فونیکسریمکسبهتام

خودرو دوو برمی‌گردد؟

عصر خودرو- «خودروی خانواده»؛ این شعاری بود که کرمان خودرو برای دوو انتخاب کرده بود.

خودرو دوو برمی‌گردد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبر آنلاین ، دهه هفتاد شمسی برای خودروی ایران از جهت آزاد شدن واردات دهه پرباری بود. کره جنوبی، ژاپن و چند کشور اروپایی جای پای خود را در بازار خودرو حسابی باز کرده بودند. کرمان خودرو پیش از اعمال تحریم‌ها با دوو قرارداد بست و انحصار واردات این خودرو را عهده‌دار شد. دوو هم یکی از آن‌ها بود که ماشین‌بازها از خیلی وقت پیش برای آن دندان تیز می‌کردند، به خصوص برای دوو اسپرو با رنگ آلبالویی. خرید دوو صفر رویایی به واقعیت پیوسته بود. دوو اسپرو با ظاهری اسپرت و شیک هم توانست توجه خانواده‌ها را به خود جلب کند و هم مجردها. کابین آن بسیار جادار است. هم دنده اتومات دارد و هم دنده معمولی دستی. دوو اسپرو از نظر ظاهری طراحی جذاب و مدرن با قیمت مطلوب و هزینه‌ نگهداری مناسب و دوام فنی قابل توجه است. چراغ‌های پرنور و قوی از دیگر مزیت‌های دوو است.

    شرکت دوو اما پایان تلخی داشت؛ ورشکست شد و با این پیغام به دنیای حرفه‌ای خود پایان داد:« دوو، در پیِ بحران مالی و به دنبال مشکلاتی اعتباری خود، مجبور به فروش نیمی از سهام شرکت‌های اصلی خود شد.» از آن پس، جنرال موتورز آمریکا جایگزین این شرکت معرفی شد. این پایان بد بیاری دوو دوستان ایران نبود. تحریم‌های آمریکا، به خداحافظی دوو با ایران در اواسط دهه 70 منجر گردید. خرید دوو صفر از آن پس در کشور غیرممکن شد. با این حال با رجوع به سایت دیوار و جست‌و‌جوی عبارت «خرید دوو صفر» مدل‌های قدیم سیلو به چشم می‌خورد. به عنوان مثال دوو مدل 81 صفر سفید رنگ با 154 هزار کارکرد همراه بیمه و معاینه فنی تا سال 1397 25 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در متن آگهی قید شده است: « ماشین 8 سال در یک پارکینگ مسقف پارک بوده است.» همچنین دوو سیلو قرمز رنگ با 70 هزار کارکرد در این سایت با قیمت « توافقی» موجود است.

    جایگزین‌های دوو در ایران عموما چینی هستند. مثلا دوو ماتیز و سیلو، یکی از محبوب‌ترین‌ مدل‌ها با اعمال تحریم‌ها از بازار ایران رخت بربستند و مدل چینی ام وی ام که کپی‌شده ماتیز بود، به بازار ایران آمد. آن سوی مرزها جنرال موتور  در سال 2010، مدل جدیدی از ماتیزها را طراحی‌کرد که باعث بالا رفتن آمار خرید دوو صفر در اروپا شد. مدل چینی این خودرو در ایران ام وی ام 110 است که به «کوچولوی محبوب» آن را می‌شناسند. برای خرید ام وی ام صفر مدل چینی و اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید به سایت دیوار مراجعه کنید. مثلا پولی حدود 26 میلیون تومان می‌توانید یک ام وی ام مدل 110 نارنجی رنگ بخرید. همچنین با یک میلیون بیشتر یعنی 27 میلیون تومان، یک ام وی ام مشکی رنگ در سایت دیوار آگهی شده است که طبق این آگهی، تحویل این خودرو قبل از عید 1397صورت می‌گیرد.

    حالا بعد از چند سال، درست همزمان با انعقاد برجام، هیأتی بلند پایه 30 نفره از نمایندگان شرکت‌های بین المللی برای مذاکرات به ایران آمدند که شرکت دوو یکی از آن‌ها بود. گویا کرمان موتور قصد دارد با انعقاد قراردادی با دوو به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه جنرال موتورز آمریکا همکاری خود را از سرگیرد. باید دید آیا خرید دوو صفر مجددا در ایران رونق می‌گیرد؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو