فونیکسریمکسبهتام

مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تداوم پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم در مصوبه جدید تلفیق

عصر خودرو- کمیسیون تلفیق مجلس در قالب زیر نویس جدول الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷، مجوز افزایش قیمت حامل های انرژی و همچنین تداوم پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم در سال آینده را به دولت داده است.

مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تداوم پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم در مصوبه جدید تلفیق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، در جریان بررسی مجدد لایحه بودجه 97 در جلسه علنی امروز مجلس، علی اصغر یوسف نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گزارشی از مصوبات جدید این کمیسیون ارائه داد و مشخص شد این کمیسیون در قالب اصلاح تبصره 14 این لایحه، مجوز افزایش قیمت حامل های انرژی و همچنین تداوم پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم در سال آینده را به دولت دوازدهم داده است.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ضمن اشاره به افزایش بودجه تخصیص یافته برای پرداخت یارانه نقدی از 23 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان و در نتیجه، افزایش 10 تا 12 میلیون نفری تعداد یارانه بگیران در قالب تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده گفت: «حتی کمیسیون تلفیق این اختیار را به دولت داده است که تا 41 هزار میلیارد تومان هم بتواند در این زمینه مانور دهد». همچنین یوسف نژاد با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 97 گفت: «کمیسیون تلفیق این افزایش را به صلاح نمی داند اما دولت همانطور که در سه سال گذشته اختیار داشته است سال آینده نیز اختیار دارد قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد».

    سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در حالی این اظهارات را بیان کرد که در مصاحبه با رسانه‌ها در روزهای اخیر، هیچ اشاره‌ای به مصوبات مهم مذکور نکرده بود و صرفا خبر از موافقت کمیسیون تلفیق با افزایش بودجه تخصیص یافته برای پرداخت یارانه نقدی به 30 هزار میلیارد تومان و مخالفت این کمیسیون با افزایش قیمت حامل‌های انرژی داده بود.

    مصوبات مورد اشاره علی اصغر یوسف نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس درباره وضعیت یارانه نقدی مردم و قیمت حامل های انرژی در سال آینده، در قالب زیرنویس جدول الحاقی به تبصره 14 این لایحه توسط این کمیسیون آمده است. در زیر نویس جدول مذکور که وضعیت دریافتی ها (منابع) و پرداختی ها (مصارف) ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال 97 در آن به صورت شفاف بیان شده، این عبارت آمده است: «افزایش منابع و مصارف این جدول از محل ردیفها و جداول این قانون مجاز است. افزایش سقف پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها تا سقف چهارصد و ده هزار میلیارد ریال از محل افزایش منابع این جدول امکانپذیر است».

    براساس این مصوبه، کمیسیون تلفیق مجلس هم مجوز پرداخت 41 هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی به مردم را به دولت داده که به معنای تداوم پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم (همان حدود 76 میلیون نفری که فعلا یارانه می گیرند)  است و هم اجازه افزایش 11 هزار میلیارد تومانی بودجه اختصاص یافته به یارانه نقدی از محل افزایش منابع این جدول یعنی افزایش درآمدهای ناشی از فروش داخلی و صادرات فرآورده های نفتی و برق و همچنین فروش داخلی گاز طبیعی و آب را به دولت داده است. در نتیجه، این کمیسیون مجوز افزایش قیمت حامل های انرژی و آب در سال آینده با هدف کسب درآمد حداکثر 11 هزار میلیارد تومانی بابت تامین یارانه نقدی را به دولت داده است.

    تصویر جدول الحاقی به تبصره 14 لایحه بودجه 97 که توسط کمیسیون تلفیق مجلس به این تبصره اضافه شده بود و اخیرا توسط این کمیسیون اصلاح شد، در ادامه آمده است:


    گفتنی است اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی درباره مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 97 (قبل از اصلاحات اخیر)، از مخالفت این کمیسیون با هر گونه افزایش قیمت حامل های انرژی انتقاد کرده بود. در این گزارش آمده بود: «این امر با توجه به روند فزاینده استفاده از حامل‌های انرژی و پیامدهای نامطلوبی مانند آلودگی هوا و کسری بودجه و غیره از دیدگاه کارشناسی قابل دفاع نیست و لازم است اصلاح شود. افزایش قیمت‌ها می تواند با ملاحظه وضعیت رفاهی اقشار کم درآمد انجام گرفته و به گونه‌ای انجام شود که آثار آن بیشتر به افرادی اصابت کند که مصارف بالاتر دارند».

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو