 405 GL از حداقل امکانات رفاهی بهره می‌برد و تنها مورد قابل ذکر آن، سیستم تهویه مطبوع است اما حدود 2 سال بعد، تولید تیپ GL متوقف شده و جای خود را به تیپ GLX داد که در تیپ مذکور، تجهیزاتی همچون فرمان هیدرولیک، شیشه‌های جلو برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و ریموت کنترل قفل در‌‌ها به آپشن‌های خودرو اضافه شد. سال 89 نیز مطابق تمامی خودروهای ساخت داخل، شاهد افزوده‌شدن ترمز ABS و ایربگ راننده به 405 بودیم و در نهایت، سال 92 و با تعویض مجموعه داشبورد، ایربگ سرنشین جلو نیز به لیست تجهیزات استاندارد پژو 405 افزوده شد. از سال 1388‌،  تولید تیپ SLX نیز در کنار تیپ GLX شروع شد که عمده تفاوت‌های این 2 تیپ، در ظاهر خودرو خلاصه می‌شود و تنها تفاوت قابل توجه میان آپشن‌های 2 تیپ مذکور، در بهره‌مندی SLX از چراغ مه‌شکن جلو خلاصه می‌شود‌. البته در سال‌های 83 و 84 ، ایران خودرو، نمونه‌ای ارزان‌سازی‌شده از 405 را تحت تیپ GLI به بازار عرضه کرد که یک عقبگرد به تمام معنا در بحث آپشن محسوب می‌شد به‌گونه‌ای که تنظیم شیشه‌ها و آینه‌ها به صورت دستی، نبود ریموت کنترل در‌‌ها، سپر‌های رنگ‌نشده و رنگ بدنه سالید (روغنی)، کاملا یاد و خاطره پیکان فقید را در ذهن خریداران GLI زنده نگه می‌داشت!

     

    سمند
    نخستین خودرو با برند ملی که از ابتدای دهه 80 شمسی مهمان خط تولید ایران خودرو است، ابتدا در نمونه معمولی (‌موسوم به سمند X7‌) به تولید رسید که از جمله مهم‌ترین آپشن‌های نمونه مذکور، می‌‌توان به مواردی همچون شیشه بالابر‌های برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، مه‌شکن جلو و عقب، آنتن برقی و کامپیوتر سفری مجهز به سیستم سخنگو اشاره کرد که در این بین، شاخص‌ترین آپشن آن را می‌توان سیستم سخنگو محسوب کرد که تا مدت‌ها برای خریداران جذابیت داشت. سال 83 بود که نمونه فیس‌لیفت شده سمند، تحت عنوان سمند LX وارد بازار شد که نسبت به سمند X7‌، آپشن‌هایی همچون تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، سنسور پارک عقب، سیستم ترمز ABS و رینگ آلومینیومی را بیشتر داشت. از سال 81 تا 89 ، تعدادی سمند تحت عنوان تیپ EL تولید شد که نمونه‌ای ارزان‌سازی شده بود و امکاناتی همچون مه‌شکن جلو، کامپیوتر سفری، شیشه بالابر برقی در‌‌های عقب و تنظیم برقی آینه‌ها، از روی آن حذف شده بود. اکثر سمند‌های EL در ناوگان تاکسیرانی استفاده شدند اما تعداد محدودی نیز تحویل خریداران شخصی شد. تولید سمند X7 نیز از اواخر دهه 80 متوقف شده و هم اکنون، سمند در تیپ‌های  SE و LX روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد که تیپ SE از نظر تجهیزات مشابه تیپ EL بوده اما به خاطر استاندارد‌های ایمنی، ترمز ABS و 2 عدد ایربگ نیز روی آن نصب شده است. سمند‌های LX تولید سال‌های اخیر نیز نسبت به نمونه‌های اولیه خود، آنتن اکتیو و ایربگ راننده و سرنشین را بیشتر دارند اما رینگ آلومینیومی از روی آنها حذف شده است.

     

    پژو پارس
    فیس‌لیفت موفق پژو 405 که در سال 1379 با نام پرشیا و تحت عنوان محصول لوکس ایران خودرو به بازار عرضه شد، در ابتدا چندان هم لوکس نبود و تنها تفاوت‌های آپشنی آن با 405 در برقی‌بودن شیشه‌های عقب و بهره‌گیری از مه‌شکن جلو خلاصه می‌شد. اما در سال 1382، ایران خودرو پارس ELX را به بازار عرضه کرد که ELX با دارا بودن آپشن‌هایی همچون صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن و سردکن، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، رینگ آلومینیومی و ترمز‌های دیسکی در هر 4 چرخ مجهز به سیستم ABS، محصولی لوکس محسوب می‌شد آن هم در زمانی که واردات خودرو به کشور ممنوع و بازار کاملا تشنه بود. هرچند در سال‌های بعد، گرمکن و سردکن صندلی از لیست تجهیزات استاندارد ELX خارج شد. به آخرین سری پارس ELX که از سال 93 تا 95 و با پیشرانه موسوم به XUM به بازار عرضه شد نیز تجهیزاتی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی و بلوتوث افزوده شد. هم‌اکنون پژو پارس در دو نمونه پارس سال و پارس LX تولید می‌شود که به پارس سال نسبت به نمونه‌های اولیه پژو پارس، آپشن‌هایی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، کنترلر‌های سیستم صوتی روی فرمان، سیستم ترمز ABS و 2 عدد ایربگ اضافه شده است و پارس LX افزون بر موارد ذکر شده، آپشن‌هایی همچون آینه‌های جانبی تاشو برقی، روکش چرمی غربیلک فرمان، ترمز‌های دیسکی محور عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و رینگ آلومینیومی را داراست.

    نوشته: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو