فونیکسریمکسبهتام

دبیرانجمن خودروسازان کشور:

ابلاغیه واردات خودرو کمکی به تولید داخل نمی کند

عصر خودرو- به گفته دبیر انجمن خودروسازان کشور افزایش تعرفه واردات خودرو به دلیل اختلاف کلاس خودروهای وارداتی با تولیدات داخلی متفاوت است و به منزله حمایت از تولید داخل نیست

ابلاغیه واردات خودرو کمکی به تولید داخل نمی کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اگزیم نیوز،  ممنوعیت واردات خودروی بالاتر از 40 هزار دلار، خودروی بالاتر از 2500 سی سی، فعالیت وارداتی غیر نماینده ها و رشد تعرفه های وارداتی از جمله نکات قابل توجه در دستورالعمل ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت سفارش های جدید خودرو است که به نظر می رسد برای فعالان حوزه خودرو سوالاتی را در پی داشته است. دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در این باره گفت: قبل از هر چیز باید اشاره کنم که افزایش تعرفه واردات خودرو به دلیل اختلاف کلاس خودروهای وارداتی با تولیدات داخلی متفاوت است و به منزله حمایت از تولید داخل نیست.

     احمد نعمت بخش خاطرنشان کرد: شیب واردات خودرو در شش ماهه اول سال جاری صعودی بود و بیش از 50000 دستگاه خودرو وارد کشور شده که ارزبری زیادی را به کشور تحمیل کرده است. پیرو این رویه دولت تصمیم گرفت به واردات خودرو سر و سامان دهد که ماحصل این تصمیم دستورالعمل کنونی است.

    دبیر انجمن خودروسازان کشور اذعان داشت: چنانچه در این زمینه با ما مشورت می شد نظر ما بر این بود که تعرفه واردات بر اساس ارزش سیف خورو (بهاء خرید کالا در مبداء به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل) تعیین شود؛ به اینصورت که هر چه ارزش سیف (cif) خودرو بالا برود تعرفه بیشتری از آن اخذ شود و یا در ازای آن تعداد خودروی فرسوده بیشتری از رده خارج شود.

    وی گفت: عادلانه است که هر کس قصد دارد خودروی گران قیمت تری بخرد، تعرفه گمرکی بیشتری هم پرداخت کند و تعرفه گمرکی بر اساس ارزش سیف خودرو و به صورت پله ای تعیین شود.

    نعمت بخش با اعلام اینکه ما با محدودیت پله های تعرفه ای مواجه هستیم گفت:  پله های تعرفه ای به لحاظ قانونی حداکثر می تواند شامل 8 محدوده قیمتی باشد؛ در هر صورت منطقی تر این بود که به جای وضع محدودیت های بیشتر، هم تعرفه به صورت پلکانی تعیین شود و هم تعداد خودروهای فرسوده بیشتری در مقابل خودروهای گران قیمت تر از رده خارج شود. به طور مثال کسی که قصد دارد خودروی 60000 دلاری 3000 سی سی وارد کند، همزمان بیشترین تعرفه را بپردازد و هم مثلا بیست خودروی فرسوده را از رده خارج کند تا اجازه واردات داشته باشد.

    احمد نعمت بخش با تاکید بر این مهم که دست دولت در زمینه  خروج خودرو های فرسوده بازتر است؛ گفت:  با این کار هم به خروج خودروهای فرسوده از چرخه ترافیک کمک می شود و هم ممنوعیتی وضع نمی شود.

    به گفته دبیر انجمن خودروسازان کشور، بر اساس قانون برنامه توسعه، دولت حق ندارد به جز در مورد کالاهای خاصی مانند مشروبات الکلی ممنوعیت وارداتی ایجاد کند و تنها می تواند محدودیت های تعرفه ای و فنی ایجاد کند.

    وی بیان داشت: در مورد خودرو هم استانداردهای 85 گانه ای وجود دارد که تنها بر اساس این ضوابط واردکنندگان می توانند خودرو وارد کنند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو