فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»؛

کارنامه سرمایه گذاری خارجی خودروسازان در ۶ ماهه ابتدای سال جاری

عصر خودرو- آمار نیمه نخست سال جاری از روند جذب سرمایه خارجی بیانگر آن است که از مجموع ۳۳ طرح مصوب در هیات سرمایه گذاری خارجی با سرمایه بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار، صنعت خودرو در مجموع با یک طرح مصوب به صورت مستقیم و دو طرح به صورت غیر مستقیم توانسته سهم قابل قبولی را از سبد سرمایه گذاری خارجی به خود اختصاص دهد.

کارنامه سرمایه گذاری خارجی خودروسازان در ۶ ماهه ابتدای سال جاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اهمیت سرمایه خارجی در روند توسعه صنعت را می توان یکی از دلایلی دانست که موجب شد تا افزایش سرمایه خارجی در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مدنظر قرار گیرد، اقدامی که می تواند روند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور را  شتاب دهد. این وزارتخانه   برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران سه شرط مد نظر قرار داده که براساس آن در وهله اول سرمایه‌گذاران ملزم شده اند حداقل امکان صادرات 30 درصد کالاهایی که در ایران تولید می‌شود را فراهم کنند. مطابق شرط دوم کالاهایی که در ایران تولید می‌شوند، باید رقابتی باشند. از سوی دیگر، در شرط سوم برای سرمایه‌گذاری در ایران، شرکت خارجی باید بخشی از سرمایه خود را در بخش تحقیقات و توسعه در ایران با هدف انتقال تکنولوژی و دانش فنی صرف کند. با توجه به این شروط، سرمایه‌گذاران خارجی از مزایای قانون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بهره‌مند می‌شوند و طبق این قانون با سرمایه‌گذار خارجی مثل سرمایه‌گذار ایرانی برخورد می‌شود.

    حال گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت بیانگر آن است که از میان طرح های مصوب در هیات سرمایه گذاری، صنعت خودرو در نیمه نخست سال جاری موفق به اخذ یک مجوز افزایش سرمایه گذاری در کشور شده است. براساس آمار اعلام شده افزایش سرمایه گذاری به شرکت (ریگان خودرو) اختصاص داشته است، این شرکت دهم مردادماه سال جاری توانست موافقت هیات سرمایه گذاری را برای افزایش سرمایه گذاری در کرمان در راستای تولید و مونتاژ خودرو در کلاس سواری کسب کند. مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته این شرکت در ایران بیش از 232 میلیون دلار بوده؛ سرمایه ای که از سوی کشور چین تامین شده است. چینی‌ها با اخذ این مجوز سرمایه گذاری توانستند در جمع سه کشوری که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در کشور را صورت داده اند، قرار گیرند.

    در کنار مجوزهای سرمایه گذاری که به صورت مستقیم برای صنعت خودرو در نیمه نخست سال جاری صادر شده ،‌ می توان به دو طرح  غیر مستقیم «تولید و بسته بندی انواع روغن موتور و بلندینگ انواع هیدروکربن سبک» و «تولید دیاگ خودرو» اشاره کرد که در مدت زمان مذکور موفق به اخذ مجوز سرمایه گذاری در کشور شده اند. مجوز صادره برای سرمایه گذاری در «تولید و بسته بندی انواع روغن موتور و بلندینگ انواع هیدروکربن سبک» با توجه به آمار اعلام شده برابر با 1.5 میلیون دلاری بوده، مجوزی که برای سیستان و بلوچستان (منطقه آزاد چابهار) صادر شده و سرمایه گذار آن کشور افغانستان است. برای «تولید دیاگ خودرو» نیز در نیمه نخست سال جاری در مجموع بیش از یک میلیون دلار سرمایه خارجی مصوب شده است؛ کره ای جنوبی موفق اخذ مجوز جذب این سرمایه گذاری برای استان گیلان شده است.

     

    نویسنده: مژگان نعیمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو