فونیکسریمکسبهتام

جبران اشتباه با پاک کردن صورت مسئله؛

وزارت صمت به دنبال بازگشت به استاندارد یورو۴ در خودرو های دیزل

عصر خودرو- در حالی که این روزها آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور به یک مشکل همیشگی تبدیل شده است، بر اساس برخی اطلاعات به دست آمده طرحی در وزارت صمت در حال بررسی است که به‌موجب آن استانداردهای آلایندگی خودروهای دیزل کاهش یافته و میزان آلایندگی مجاز آن‌ها بالاتر می‌رود!

وزارت صمت به دنبال بازگشت به استاندارد یورو۴ در خودرو های دیزل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در سال‌های اخیر بارها شاهد تاخیر در ارتقا استاندارد آلایندگی خودروها بوده‌ایم اما اینک به نظر می‌رسد در وزارت صمت، مسیر جدیدی در پیش گرفته شده است چراکه بر اساس اطلاعات به دست آمده، طرحی در این وزارتخانه در حال تدوین است که به‌موجب آن استاندارد آلایندگی خودروهای دیزل نه ارتقا، که کاهش خواهد یافت.
    بر اساس اطلاعات به دست آمده، بر اساس این طرح وزارت صمت قصد دارد استاندارد آلایندگی فعلی خودروهای دیزل را کاهش دهد تا به این ترتیب این خودروها مجاز به تولید سطح بالاتری از آلایندگی باشند.
    هرچند جزییات این طرح هنوز نهایی نشده است اما بر اساس برخی اطلاعات، هدف نهایی این طرح حذف استاندارد آلایندگی فعلی و کاهش آن به یورو4 بدون DPF است و به این ترتب استاندارد آلایندگی کشور برای نخستین بار نه‌تنها بهبود نمی‌یابد، که به سمت مخالف و تولید خودروهای آلاینده‌تر نیز حرکت می‌کند. همه این‌ها در حالی است که وضعیت آلودگی شهرهای کشور به‌ویژه در فصل زمستان در حالت هشدار قرار دارد و مشخص نیست مسئولین وزارت صمت با چه استدلالی در راستای کاهش استاندارد آلایندگی برآمده‌اند.
    در حال حاضر استاندارد آلایندگی خودروهای دیزل کشور یورو4 به همراه DPF یا یورو5 EEV است اما گویا وزارت صمت قصد دارد این استاندارد را به یورو4 کاهش دهد که عملا دو پله کاهش نسبت به استاندارد فعلی ایران و البته گامی بزرگی به عقب در مقابل استاندارد رایج در اروپا است.
    هدف اصلی وزارت صمت از تدوین این قانون جدید، حذف DPF است. DPF یا فیلتر ذرات معلق وظیفه حذف ذرات معلق ناشی از احتراق موتورهای دیزل را دارد و خودروسازان کشور در یک سال اخیر تلاش کرده‌اند با نصب آن بر روی موتورهای یورو4 قدیمی، به استاندارد موردنظر وزارت صمت دست پیدا کنند. نصب DPF بر روی موتورهای دیزل سنگین در کشور از ابتدا منتقدانی داشت که معتقد بودند این راه‌حل برای سوخت کشورمان جوابگو نخواهد بود و باید به سمت یورو5 EEV (سیستم‌های مجهز به ادبلو) حرکت کرد.
    مشکل اصلی بهره‌گیری از DPF در خودروهای دیزل در کشورمان، سوخت نامناسب است که باعث گرفتگی فیلترهای DPF می‌شود که درنهایت خرابی موتور را در پی دارد و به همین دلیل بعضی از شرکت‌ها از ابتدا بهره‌گیری از سیستم EEV را پیشنهاد و اجرا کردند. با این وجود در سال گذشته وزارت صمت باوجود پیش‌بینی این مشکل، استفاده از DPF بر روی موتورهای یورو4 را مجاز دانست و این سرآغاز مشکلات بود. اکنون اما این وزارتخانه (شاید برای جبران اشتباه خود) گامی بزرگ به عقب برداشته و به‌جای الزام همه خودروسازان به بهره‌گیری از یورو5 EEV، ایده حذف DPF و بازگشت به استاندارد یورو4 را در دست بررسی دارد.
    هنوز از سرنوشت این طرح اطلاعی در دست نیست اما در صورت اجرایی شدن می‌توان آن را ضربه‌ای بزرگ به تلاش‌های سال‌های اخیر در حوزه کاهش آلایندگی خودروهای دیزل دانست، جایی که وزارت صمت به‌جای رفع مشکل به دنبال پاک کردن ظاهری صورت مسئله است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو