فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه خودرو تهران ۹۶ (۹۵)

بررسی تویوتا آئوریس، هاچ‌بک جذاب تویوتا در نمایشگاه خودرو تهران ؛ روح کرولا در کالبد هاچ‌بک اسپرت تویوتا

به گزارش عصر خودرو -ایرتویا در نمایشگاه خودرو تهران یک هاچ‌بک جذاب را به نمایش گذاشت، خودرویی که با ورودش به بازار می‌تواند کلاس هاچ‌بک‌های وارداتی را به طور کامل در اختیار بگیرد. تویوتا آئوریس، خودرویی است که در نمایشگاه سال گذشته نیز شاهد عرضه نمونه‌ای از آن بودیم اما امسال مدل‌های به‌روزتر آن با موتورهای جدید عرضه شده است. در این بخش مروری کوتاه بر این خودرو خواهیم داشت.

بررسی تویوتا آئوریس، هاچ‌بک جذاب تویوتا در نمایشگاه خودرو تهران ؛ روح کرولا در کالبد هاچ‌بک اسپرت تویوتا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰
  • 1
  • 1
  • بررسی تویوتا آئوریس، هاچ‌بک جذاب تویوتا در نمایشگاه خودرو تهران ؛ روح کرولا در کالبد هاچ‌بک اسپرت تویوتا
  • 1

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، تویوتا کرولا را می‌توان شناخته‌شده‌ترین خودرو این برند ژاپنی در بازارهای جهانی دانست تا جایی که در بسیاری از بازارها، تویوتا را با کرولا می‌شناسند. این خودرو هرچند در بازارهای جهانی بسیار موفق است اما خریداران خودرو در اروپا علاقه چندانی به خودروهای سدان ندارند و این مسئله باعث شده کرولا در اروپا چندان موفق نباشد. تویوتا اما اصلا نمی‌خواست میدان را برای سایر رقبا خالی کند و به همین دلیل و متناسب با علاقه عمومی اروپایی‌ها به خودروهای هاچ‌بک، در سال 2006 خودرو جدیدی را با عنوان تویوتا آئوریس را به بازار عرضه کرد.
این خودرو بر روی پلتفرم تویوتا کرولا ساخته می‌شود و به این ترتیب دوام و کیفیت آن تضمین شده است اما در مقابل طراحی کاملا متفاوتی از کرولا دارد. نسل دوم آئوریس در سال 2014 به بازار عرضه شد و این بار علاوه بر طراحی هاچ‌بک و طراحی متفاوت، توانست یک طرح ظاهری اسپرت تر و جوان‌پسند‌تر را ارائه کند هرچند همچنان از شاسی تویوتا کرولا بهره می‌گیرد. این خودرو در دو گونه هاچ‌بک و استیشن به بازار عرضه می‌شود که کاملا با سلیقه خریداران اروپایی مطابقت دارد.
ایرتویا در دومین نمایشگاه خودرو تهران، نسل دوم آئوریس را در مدل هاچ‌بک عرضه کرده بود. این خودرو با طول 4330 میلی‌متر هرچند در کلاس هاچ‌بک‌ها جای دارد اما خودروی بزرگی در این کلاس به شمار می‌رود و با فاصله محوری 2600 میلی‌متر، فضای کافی برای سرنشینان در اختیار دارد. طرح چراغ‌های کشیده آئوریس در جلو نمای کاملا اسپرتی را به آن بخشیده است ضمن آنکه کشیدگی این چراغ‌ها باعث می‌شود خودرو در نمای جلو عریض‌تر از آن چیزی که هست دیده شود. در نمای داخلی هم تویوتا تلاش کرده نمای اسپرت تری نسبت به کرولا ارائه کند هرچند در این میان طرح کلی کابین همچنان یکدست است و در آن از اغراق‌های طراحی اثری دیده نمی‌شود.
قوای محرکه
تویوتا آئوریس با دو پیشرانه مختلف به بازار عرضه می‌شود و بر اساس اعلام ایرتویا در صورت ورود این خودرو به بازار شاهد عرضه آن با هر دو پیشرانه خواهیم بود. یکی از این پیشرانه‌ها نمونه هیبرید مشهور تویوتا است. این مدل ترکیبی از موتور 1.8 لیتری بنزینی و موتور الکتریکی را ارائه می‌کند و تقریبا مشابه آن چیزی است که پیش از این در پریوس و C-HR هم دیده‌ایم. این مجموعه می‌تواند 136 اسب بخار قدرت تولید کند و ترکیبی از توانایی‌های حرکتی و مصرف سوخت اقتصادی ارائه می‌کند. در سوی دیگر آئوریس پیشرانه 1.2 لیتری توربو را هم عرضه می‌کند. این پیشرانه می‌تواند 116 اسب بخار قدرت تولید کند و مزیت بزرگ آن ارائه گشتاور بالا در دورهای موتور پایین است.
این خودرو در بازارهای اروپایی با گیربکس‌های اتوماتیک و دستی عرضه می‌شود که برای بازار ایران گیربکس اتوماتیک CVT آن انتخاب شده است.
قیمت و زمان عرضه
هرچند به دلیل بسته بودن سامانه ثبت سفارش و مشخص نبودن آینده تعرفه‌ها نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده این خودرو در بازار ایران کرد اما اگر قیمت‌های جهانی را معیار قرار دهیم این خودرو قیمتی در حدود پریوس در بازار ایران خواهد داشت و به این ترتیب با بهره‌گیری از نشان تویوتا بر پیشانی، طراحی ظاهری جذاب و البته حضور در کلاسی که رقیب چندانی هم ندارد می‌توان از هم‌اکنون موفقیت آن را پیش‌بینی کرد.
در زمینه زمان عرضه بر اساس گفته مسئولین ایرتویا، اقدامات قانونی برای ورود آن انجام شده است و در صورت بازگشایی ثبت سفارش، شاهد عرضه این خودرو در بازار ایران خواهیم بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط