فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تیغ دولبه استانداردهای جدید؛ خودروسازان درگیر توقف تولید با اجرای استانداردهای جدید

عصر خودرو- اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در راستای ارتقای سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی در حالی از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز شده که براساس برآورد صورت گرفته رسیدن به استاندارهای مذکور خروج حجم بالایی از خودروهای که هم اکنون از سوی خودروسازان تولید و یا مونتاژ می شوند را به همراه دارد.

تیغ دولبه استانداردهای جدید؛ خودروسازان درگیر توقف تولید با اجرای استانداردهای جدید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، براساس ارزیابی های صورت گرفته در لیست بلند و بالای خودروهای که امکان رسیدن به استانداردهای 85 گانه را ندارند نام پژو 2008، 301، محصولات رنو، سوزوکی و ... نیز به چشم می خورد. خودروهای که برخی از آنها به تازگی وارد خطوط تولید خودروسازان شده اند و برخی دیگر به زودی به خطوط تولید خودروسازان داخلی اضافه خواهند شد و از آنها به عنوان خودروهای باکیفیت در کشور یاد می شود. اقدام صورت گرفته برای ارتقای استاندارد خودروهای داخلی را هرچند می توان طرحی قابل توجه برای ارتقا سطح استاندارد خودروهای تولیدی در کشور دانست، اما توقف تولید خودروهایی که تولید آنها همچنان در کشورهای اروپایی ادامه دارد قابل تامل است. از سوی دیگر به گفته فعالان صنعت خودرو اجرای استانداردهای جدید در کشورهای اروپایی نیز در دستور کار قرار گرفته، اما خودروسازان ملزم به اعلام استانداردهای جدید روی خودروهای دارای استاندارد یورو 6 شده اند.

    براساس ارزیابی های صورت گرفته مجموع محصولات پر تیراژ ساخت داخل که قطعا تمام استانداردهای 85 گانه را پاس نخواهند کرد به یک میلیون و 312 هزار و 526 دستگاه می رسد؛ از سوی دیگر آمارهای اعلام شده بیانگر آن است که تولید 109 هزار و 564 دستگاه خودرو نیز با اما و اگر روبروست با این شرایط می توان گفت با اجرای استانداردهای جدید از دی ماه سال آینده شاهد خروج بیش از یک میلیون چهارصد هزار دستگاه خودرو از خطوط تولید خودروسازان خواهیم بود که این امر را می توان به تخلیه خطوط تولید خودروسازان تعبیر کرد.

    اما با توجه به دستورالعمل جدید این سوال مطرح می شود که اجرای استانداردهای 85 گانه چه چالش های برای صنعت خودرو به وجود خواهد آورد. در این خصوص حسن کریمی سنجری یکی از کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به اینکه افزایش استانداردهای خودرویی تنها به ایران مربوط نمی شود بلکه کشورهای اروپایی نیز این اقدام را در دستور کار قرار داده اند می گوید: تفاوت اقدام صورت گرفته در ایران با کشورهای اروپایی در این است که خودروسازان اروپایی اجرایی کردن استانداردهای جدید را برای خودروهای دارای استاندارد یورو 6 پیش بینی کرده اند، در حالی که اجرای این استانداردها در کشور ما برای تمام خودروها اجباری شده است.

    کریمی سنجری در خصوص اینکه خودروسازان برای پاس کردن کدام بخش از استانداردهای جدید با چالش مواجه خواهند شد می گوید: برخی از استانداردهای پیش بینی شده تنها به روز شده اند و دست یابی به آنها چندان دشوار نخواهد بود، اما برخی دیگر استانداردهای جدید هستند که دستیابی به آنها به توانمندی خودروسازان داخلی بستگی دارد.

    این کارشناس صنعت خودرو معتقد است، برخی از خودروهای اروپایی هم قابلیت رسیدن به این استانداردهای جدید را ندارند، از سوی دیگر با اعمال استانداردهای جدید محدوده و دامنه استاندارد و نحوه تست نیز ممکن است تغییر کند به همین دلیل با یک چالش داخلی مواجه خواهیم شد که در این خصوص می توان به چالش های که برای بسیاری از مراکز تست با اجرایی کردن استانداردهای جدید با آن مواجه خواهند شد اشاره کرد، چرا که این مراکز باید با استانداردهای جدید به روز شوند و این مراکز باید خود را با این استانداردهای جدید وفق دهند.

    فربد زاوه یکی از کارشناسان صنعت خودرو نیز با اشاره به اینکه امکان به روز رسانی (ارتقاء استاندارد) محصولات جدید وجود دارد می گوید: آنچه مسلم است این است که خودروهای قدیمی که سالهاست تولید آنها ادامه دارد و همواره در میان خودروهای بی کیفیت قرار دارند، نمی توانند به استانداردهای جدید دست پیدا کنند و توقف تولید آنها منطقی است، اما در خصوص محصولات جدید که به تازگی وارد خطوط تولید خودروسازان شده اند، بخصوص خودروهای اروپایی امکان پاس کردن استانداردهای جدید وجود دارد.

    این کارشناس صنعت خودرو معتقد است: توقف تولید بیش از یک میلیون و چهار صدهزار دستگاه خودرو به دلیل اینکه شرایط پاس کردن استانداردهای جدید را ندارند امکان پذیر نیست و این امر موجب می شود تا رسیدن به استانداردهای جدید با تاخیر اجرایی شود،  چرا که جایگزین کردن و رسیدن به تیراژ بالا زمان بر است و نمی توان صنعت خودرو کشور را به طور کامل متوقف کرد. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، استانداردهای جدید در کشورهای اروپایی نیز اجرا شده اما این نکته را باید مدنظر قرار داد که کشورهای اروپایی به طور متوسط هر 5 تا 6 سال یکبار اقدام به تغییر تولیدات خود می کنند به همین دلیل اخذ استانداردهای جدید چندان برای آنها چالش برانگیز نخواهد بود اما در ایران خودروهای تولیدی میهمان دائمی خطوط تولید محسوب می شوند که این امر تغییر استاندارد در کشور را مشکل ساز می کند.

    براساس استانداردهای 85 گانه، خودروسازان تا ابتدای دی ماه امسال باید 61 مورد استاندارد خودرویی را  اجرایی می‌کردند. پس از خوان اول تا ابتدای تیر ماه سال 1397 دو مورد به 61 استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش خواهد یافت. پیش بینی سه دوره زمانی برای رسیدن به استانداردهای 85 گانه در حالی است که برخی از مسوولین سازمان ملی استاندارد ایران معتقدند که عبور از مرحله اول ارتقای استانداردها خودرو به راحتی امکان پذیر خواهد بود، اما در خوان دوم و سوم خودروسازان با مشکل مواجه خواهند شد و به این طریق در این دو فاز شاهد حذف خودروهایی خواهیم بود که توان پاس کردن استانداردهای جدید را نداشته باشند. 

    براساس استانداردهای 55 گانه که شامل 51 استاندارد مربوط به کیفیت و ایمنی و 4 مورد مربوط به آلایندگی می‌شود، خودروسازان محصولات خود را در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه ارتقا دادند و در فاز نخست توانستند با ارتقای ایمنی به لحاظ ایمنی سیستم ترمز ABS و کیسه هوا محصولات خود را به روز کنند. حال فاز دوم که  به استانداردهای 85گانه مربوط می‌شود خودروسازان باید استانداردهای جدید مربوط به مسائل «ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده‌کننده سرعت، تجهیزات ضدسرقت و ... » را نیز در تولیدات خود لحاظ کنند و گام جدیدتری را در راستای ارتقای استانداردهای ایمنی بردارند.

     

    نویسنده: مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو