فونیکسریمکسبهتام

افزایش عمر موتور خودروها با نانو افزودنی محققان کشور

عصر خودرو- پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، نانو افزودنی را برای خودروها عرضه کردند که اضافه کردن آن به روغن موتور موجب افزایش عمر مفید موتور خودروها خواهد شد.

افزایش عمر موتور خودروها با نانو افزودنی محققان کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،  مرضیه حق‌دوست، مجری طرح   با اشاره به اشکالات موجود در موتورهای خودرو ناشی از عدم روانکاری گفت: بر این اساس با سنتز نانو ذرات سولفید تنگستن ماده‌ای برای رفع این چالش تولید کردیم.

    وی با بیان اینکه ماده تولید شده برای روانکاری موتورهای خودرو  استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این ماده موجب بهبود روانکاری در موتور خواهد شد و از آنجایی که حالت آنتی اکسیدانی دارد، عمر مفید موتورها و قطعات را افزایش می‌دهد.

    حق‌دوست با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: در فاز اول این تحقیقات اقدام به سنتز سولفید تنگستن در سایز نانو کردیم.

    مجری طرح ادامه داد: از آنجایی که این ماده یک افزودنی به روغن موتور است، در فاز دوم در تلاش هستیم تا این ماده را به صورت "لیپوفیل" تولید کنیم. حالت لیپوفیل حالت محلول در روغن است.

    به گفته وی در حال حاضر این ماده به صورت نانو ذراتی است که به روغن موتور اضافه می‌شود، ولی در فاز دوم ماده‌ای برای محلول در روغن تولید خواهد شد.

    حق‌دوست، افزایش روانکاری موتور را از مزایای این محصول دانست و خاطر نشان کرد: در فصل سرما ویسکوزیته (مقاومت در برابر جاری شدن) روغن موتور افزایش می‌یابد و زمانی که روانکاری روغن موتور افزایش می‌یابد، خودرو راحت‌تر استارت زده می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه نانوذرات تولید شده در این پژوهش به صورت کروی است، ادامه داد: این ذرات بر روی یکدیگر غلطیده می‌شوند و در حین غلطیدن باز می‌شوند و فیلمی را بر روی قطعات موتور ایجاد خواهند کرد، در این صورت قطعات راحت‌تر بر روی یکدیگر حرکت می‌کنند.

    این محقق همچنین یادآور شد: از آنجایی که ذرات استفاده شده در این طرح نانو سایز هستند، می‌توانند بخش‌های آسیب دیده موتور را پوشش دهند که این امر موجب می‌شود سلامت قطعات موتور تضمین شود و روانکاری را بهبود دهد.

    حق‌دوست، افزایش طول عمر موتور را از دیگر مزایای این محصول عنوان کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو