فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

اثرات نظام تعرفه ای جدید در صنعت خودرو

عصر خودرو- پیشنهاد افزایش حقوق ورودی خودرو موجب شد تا بازار خودروهای وارداتی بار دیگر قربانی حمایت از تولید داخل شود و به این طریق دست متقاضیانی که به دنبال خودروهای وارداتی با رنج حداقلی بودند از این بازار کوتاه شود.

اثرات نظام تعرفه ای جدید در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  اقدام صورت گرفته در حالی است که از تیرماه سال جاری سایت ثبت سفارش واردات خودرو به روی واردکنندگان رسمی بسته شده  و امکان ثبت سفارش واردات خودرو از واردکنندگان گرفته شده است؛ اقدامی که کاهش عرضه خودرو در بازار را به همراه داشته و موجب شده تا قیمت وارداتی ها بعضا رشدی چندمیلیونی را تجربه کند. پیشنهاد افزایش حقوق ورودی خودرو هرچند هنوز رای موافق هیات وزیران را کسب نکرده است، ‌اما عبور موفقیت آمیز این طرح از کمیسیون امور زیربنایی دولت برای ایجاد تنش جدید در بازار وارداتی ها کافی است؛ بطوریکه برخی از فعالان بازار خودرو پیش بینی می کنند با توجه به موافقت اولیه مبنی بر افزایش حقوق ورودی، شیرفلکه ورود خودرو به بازار سفت تر خواهد شد و به این طریق واردکنندگان عرضه خودرو به بازار را بیش از پیش کاهش خواهند داد،  اقدامی که احتمالا افزایش بیش از پیش قیمت خودروهای وارداتی را به همراه خواهد داشت.

    براساس پیشنهاد مطرح شده و در صورت موافقت هیات وزیران خودروهای وارداتی با حجم موتور 1000 تا 1500 سی سی افزایش 15 درصدی حقوق ورودی را تجربه خواهند کرد و تعرفه آنها از  40 به 55 درصد خواهند رسید. تعرفه خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی نیز که تا پیش از این حقوق ورودی 40 درصد پرداخت می کردند با افزایش چشمگیر 55 درصدی به 95 درصد خواهد رسید و در نهایت حقوق ورودی خودروهای وارداتی با حجم موتور 2000 تا 2500 سی سی نیز از تعرفه 55 به 130 درصد خواهد رسید.

    اما آنچه در فهرست اعلامی جلب توجه می کند باز شدن مسیر واردات خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی به بالا است. خودروهای که چند سالی است دستشان از بازار خودرو کوتاه شده و حال با توجه به فهرست جدید شرایط برای ورود این خودروها به کشور فراهم شده است. در صورت تصویب نهایی نظام تعرفه ای جدید، واردات خودروهای بالای 2500 سی سی با تعرفه بالاتر در راستای حمایت از تولید داخل میسر می شود و همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور بالای 1000 سی سی نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

    با توجه به لیست حقوق ورودی جدید، فعالان بازار خودرو علاوه بر افزایش قیمت خودرو در بازار خودروهای وارداتی پیش بینی می کنند که بازار خودروهای داخلی نیز از افزایش قیمت بی نصیب نماند. ساسان قربانی کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می گوید: منطق بازار به افزایش قیمت است و آنجه مسلم است با اجرایی شدن این دستورالعمل شاهد اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار خواهیم بود که این امر می تواند تعادل در بازار را از بین ببرد.

    از سوی دیگر با وجود اثرات منفی که افزایش حقوق ورودی به همراه خواهد داشت، قربانی معتقد است که در صورت هدایت درست منابع به وجود آمده از طریق افزایش تعرفه واردات خودرو شاهد رشد صنعت خودرو در کشور خواهیم بود. به گفته این کارشناس صنعت خودرو تصمیم اخذ شده  به طور حتم در راستای تامین بخشی از بودجه دولت صورت گرفته و این به معنی آن است که دولت سعی دارد تا بخشی از بودجه خود را از این طریق تامین کند، اما اجرای این روش در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که این منابع صرف صنعت خودرو کشور شود. قربانی معتقد است که منابع حاصل از افزایش حقوق ورودی باید صرف توسعه و نوسازی خطوط تولید ، انتقال تکنولوژی و دستیابی به طراحی پلت فرم های جدید شود. وی در ادامه با اشاره به این نکته که اگر تنها هدف دولت تامین بودجه بدون برنامه ریزی باشد به طور حتم شاهد بروز مشکلات جدی در صنعت خودرو خواهیم بود.

    اظهارات مطرح شده از سوی این کارشناس خودرو در حالی است که صنعت خودرو سال ها زیر چتر حمایتی تعرفه ای قرار داشت، اما حمایت های صورت گرفته نتوانست رشد این صنعت را رقم بزند، در این خصوص نیز این کارشناس صنعت خودرو معتقد است وقتی بدون برنامه حرکت می کنیم شاهد این مشکلات خواهیم بود، اما در صورتی که هوشمندانه عمل کنیم می توانیم صنعت خودرو را رونق دهیم.

     

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو