فونیکسریمکسبهتام

علل ضعف در بازار رقابت خودرو

عصر خودرو- وضعیت طراحی خودرو در کشور اصلا مناسب نیست و هیچ برنامه‌ریزی، حمایت و متولی خاصی ندارد و ضعف در طراحی فرصت رقابت را از خودروساران ما گرفته است.

علل ضعف در بازار رقابت خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تیترشهر، وضعیت طراحی خودرو در کشور اصلا مناسب نیست و هیچ برنامه‌ریزی، حمایت و متولی خاصی ندارد و ضعف در طراحی فرصت رقابت را از خودروساران ما گرفته استطراحی چشم‌گیر با مدل‌های تازه در بازار خودرو ازجمله عواملی است که قدرت رقابت را بالا می‌برد، زیرا خودرو کالایی است که معمولا طراحی آن هم به اندازه کیفیت در انتخاب مشتری موثر است.

    با این وجود خودروهای تولید داخلی چندان در این زمینه موفق عمل نکرده‌اند، به‌طوری که به گفته بعضی کارشناسان، طراحی داخلی‌ها تنها به تعویض چراغ یا بخش‌های کوچکی از خودرو خلاصه می‌شود.

    آنها البته پایین‌بودن تیراژ و نبود سرمایه‌گذاری کافی و مدیریت صحیح را به‌عنوان عوامل ضعف در طراحی عنوان می‌کنند. به‌هر روی، عدم پیشرفت در زمینه طراحی خودروهای داخلی قدرت رقابت را از این کالا می‌گیرد و گام‌های خودروسازان داخلی را درجهت رشد صادرات و رسیدن به استانداردهای جهانی کند می‌کند.

    طراحی خودرو بدون متولی و حامی

    یک طراح و کارشناس خودرو در این زمینه گفت: «وضعیت طراحی خودرو در کشور اصلا مناسب نیست و هیچ برنامه‌ریزی، حمایت و متولی خاصی ندارد.»

    علیرضا محمدزاده بخشی از این مشکل را ازسوی دانشگاه دانست و گفت: «بعضی اساتید در این زمینه اطلاعات درستی ندارند و نمی‌توانند دانشجو را به‌درستی راهنمایی کنند. آموزش‌های ما قدیمی است و اطلاعات به‌روز و مدرن امروزی مطابق با آنچه در صنعت خودروی دنیا وجود دارد، منتقل نمی‌شود. انگیزه برخی از دانشجویان این رشته هم پایین است.»

    وی اضافه کرد: «بخش دیگر مربوط‌به صنایع است که طراحی خودرو را به‌عنوان یک بخش راهبردی و جدی که برای کارشان مهم است، درنظر نمی‌گیرند. در حقیقت طراحی خودرو پوششی است برای اینکه خودروسازان به‌خصوص بخش دولتی بگویند چنین کاری هم انجام شده است.»

    محمدزاده با بیان اینکه اصلا از طراحی‌های انجام‌شده در کشور استقبال نمی‌شود، اظهار کرد: «درواقع طراحی به این منظور انجام نمی‌شود که خودروی جدید با مدلی تازه روانه بازار شود، کارهایی که در خودروسازی‌های ما انجام شده و به بازار وارد می‌شود، هنوز خیلی برای تغییر جا دارد.»

    از طراحی‌های نو استقبال نمی‌شود

    وی با اشاره به اینکه خودروسازان ما نیازی به طراحی جدید نمی‌بینند، شرح داد: «طراحی نتیجه نیازی است که ازطریق رقابت در بازار احساس می‌شود، وقتی در بازار انحصار وجود دارد و رقابت نیست، شرکت خودروسازی نیازی به تغییر طراحی نمی‌بیند.»

    این طراح خودرو ادامه داد: «شرکت‌های خودروسازی ما نمی‌توانند با هیچ شرکت خارجی حتی بسیاری از شرکت‌های چینی‌ها رقابت کنند. خودروهای داخلی در بهترین حالت 3 ستاره ایمنی دریافت می‌کنند. هیچ کدام از طراحی‌های کشور مطابق با استانداردهای روز انجام نمی‌شود. این در حالی است که شرکت‌های چینی بهترین طراحان اروپایی را استخدام می‌کنند.»

    محمدزاده افزود: «این موضوع فرصت رقابت را از خودروساران ما گرفته است، البته تاکید می‌کنم معدود افرادی در تیم‌های خودروسازی داریم که کارشان خوب است، اما روش‌های مدیریتی اجازه خلاقیت به آن‌ها نمی‌دهد. بازار هم از آنها طرح تازه نمی‌خواهد. مثلا وقتی در رنج قیمت بیست تا سی‌میلیون‌تومان، خودروهای پرفروش وجود دارد، دلیلی ندارد که در این بخش خودروی جدید بیاید.»

    محمدزاده در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه‌به سطح کیفی خودروهای داخلی، ارتقای طراحی می‌تواند در استقبال از آنها در جهان تاثیر داشته باشد، گفت: «امروزه درواقع طراحی است که می‌فروشد. در تولیدات خارجی خیلی وقت‌ها می‌بینیم محصولات با نسل بعد خود تنها در ظاهر تفاوت دارند. سازندگان با تفاوت‌هایی که در ظاهر ایجاد می‌کنند، کاری می‌کنند مشتری حتی اگر تکنولوژی تفاوتی نکرده باشد، به خرید نسل جدید ترغیب شود.»

    وی به‌عنوان راهکار برای رفع این مشکل گفت: «باید اجازه داده شود کسانی که واقعا در بحث طراحی قابلیت دارند و نمونه کارهایی داشته‌اند، وارد مبحث طراحی برای خودروسازان داخلی شوند. به‌طوری که مقداری از هزینه‌های خودروسازان یک بار هم برای یک تیم طراحی درنظر گرفته شود و مثلا به آن‌ها یک سال زمان بدهند تا روی پروژه کار کنند.»

    محمدزاده بیان کرد: «این حمایتی است که دولت باید انجام دهد. لازم است شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه فعال شوند و به‌معنای واقعی از آن‌ها حمایت شود. به‌نظرم خیلی مشکل نیست که بخشی از هزینه سالانه شرکت‌های خودروساز، صرف گروه طراحی شود. در این صورت بازار و افکار عمومی متوجه می‌شوند چنین قابلیتی وجود دارد.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو