فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۳۷۱»

تحول در حوزه کاهش آلودگی هوا از ابتدای سال ۹۷

عصر خودرو- آلودگی هوا زندگی حدود ۶۰ میلیون شهروند ایرانی را هدف قرار داده است. در سال‌های اخیر کلانشهرهای کشور در روزهای مختلف سال و به‌خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان به‌دلیل وارونگی دما شاهد آلودگی هوا بوده‌اند اما هیچ بعید نیست که شهرهای کوچک کشور نیز در سال‌های نه چندان دور با این معضل مواجه شوند.

تحول در حوزه کاهش آلودگی هوا از ابتدای سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، مقابله با آلودگی هوا راهکارهای مختلفی دارد که بسیاری از آنها نیز مصوبات لازم برای اجرایی شدن را دارند اما آنچنان که باید به آنها توجه نمی‌شود. شهردار تهران هم در جلسه شورای ترافیک تهران که روز یکشنبه و با حضور مسئولان نهادهای مختلف برگزار شد به این مسئله اشاره داشت. محمدعلی نجفی با اشاره به هماهنگی با دولت برای پیگیری اقدامات دستگاه‌های مسئول در زمینه کاهش آلودگی هوا گفت: اگر همه اقدامات را به‌صورت جدی دنبال کنیم، از ابتدای سال97 می‌توانیم تحولی در حوزه کاهش آلودگی هوای شهر را شاهد باشیم.

    به گزارش همشهری، شهردار تهران در این جلسه به مصوبات و برنامه‌های جدید شهرداری تهران هم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون موضوع آلودگی هوا به‌خصوص در شهر تهران به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده است، به‌دنبال آن تقاضا برای کنترل آلودگی هوا نیز به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده است به‌نحوی که همه مقامات و مردم درخواست دارند تا برای مقابله با آلودگی هوا تدبیری اندیشیده شود. نجفی در سخنان خود به نهادهای دیگری چون وزارت کشور، راهنمایی و رانندگی و سایر دستگاه‌های مسئول در برنامه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا نیز اشاره کرد.

    افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم درباره آلودگی هوای تهران و مطالبه عمومی برای انجام اقدامات جدی برای کاستن از این معضل مهم پایتخت و نهادهای دیگری که در این زمینه مسئولیت دارند به همشهری گفت: باید این نکته را به اطلاع شهروندان برسانم که براساس مطالعات صورت گرفته، سهم شهرداری در اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا باید انجام دهد حدود 15درصد است و 85درصد بقیه در حوزه مسئولیت نهادهای دولتی است که باید فعالیت کنند. از سوی دیگر نهادهایی چون سازمان محیط‌زیست و وزارتخانه‌های صنایع، نفت، کشور و نهادهای دولتی دیگر نیز مسئولیت‌های مختلفی دارند.

        قوانینی که داریم

    شهردار تهران در جلسه شورای ترافیک به قوانین مرتبط با آلودگی هوا نیز اشاره کرد. به‌گفته نجفی، دولت در سال90 مصوبه خوبی برای کاهش آلودگی هوا داشت و در سال93 نیز این مصوبه در دولت تقویت شد، همچنین قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما این مصوبات و قوانین به‌دلیل نبود منابع مالی، مدیریت ضعیف یا عدم‌جدیت اجرایی نمی‌شوند.

    محمد علی نجفی با تأکید بر اینکه «باید تصمیم بگیریم تا درباره مسئله آلودگی هوا جدی باشیم و مسائل را پیگیری کنیم» افزود: ضروری است اقدامات لازم از سوی شهرداری تهران را پیگیری کرده و تعهدات سایر دستگاه‌ها در این زمینه را نیز از مجاری قانونی مطالبه کنیم تا انگیزه‌ای در مسئولان برای جدیت در موضوع مقابله با آلودگی هوا ایجاد شود. نجفی یادآور شد: هم‌اکنون بیش از حد نیاز مصوبه داریم اما لازم است نسبت به اجرای درست این مصوبات اقدام کنیم.

    افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به مصوبات دی‌ماه سال گذشته شورای‌عالی ترافیک به همشهری گفت: این مصوبات به‌عنوان راهکارهای کوتاه‌مدت محسوب شده و به موضوعات مختلفی اشاره دارند. رفع گره‌های ترافیکی، اعمال محدودیت برای خودروهای تک‌سرنشین و خودروهایی که از بیرون تهران وارد شهر شده و تردد می‌کنند ازجمله مواردی هستند که در صورت اجرای آنها می‌توان خیلی سریع شاهد اثرات مثبت آن نیز بود. به گفته وی، در بحث ترافیک و آلودگی هوا راهکارهای مناسب، دائمی و اصلی داریم که اگر سراغ آنها برویم حتما اقدامات اساسی انجام خواهد شد.

        دود از کجا می‌آید؟

    توسعه حمل‌ونقل عمومی و جلوگیری از تردد وسایل‌نقلیه آلاینده از اصلی‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا عنوان می‌شود. براساس مطالعات 80درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل‌نقلیه است. این در حالی است که خودروهای فرسوده که عمدتا نیز کاربراتوری هستند 40درصد از همین مقدار آلودگی را در تهران تولید می‌کنند.

    محمدعلی نجفی نیز در جلسه شورای ترافیک با تأکید بر پیگیری موضوع موتورسیکلت‌های فرسوده و سرعت بخشیدن به گسترش موتورسیکلت‌های برقی در پایتخت، تأکید کرده: اگر همه اقدامات را دنبال کنیم، از ابتدای سال آینده می‌توان شاهد تحول در کاهش آلودگی هوای شهر بود.

    افشین حبیب‌زاده نیز درباره اقداماتی که شهرداری تهران می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا انجام دهد، به همشهری گفت: هم‌اکنون بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های مورد نیاز حمل‌ونقل ریلی درون شهری آماده است اما به 3هزار واگن نیاز داریم تا بتوانیم ظرفیت جابه‌جایی مسافران مترو را از 2میلیون نفر در روز به حداقل 8 میلیون مسافر برسانیم. اگر این امر محقق شود بار ترافیکی و در نتیجه آلودگی هوا به‌شدت کاهش می‌یابد. البته این عضو شورا تأکید کرد که برای تأمین این تعداد واگن 12هزار میلیارد تومان نیاز است ضمن اینکه تکمیل تمامی خطوط متروی تهران با تجهیزات مورد نیاز به 10هزار میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارد.

        مصوبات جدید در شورای ترافیک

    جلسه روز یکشنبه شورای ترافیک تهران مصوباتی هم داشت که امید به اجرای دقیق آنها می‌رود. در جریان این جلسه پس از ارائه گزارش مسئولان بخش‌های مختلف ترافیکی پایتخت، مقرر شد تا به‌کارگیری خودروهای فرسوده در شهرداری تهران ممنوع شده و آمایش و کنترل دوره‌ای بنزین، گازوئیل و جایگاه‌های سوخت تهران از سوی شرکت کنترل ترافیک هوای تهران صورت پذیرد.

    همچنین براساس مصوبه شورای شهر سن تردد اتوبوس‌های شرکت واحد درصورت نصب فیلتر دوده تا 12سال تمدید می‌شود. علاوه بر این تمام خودروهای فعال در شهرداری تهران باید از نوع خودروهای دیزل فیلتردار، گازسوز یا خودروهای برقی باشند. افزون بر این با موافقت وزارت کشور، اجرای معاینه فنی ویژه برای نخستین بار در شهر تهران آغاز می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو