فونیکسریمکسبهتام

تیراژ محصولات سواری در ۱۰ ماه امسال منتشر شد؛

تداوم روند صعودی تولید خودرو

عصر خودرو- جدیدترین آمار مربوط به تولید خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند در مجموع یک میلیون و ۷۰ هزار دستگاه محصول سواری را به تولید برسانند.

تداوم روند صعودی تولید خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق این آمار که به 10 ماه امسال مربوط می‌شود، تولید خودروهای سواری کشور (در سه شرکت اصلی) افزایشی 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. همچنین آمار نشان می‌دهد تولید خودروهای سواری طی دی‌ماه و نسبت به آذر، حدود 4 درصد افزایش داشته و سه شرکت اصلی توانسته‌اند در مجموع 129 هزار و 332 محصول در ماه گذشته تولید کنند.

    تداوم روند صعودی تولید خودرو
    بنا بر اعلام وزارت صنعت، ایران‌خودرو کماکان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی به‌شمار می‌رود، چه آنکه توانسته در 10 ماه امسال 577 هزار و 399 دستگاه تیراژ داشته و 4/ 12 درصد افزایش تولید را تجربه کند. همچنین سایپا نیز به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، 297 هزار و 960 دستگاه محصول سواری در 10 ماه امسال به تولید رسانده و این تیراژ سبب افزایش تولید 4/ 22 درصدی در این شرکت شده است. از سومین خودروساز بزرگ کشور نیز خبر می‌رسد که تیراژ در این شرکت طی 10 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8/ 15 درصد افزایش داشته، چه آنکه پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تا پایان دی‌ماه 194 هزار و 588 دستگاه محصول سواری تولید کنند.  اما از جمله نکات مهم آمار تولید 10 ماهه خودروسازان می‌توان به حذف نام پژو 2008 از لیست خودروهای تولیدی و همچنین تداوم افت تیراژ دوگانه‌سوزها اشاره کرد.

    نگاهی به جزئیات تولید خودروسازان تا پایان دی‌ماه بیندازیم تا مشخص شود انواع محصولات تولید و مونتاژ داخل چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند. بنابر آمار اعلامی، در مجموع 145 هزار و 313 دستگاه پژو 206 در ایران‌خودرو طی 10 ماه امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8/ 12 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو، مدل 405 با افزایش تیراژ جزئی مواجه شده است. طبق آمار منتشرشده، پژو 405 تا پایان دی‌ماه امسال 123 هزار و 687 دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از افزایش جزئی تیراژ پژوپارس نیز طی 10 ماه امسال خبر می‌دهد. طبق آمار، این محصول، تیراژی 99 هزار و 830 دستگاهی را در بازه زمانی موردنظر از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با 10 ماه سال گذشته، حدود یک درصد افزایش تولید داشته باشد.  از پژو‌ها که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند با افزایش تیراژ مواجه شده‌است. بنابر آمار منتشر شده، این شرکت طی 10 ماه سال‌جاری در مجموع 89 هزار و 854 دستگاه سمند را به تولید رسانده تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 9درصد افزایش تولید را تجربه کند.در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما دنا با رشد تیراژ مواجه شده و رانا همچنان کاهش تولید را تجربه می‌کند. طبق آمار منتشرشده، رانا با تیراژ 6 هزار و 38 دستگاهی خود، 4/ 44 درصد کاهش تولید را ثبت کرده تا همچنان روند نزولی تیراژ آن ادامه داشته باشد. با این حال، اما آبی‌های جاده‌مخصوص توانسته‌اند با تولید 32 هزار و 54 دستگاه دنا، تیراژ این محصول را نسبت به 10 ماه سال گذشته 45 درصد افزایش دهند. ایران‌خودرو اما چند محصول مونتاژی را که بیشتر چینی هستند نیز در 10 ماه امسال به تولید رسانده و توانسته تیراژ همه‌ آنها را نیز افزایش دهد. بر این اساس، تیراژ سوزوکی گرندویتارا که در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، در پایان دی‌ماه به 4 هزار و 128 دستگاه رسیده و این رقم نشان می‌دهد ویتارا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 150 ‌درصد رشد تیراژ داشته است. دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو هایما نام دارد، شاسی‌بلند چینی که مانند ویتارا در سایت خراسان مونتاژ می‌شود. طبق آمار منتشرشده، ایران‌خودرو توانسته 9 هزار و 790 دستگاه ‌هایما را طی10 ماه امسال مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 282 درصد افزایش یابد. در میان دیگر محصولات چینی ایران‌خودرو، دانگ فنگ نیز که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژ 25 هزار و 67 دستگاهی را تا پایان دی‌ماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از رشد 303 درصدی دانگ فنگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. اما به سایپا برویم و ببینیم این شرکت و زیرمجموعه‌اش یعنی پارس‌خودرو چه آماری را در10 ماه امسال در کارنامه تولید خود به ثبت رسانده‌اند. طبق آمار اعلامی، سایپا تا پایان دی‌ماه امسال 23 هزار و 160 دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودرو مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 112 درصد رشد دهد. علاوه بر این محصول، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا توانسته در 10 ماه امسال 36‌هزار و 151 دستگاه برلیانس را مونتاژ و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 3/ 33 درصد به تیراژ این محصول بیفزاید. سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی 9 هزار و 159 دستگاهی را تا پایان دی‌ماه امسال به ثبت رسانده و رشدی 227 درصدی را تجربه کرده است. دیگر محصول چینی سایپا یعنی آریو نیز تا پایان دی‌ماه امسال 7 هزار و 376 دستگاه تیراژ داشته، بنابراین 198 درصد رشد کرده است.

    اما در آمار 10 ماهه تولید خودروهای داخلی، تندر90 همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است. بر این اساس، طی بازه زمانی موردنظر، در مجموع 132 هزار و 92 دستگاه انواع تندر90 در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با 10 ماه سال گذشته، 5/ 32 درصد افزایش تیراژ را نشان می‌دهد. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها با تیراژی 41 هزار و 226 دستگاهی توانسته‌اند در مقایسه با 10 ماه سال گذشته 2/ 20 درصد به رقم تولید تندر90 بیفزایند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که تیراژ خانواده تندر90 در10 ماه امسال رقمی برابر با 90 هزار و 866 دستگاه بوده و به‌واسطه آن، تولید این خانواده حدود 40‌‌درصد بالا رفته است.

    اما نگاهی هم به آمار تولید پراید بیندازیم، پرتیراژترین خودروی داخلی که به احتمال فراوان تا زمستان سال آینده با جاده مخصوص وداع خواهد کرد. بر این اساس، در مجموع 179 هزار و 158 دستگاه پراید در سایپا و پارس‌خودرو طی 10 ماه امسال به تولید رسیده که نشان‌دهنده کاهش 8/ 15 درصدی تیراژ این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.این در حالی است که طبق آمار اعلامی، تیبا 146 هزار و 678 دستگاه تیراژ در 10 ماه امسال داشته و با توجه به این رقم، تولید خودرو مورد نظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 62 درصد جهش داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو