فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

گام به گام با تیونینگ موتور برای رسیدن به عملکرد بهتر؛ جراحی قلب آتشین

عصر خودرو- اغلب شما با واژه‌هایی از قبیل تیونینگ و تقویت موتور آشنایی دارید. روش‌های زیادی برای تقویت موتور وجود دارد. ابتدا شما باید تصمیم بگیرید هدف شما از تیونینگ موتور چیست، به طور مثال‌، آیا قرار است در مسابقات اتومبیلرانی به صورت حرفه‌ای شرکت کنید یا هدف شما صرفا افزایش شتاب و به رخ کشیدن توانایی خودرو خود به دیگران است!

گام به گام با تیونینگ موتور برای رسیدن به عملکرد بهتر؛ جراحی قلب آتشین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ایجاد تغییرات در پیشرانه خودرو مانند انجام عمل جراحی قلب توسط یک پزشک است پس اگر تجربه و اطلاعات کافی برای تیونینگ موتور خودرو خود را ندارید، بهتر است از متخصصان این امر کمک بگیرید، زیرا تیونینگ موتور یک عمل تخصصی است که اگر به‌درستی انجام نشود، ممکن است ضمن نرسیدن به نتیجه مطلوب، خسارت‌های مالی زیادی را برای شما به وجود آورد. افزایش قدرت موتور باعث می‌شود تا خودرو شما سریع‌تر از حد معمول شتابگیری و به سرعت‌های بالاتر دست پیدا کند، بنابراین باید بیشتر به مسائل ایمنی توجه داشته باشید زیرا افزایش قدرت موتور می‌تواند بر سیستم‌های ترمز و تعلیق فشار بیشتری را وارد کند. در زیر به برخی از روش‌های مرسوم در تیونینگ موتورهای تنفس طبیعی اشاره می‌کنیم.

    دم و بازدم

    اصلاح سیستم تنفس موتور یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند باعث بهبود عملکرد موتور و در نتیجه افزایش قدرت شود. پیشرانه خودرو برای تولید قدرت مثل شما نیاز به تنفس برای سوخت و ساز دارد و مانند پمپ هوا عمل می‌کند، هرچه بتوانید هوا سردتر و بیشتری را به موتور برسانید و خروج دود را راحت‌تر کنید، پیشرانه خودرو شما قدرت بیشتری را تولید می‌کند. در این میان می‌توان به کیت هوای خنک (cold air intake) برای رساندن هوا با حجم بیشتر و خنک‌تر و استفاده از هدرز و کیت‌های اگزوز که خروج دود را راحت‌تر می‌کنند، اشاره کرد. با تهیه و نصب کیت‌های ورودی و خروجی هوا در خودروی خود به علت بالابردن راندمان پیشرانه، اسب بخار بیشتری در اختیار خواهید داشت. همچنین به شرکت‌های تیونینگ از قبیل ark performance، HKS، Skunk2، afe power و AEM می‌توان به عنوان برندهای فعال بین‌المللی در این امر اشاره کرد.

    نمونه کامل سیستم اگزوز اسپرت

     

    بهینه سازی سرسیلندر

    یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که شما برای افزایش قدرت پیشرانه‌ روی آن باید متمرکز شوید بدون‌شک سرسیلندر است. اصلاح و بهینه‌سازی سرسیلندر می‌تواند به طور بالقوه باعث افزایش قدرت موتور شود. اما چرا؟ قطعاتی که کارخانجات خودروسازی ‌روی خودرو نصب می‌کنند به علت تیراژ تولید، قیمت تمام‌شده و سیاست‌های فروش از نظر کیفیت در یک سطح قابل قبولی هستند اما آن ویژگی‌های ایده‌آل که مد‌نظر ما هست را ندارند  و سرسیلندر هم از قاعده مستثنا نیست. با اصلاحاتی می‌توان سرسیلندر را بهینه‌سازی کرد و عملکرد آن را بهبود بخشید. برای این کار و با توجه به شرایط می‌توان به پورت و پولیش سرسیلندر(اصلاح‌کردن و از بین بردن ایراد‌های ریخته‌گری مسیرهای ورودی و خروجی هوا سرسیلندر)، پورت مچینگ(هم راستا کردن منیفولد با واشرها و سرسیلندر) و مواردی از این دست اشاره کرد. به علت حساس‌بودن این امر برای به‌دست آوردن نتیجه مطلوب بهتر است از متخصصان این امر کمک بگیرید.

    مقایسه قبل و بعد از پورت و پولیش سرسیلندر

     

    میل سوپاپ
    همانطور که از نام میل سوپاپ یا میل بادامک مشخص است، وظیفه باز و بسته‌کردن سوپاپ‌های دود و هوا برعهده میل سوپاپ است. میل سوپاپ برای چرخش، نیروی خود را از میل‌لنگ به واسطه تسمه یا زنجیر می‌گیرد و برای هر یک از سوپاپ‌ها یک بادامک ‌روی میل‌سوپاپ تعبیه شده است که مقدار زمان باز بودن سوپاپ (Duration) و اندازه باز شدن سوپاپ (lift) بر عهده بادامک است. شرکت‌های فعال در زمینه تیونینگ برای موتورهای مختلف و با توجه به نیاز مشتری میل سوپاپ‌هایی با لیف و دیوریشن مختلف (استفاده شهری و مسابقه‌ای) تولید می‌کنند که شما می‌توانید با تهیه میل سوپاپ‌های اسپرت متناسب با خودرو خود افزایش قدرت قابل ملاحظه‌ای داشته باشید. برای آشنایی بیشتر می‌توان به چند برند بین‌المللی فعال در تولید میل سوپاپ اشاره کرد: Catcams، HKS Brian Crower، Skunk2، Kelford، Colt cams و GSC.

     

    حجم و تراکم
    از دیگر روش‌های افزایش قدرت موتورهای تنفس طبیعی می‌توان به افزایش حجم و بالابردن تراکم اشاره کرد. راه ساده و ارزان‌تر بالابردن تراکم به اصطلاح عموم، کف‌تراشی سرسیلندر است(ما این روش را به شما توصیه نمی‌کنیم) و روش دیگر تهیه پیستون‌های مخصوص است که برای این امر طراحی و تولید شده‌اند‌. برای افزایش حجم موتور استفاده از پیستون متناسب موتور خودرو، با قطر (Bore) بیشتر می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما برای مقاصد خاص‌، با صرف هزینه بیشتر شما می‌توانید از کیت‌های افزایش حجم موتور که Stroker kit نامیده می‌شوند استفاده کنید، این کیت‌ها برای موتورهای مختلف توسط شرکت‌هایی مانند ‌Brian crower، Tomei، Dinan، Eagle، Graddy تولید می‌شوند و با افزایش قطر و کورس پیستون(Stroke) می‌توانند افزایش حجم بیشتری را دربر داشته باشند. در انتها این نکته را متذکر می‌شویم با افزایش تراکم استفاده از سوخت با اکتان بالاتر برای جلوگیری از پدیده خودسوزی(Knock) امری ضروری است.

    نمونه ای از استروکر کیت

     

    تنظیم نهایی
    قطعا بعد از تغییر در پیشرانه خودروهای انژکتوری برای رسیدن به بالاترین راندمان نیاز به تنظیم مجدد واحد کنترل الکترونیکی یا ECU (در خودروهای کاربرات با توجه تغییرات پیشرانه نیاز به تنظیم مجدد کاربرات یا استفاده از کاربرات با حجم بیشتر و وبر را دارید) است. برای اینکه بتوانید پیشرانه خودرو خود را تنظیم کنید چند روش وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.
    1-ریمپ یا برنامه‌ریزی مجدد ECU: در بیشتر خودروهای جدید می‌توان از طریق پورت OBDll به تنظیم مجدد پیشرانه پرداخت. در این روش نیاز به تغییر و حذف ECU نیست و به همین دلیل برای خودروهای جدید بهترین انتخاب است زیرا تمامی قسمت‌های خودرو به درستی عمل می‌کنند و هزینه کمتری دربر دارد. 2-استفاده از پیگی بک(piggyback): در خودرو‌های جدید زمانی که امکان ریمپ ECU خودرو نباشد، پیگی‌بک‌ها ضمن حفظ عملکردهای خودرو(نظیر گیربکس اتوماتیک و سیستم‌های کنترلی دیگر)بهترین انتخاب هستند. پیگی بک‌ها به واسطه ECU خودرو کار می‌کنند و با توجه به تنظیم آنها می‌توانند ECU را به نوعی فریب دهند و تغییراتی در پاشش سوخت و جرقه شمع‌ها برای رسیدن به احتراق بهتر ایجاد کنند.
    3-استفاده از standalone ECU: زمانی که بخواهید بیشترین قدرت را از پیشرانه استخراج کنید با صرف هزینه بیشتر باید از ECU‌های مستقل و جایگزین استفاده کنید، ECU‌های مستقل بیشترین قابلیت را برای تنظیم موتور دارند و در بیشتر مواقع برای نصب نیاز به سیم‌کشی جدید دارند.

    نویسنده: مجید دوست زاده

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو