فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد:

امکان کسب درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بااخذ عوارض شماره گذاری خودرو

عصر خودرو- دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران از امکان کسب درآمد پایدار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی با اخذ عوارض شماره گذاری خودروها خبر داد.

امکان کسب درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بااخذ عوارض شماره گذاری خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  سید محسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر و نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه ارتقای سطح و کیفیت درآمدهای پایدار در همه شهرهای پیشرو جهان امروز یک دغدغه مهم است، گفت: ارتقای کیفیت زیست انسان ها در حوزه شهری ارتباط بسیار معناداری با میزان پایدار بودن درآمد شهرداری ها دارد.

    وی با اشاره به اینکه درآمد پایدار با سه مولفه کلیدی شناخته می شود، خاطرنشان نمود:این درآمدها از یک سو باید ماهیت مستمر داشته باشند و از نوع درآمدهای غیر مستمر و اتفاقی نباشد، در مرحله دوم کسب این درآمدها، وضعیت بهینه شهری از منظر کالبدی، زیست محیطی و ... را بر هم نزند و در گام سوم ماهیت انعطاف پذیر داشته باشد یعنی پایه درآمدی در طول زمان به موازات گسترش مخارج بتواند ارتقا پیدا کند.

    طباطبایی مزدآبادی با تاکید براینکه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران راهکارهای مشخصی برای ارتقای درآمدهای پایدار شهری دارد و آنها را در اختیار رسانه ها قرار می دهد، یادآور شد: یکی از جنبه های مغفول عوارض نخستین شماره گذاری خودروهاست.

    کارشناس مسائل شهری کل مبلغی که از این ردیف درآمدی در بودجه سال 96 شهرداری دیده شده است را 200 میلیون تومان دانست و گفت: این در حالیست که سالانه جدای از موتورسیکلت، بیش از 350 هزار خودرو در تهران پلاک می شود و بر این مبنا عوارض اولین شماره گذاری یکی از درآمدهای فراموش شده شهرداری محسوب می شود.  

    وی با تاکید بر اینکه این مبلغ می تواند چشمگیر باشد و هم یک منبع درآمدی باشد و هم بخاطر بالابردن هزینه شماره گذاری خودرو و تردد در تهران به کاهش شمار وسایل نقلیه در این شهر کمک کنند و به نوعی یک مالیات زیست محیطی نیز محسوب می شود، افزود: در بسیاری از شهرهای جهان مالیات ثبت خودرو کسر بالایی از قیمت خودرو است، برای مثال در ایرلند بین 20 تا 30درصد، در  فنلاند بین 10تا 40درصد و در دانمارک 105 درصد قیمت خودرو و مقدار آن بر مبنای میزان انتشار دی اکسید کربن تعیین می شود.

    دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد:  اگر در تهران 10درصد قیمت خودرو بعنوان عوارض نخستین شماره گذاری دریافت شود و قیمت متوسط یک خودرو را 30میلیون تومان در نظر بگیریم سالانه بیش از 1000 میلیارد عایدی برای شهرداری به دست خواهد آمد.

    مدرس دانشگاه همچنین گفت:نکته دیگر در مورد خودرو، عوارض سالانه خودرو این است که در بیشتر شهرهای جهان بخصوص اتحادیه اروپا این عوارض بر مبنای قدرت موتور و بخصوص بر مبنای میزان نشت co2  به ازای هر گرم بر کیلومتر قیمت گذاری می شود و هرچه میزان انتشار این گاز بالاتر باشد عوارض بالاتر است اما در ایران بر مبنای سال تولید خودرو قیمت گذاری شده است و اگر عوارض بر حسب آلایندگی دریافت شود ضمن آنکه مبلغ آن بسیار قابل توجه خواهد بود به بالارفتن کیفیت خودروها و کاهش آلودگی هوا و از رده خارج شدن ماشینهای آلاینده کمک خواهد کرد.

    وی همچنین گفت: موضوع مهم دیگر در ارتباط با عوارض شماره گذاری اینست که عوارض شماره گذاری در هر شهر باید به همان شهر اختصاص پیدا کند در حالیکه اکنون اینگونه نیست و این عایدی به حساب خزانه داری کل واریز شده و از آنجا طبق قانون و بر مبنای درصدهای مصوب، سهم شهرداریها پرداخت می شود.

    طباطبایی در پایان گفت:  باید در نظر داشت عوارض نخستین مرتبه شماره گذاری عوارض ملی و مصوب مجلس شورای اسلامی است و اگر قرار بر اصلاح آن باشد  شورای عالی استانها می تواند با تنظیم مصوبه و ارسال آن به بهارستان راه این تغییرات را هموار کند و یا اینکه شورا شهر مصوبه ای  تحت عنوان بهای خدمات تسهیل عبور و مرور تنظیم کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو