فونیکسریمکسبهتام

چشم‌انداز صنعت خودرو در سال ۲۰۱۸

عصر خودرو- کمتر از یک ماه از آغاز سال ۲۰۱۸ می‌گذرد و در همین مدت کوتاه سرمایه‌گذاری‌های تازه خودروسازان خبرساز شده است. آنچه در زمینه فناوری‌های ارتباطی، سامانه‌های خودران و خودروهای برقی در نمایشگاه دیترویت در معرض دید عموم قرار گرفت نشان داد صنعت خودرو به مرحله جدیدی وارد شده است.

چشم‌انداز صنعت خودرو در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بزرگان این صنعت درگیر رقابت بر سر فناوری‌هایی هستند که سازوکار مالکیت و استفاده روزمره از خودروها را به‌طور کلی تغییر خواهد داد. در صورتی که این فناوری‌ها هم به سرعت خودروهای برقی به تولید انبوه و عرضه عمومی برسند، عملکرد خودروها به‌زودی از سطح کنونی فراتر خواهد رفت. بر این اساس، در یک بررسی محتمل‌ترین روندهای آتی صنعت خودرو را به روایت پایگاه خبری ای‌بی‌سی و نیز مرکز تحقیقاتی پرایس واترهاوس کوپرز (PWC) بررسی کرده است.
    چشم‌انداز صنعت خودرو در سال 2018
    روند فروش
    سال 2018 سالی خوب برای خودروسازان خواهد بود، اما دیو سارجنت تحلیلگر بازار خودرو عقیده دارد رشد بازار خودروهای سواری محدود خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود امسال هم حدود 17 میلیون خودرو در بازار آمریکا به فروش برسد. در بازارهای اروپایی ممکن است شاهد توقف روند رشد سال‌های اخیر باشیم. به نظر می‌رسد تب شاسی‌بلندها تا پایان 2018 هم ادامه خواهد داشت و خودروهای تازه‌ای که در این رده عرضه می‌شوند خریداران خودروهای لوکس و حتی خریداران با بودجه محدودتر را نیز شگفت‌زده خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری سهم شاسی‌بلندها از بازار خودروهای سواری به حدود 60 درصد برسد.

    روند برقی‌سازی
    طبق پیش‌بینی مرکز تحقیقاتی «پرایس واترهاوس کوپرز» تا سال 2030 بیش از نیمی از خودروهایی که در سراسر جهان به فروش می‌رسند تمام برقی خواهند بود. روند سرمایه‌گذاری‌های خودروسازان نیز این ادعا را تایید می‌کنند. اگرچه این خودروها هنوز برای استفاده عمومی با مشکلاتی نظیر کمبود جایگاه‌های شارژ و برد مسافتی مواجه هستند، اما در بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های مرتبط نیز آغاز شده است. تمامی خودروسازان مطرح جهان به این جنبش پیوسته‌اند و برخی از آنها در فراهم آوردن زیرساخت‌ها نیز مشارکت می‌کنند. در آمریکا، اروپا و چین به عنوان سه بازار بزرگ خودروهای سواری، برای ترغیب شهروندان به استفاده از این خودروها، تمهیدات متعددی اندیشیده شده است. منع فروش خودروهای درون‌سوز ظرف چندسال آینده ممکن است در عمل با مشکلاتی مواجه شود، اما رواج خودروهای برقی بی‌شک اتفاق خواهد افتاد.

    روند خدمات اشتراکی
    برنامه‌های نرم‌افزار استفاده از خودرو نظیر اوبر و لیفت (که نمونه‌های داخلی آن اسنپ و تپسی هستند) شیوه استفاده از خودروها در سراسر جهان را تغییر داده‌اند. در کنار این برندهای بین‌المللی، نمونه‌های متعدد منطقه‌ای و بومی نیز فعالیت می‌کنند. به عقیده سارجنت بسیاری از جوانان استفاده از این امکانات را به مالکیت خودروهای شخصی ترجیح می‌دهند و موجب گسترش و تقویت این قبیل برنامه‌ها خواهند شد. بزرگان خودروسازی جهان نیز از انکار اولیه خود دست برداشته‌اند و می‌کوشند در توسعه این فناوری‌ها و درآمدهای آتی آن سهیم شوند. بی‌ام‌و، رنو و چند خودروساز دیگر به خرید سهام استارت‌آپ‌های فعال در این زمینه روی آورده‌اند. مطالعه‌ای که در کشورهای اروپایی انجام شده است نشان می‌دهد خودروسازانی که 25 درصد از بودجه تحقیق و توسعه خود را صرف توسعه برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزارها کرده‌اند، در مقایسه با سایرین رشد قابل‌توجهی داشته‌اند.

    روند خودران شدن
    شرکت تسلا علاوه‌بر خودروهای تمام برقی با معرفی سامانه‌های خودران نیز شگفتی‌ساز شد و این سامانه‌ها را به لیست قابلیت‌های خودروهای سواری افزود. در مدت کوتاهی سایر خودروسازان نیز سرمایه‌گذاری برای توسعه این سامانه‌ها را افزایش دادند. اما و اگرهای بسیاری در زمینه استفاده از این سامانه‌ها به جای راننده‌ها وجود دارد، ولی سطوح پایین‌تر این فناوری‌ها که امکان پارک خودرو را فراهم می‌آورد یا در ترافیک سنگین هدایت خودرو را بر عهده می‌گیرد در میان خریداران خودروهای لوکس بسیار محبوب شده‌اند. طبق پیش‌بینی «پرایس واترهاوس کوپرز» تا سال 2030 خودران‌ها حدود 30 درصد از خودروهای اروپا را تشکیل خواهند داد. از سوی دیگر تا سال 2020 تنها 20 درصد از خودروهای اروپا فاقد هر گونه سامانه خودران خواهند بود، یعنی سطوح اولیه خودران به‌زودی در اغلب خودروها ارائه خواهند شد.

    روند ارتباطی
    ارائه امکانات ارتباطی در خودروهای سواری روند دیگری است که خودروسازان را به رقابت واداشته است. این سامانه‌های ارتباطی علاوه‌بر افزایش ایمنی خودروها و جلوگیری از بروز تصادفات احتمالی، تجربه استفاده از خودروها را نیز به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد. توسعه فناوری‌های ارتباطی خودروها به فراگیر شدن خودران‌ها نیز کمک خواهد کرد؛ چراکه عمده‌ترین مشکل این خودروها پایش محیط اطراف و اطلاع از وضعیت سایر خودروهاست.

    روند به‌روزرسانی
    مرکز «پرایس واترهاوس کوپرز» به‌روز‌رسانی خودروها از راه دور را یکی از روندهای آتی این صنعت پیش‌بینی می‌کند. در سال گذشته شرکت تسلا برخی از محصولات خود را به‌دلیل بروز شرایط اضطراری از راه دور به‌روزرسانی کرد. شرکت جنرال موتورز نیز وعده داده است تا سال 2020 این امکان را فراهم خواهد کرد. تا سال 2022 بیش از 200 میلیون خودرو در جهان از آپدیت‌های نرم‌افزاری از راه دور بهره‌مند خواهند شد و به این ترتیب یک‌سوم نواقصی که منجر به فراخوان‌ها می‌شوند بدون نیاز به مراجعه حضوری حل خواهند شد و هزینه تعمیرات خودروها به‌طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو