فونیکسریمکسبهتام

روغن ترمز خودرو، بایدها و نبایدها

عصر خودرو- روغن ترمز از نیازمندی های یک رانندگی ایمن و فراورده ای است که خرید، نگهداری و استفاده صحیح از آن رعایت برخی نکات را می طلبد.

روغن ترمز خودرو، بایدها و نبایدها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، روغن ترمز یا مایع ترمز، سیالی است که وظیفه انتقال فشار هیدرولیکی از پمپ ترمز به سیلندر ترمز را بر عهده دارد که در نهایت موجب فشار لنت ترمز بر دیسک یا کاسه ترمز می شود. این مایع به دلیل خصلت عملکرد آن باید دارای حداقل تراکم پذیری باشد.
    به طور میانگین راننده خودرویی که 15 هزار تا 20 هزار کیلومتر در سال طی می‌کند، حدود 75 هزار بار از پدال ترمز استفاده می‌کند.
    روغن ترمز یکی از مهمترین مایعاتی است که امروزه تا حدودی مورد بی توجهی قرار دارد، در حالی که به طور غیر قابل انکاری از نیازمندی های یک رانندگی ایمن است؛ در نتیجه تکنیسین های حرفه ای و مکانیک های مجرب باید بازرسی و تعویض کلی روغن ترمز را به دارندگان خودرو سفارش کنند.
    به واقع روغن را باید هم از نظر سطح و مقدار بازدید کرد و هم از نظر میزان کارکرد؛ و لزوماً سطح کافی نشان دهنده سلامت و بازدهی روغن نمی‌تواند باشد.
    نکاتی ضروری برای خرید، نگهداری و استفاده صحیح از مایع ترمز وجود دارد.
    برپایه نظر سازمان ملی استاندارد، یکی از عوامل خرابی سیستم ترمز وجود ذرات غبار ساینده و مواد خارجی هستند که هنگام باز و بسته کردن در ظروف مایع ترمز یا مخزن آن در خودرو وارد مایع می شوند، بنابراین برای جلوگیری از این آلودگی باید قبل از برداشتن در ظرف مایع ترمز و مخزن ذخیره، درپوش ها و کلیه نقاط اطراف مخزن ذخیره کاملا تمیز شوند و در مکانی خشک و تمیز در طول مدت کار قرار گیرند.
    کارشناسان سازمان استاندارد تاکید دارند در هنگام تعمیر سیستم ترمز دست ها باید عاری از گرد و غبار، روغن و گریس بوده، وسایل مورد استفاده نیز تمیز باشند و برای جلوگیری از ورود آلودگی های مختلف، باید از استفاده مجدد مایع ترمزی که در طول تعمیرات بدست می آید، خودداری کرد زیرا این مایع آلوده به لجن های حاصل از خوردگی به وجود آمده در طول زمان، رطوبت و گرد و غبار جاده است و باید دور ریخته شود.
    همچنین راجع به نوع مایع ترمز، مدت زمان تعویض آن و مراقبت های لازم از سیستم ترمز خودرو، باید به دفتر چه راهنمای خودرو مراجعه کرد و در آخر دقت شود که پروانه استاندارد، نام و نشانی تولیدکننده، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضاء، روی برچسب کالا وجود داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو