فونیکسریمکسبهتام

سفرهای نوروزی و حکایت تلخ تصادفات

عصر خودرو- با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز، بسیاری از خانواده ها برنامه ریزی می کنند تا از فرصت چند روزه تعطیلی سفری به نقاط دیدنی ،زیارتی و سیاحتی شهرهای کشور داشته باشند و در این ایام جاده های کشور با ترافیک سنگین خودروها مواجه می شوند.

سفرهای نوروزی و حکایت تلخ تصادفات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا،  طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال 13 هزار و 874 تن در حوادث رانندگی که در سراسر کشور رخ داد، جان خود را از دست دادند.
    همچنین طبق آمار پلیس راهور در تعطیلات نوروز 96 استان های فارس ، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی و هرمزگان بیشترین تلفات جاده ای را به خود اختصاص دادند.
    در تعطیلات نوروز 96 سهم تصادفات در 30 کیلومتری شهرها 59درصد و از 30 کیلومتر به بعد 41 درصد بوده است.
    طبق آمار راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در تعطیلات نوروز سال 91 بر اثر تصادفات جاده ای در جاده های درون شهری، برون شهری و روستایی این استان 44 تن کشته و رتبه بیست و هشتم کشور ، در سال 92، 35نفرکشته رتبه دوازدهم ، در سال 93 تصادفات جاده ای با 36کشته، رتبه بیست و دوم کشور ، سال 94 با 28کشته رتبه یازدهم، در سال 95 با 34کشته رتبه نوزدهم و در سال 96 با 25کشته رتبه هفتم را داشته است.
    کارشناسان معتقدند به منظور کاهش 10درصدی تلفات جاده ای در تعطیلات نوروز سال 97 در لرستان می بایستی ، تعداد تلفات در محورهای برون شهری و روستایی از 18 نفر بیشتر نباشد.
    این در حالی است که جاده های غیراستاندارد ، بی کیفیت بودن خودروها و خطاهای انسانی سه عاملی هستند که هرکدام به اندازه ای می توانند کام یک سفر را برای چندین خانواده تلخ کنند.
    مهمترین عامل تأثیرگذار در ایجاد حوادث رانندگی و جاده ای که در تحقیقات مختلف به آن پرداخته شده، عامل انسانی است که درصد بالایی از تصادفات به این عامل بازمی گردد.
    هرچند که می توان عامل انسانی را قوه قوی تری نسبت به 2 عامل دیگر دانست چرا که انسان از قدرت تفکر برخوردار بوده و با تصمیم گیری درست و حتی با استراحت کافی و یا سرعت مطمئنه می تواند از بروز حوادث ناگواری جلوگیری کند ولی باز هم نمی شود از وجود جاده های غیر استاندارد و بی کیفیت بودن خودروها در بروز حوادث چشم پوشی کرد.
    در بیشتر موارد از تصادفات جاده ای این سرنشینان خودرو ها هستند که جان و یا برای همیشه سلامت جسمانی خود را از دست می دهند که بایستی با فرهنگ سازی و یا اطلاع رسانی برای سرنشینان و رانندگان زمینه کاهش حوادث جاده ای را کاهش داد.
    در میان عوامل انسانی می‏توان به نادیده‏ گرفتن مقررات و خطاهای رانندگی، نگرش های ترافیکی نادرست، خستگی و خواب آلودگی، مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی در ساعات سیاه (آخر شبها، اوایل صبح، بعد از ناهار) اشاره کرد.
    آرامش کامل رانندگان در طول سفر یکی از عوامل موثر در کاهش تصادفات است و با توجه به اینکه لرستان یکی از جوان ترین ناوگان های حمل و نقل عمومی را دارا می باشد باید با فرهنگ سازی در این زمینه در کاهش تلفات کمک کنیم.
    تصادفات جاده ای تنها به راننده بستگی ندارد و باید نامناسب بودن جاده را هم جزیی از بروز حوادث دانست که در برخی موارد شیب جاده باعث واژگونی خودروهای سبک و سنگین می شود که با اصلاح نقاط پرخطر شاهد کاهش حوادث جاده ای خواهیم بود.

    **مشکل روشنایی جاده های استان تاقبل از شروع سفرهای نوروزی باید برطرف شود
    سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز و تردد در جاده های استان گفت: مشکل روشنایی جاده های اصلی استان تا قبل شروع سفرهای نوروزی باید برطرف شود.
    رضا آریایی افزود: بازدید میدانی توسط مدیران دستگاه ها از پایگاه های پلیس راه، امداد و نجات، هلال احمر و اورژانس 115 تا قبل از شروع تعطیلات جهت برطرف کردن نواقص ضروری است.

    **روشنایی جاده های لرستان تا 20 اسفند سال جاری رفع نقص می شود
    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه روشنایی جاده های لرستان تا 20 اسفند سال جاری رفع نقص می شود، گفت: از 50درصد خاموشی روشنایی جاده بروجرد-خرم آباد 40درصد آن رفع نقص شده و تا قبل از 20اسفند سیستم روشنایی در جاده های استان بصورت کامل برطرف می شود.
    عباس شرفی همچنین به وجود 118 نقطه حادثه خیز در جاده های استان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم 2 نقطه حادثه ساز در الیگودرز و کوهدشت را تا پایان سال برطرف کرده و خط کشی های محورها را بروز کینم.
    وی ادامه داد: انتظار می رود از 25اسفندماه سال جاری تا 15فروردین 97 با همکاری دستگاه های اجرایی تعدادی خودرو برای خدمات رسانی هرچه بیشتر در اختیار راهداری قرار گیرد.
    شرفی با اشاره به کاهش 32درصدی تلفات رانندگی سفرهای نوروزی 96 نسبت به سال ما قبل آن گفت: برای کاهش تلفات رانندگی در ایام نوروز امسال در جاده های استان برنامه ریزی شده است.
    وی گفت: افزایش تیم‌های راهداری ، اصلاح و ترمیم گارد ریل ها، نصب 12هزار شبرنگ مخصوص پایه گارد ریل، نصب علائم ایمنی و خط کشی 30کیلومتر ابتدای ورودی های استان توسط ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد و تا قبل از آغاز طرح نوروزی انجام خواهد شد.
    وی با تاکید بر تسریع در انجام روشنایی محور بروجرد-اراک افزود: احداث پارکینگ های استراحتگاهی در جاده ها برای مسافران و مکاتبه با استانداری برای تامین خودروهای گشت نامحسوس پلیس از دیگر موارد مهم است که باید به سرعت انجام گیرد.
    شرفی با تاکید بر ایمنی مسافران به ویژه کاروان های راهیان نور افزود: درهماهنگی با شرکت های مسافربری، اتوبوس های رزرو در نظر گرفته شده که درصورت نقص فنی اتوبوس ها، نسبت به جایگزینی اقدام می شود.
    وی با بیان اینکه پیش فروش بلیت های نوروزی از 17 اسفندماه آغاز می شود، گفت: در ایام نوروز 97 نرخ جابجایی مسافر تغییر نمی‌ کند.

    **اجرای 423 کیلومتر راه چهارخطه در لرستان
    معاون اداره راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: 423 کیلومتر از راههای درون و برون شهری این استان تاکنون چهارخطه شده است.
    صادق مریدی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه عملیات اجرایی چهارخطه کردن 130 کیلومتر باقی مانده از راههای استان نیز در حال انجام است، افزود: با چهارخطه کردن محورهای ارتباطی شاهد کاهش تلفات جاده ای و تسریع در حمل ونقل جاده ای استان خواهیم بود.
    به گفته وی اکنون طرح چهارخطه کردن محور خرم آباد به کوهدشت به طول 15 کیلومتر، خرم آباد به پلدختربه طول 36 کیلومتر، خرم آباد به نورآباد به طول 20کیلومتر، الیگودرز به داران به طول 10 کیلومتر، اشترینان به نهاوند به طول 11 کیلومتر و ازنا به شازندبه طول 25 کیلومتر در دست اجراست.
    مریدی اعتبار مورد نیاز چهارخطه های در دست اقدام را بیش از 2هزارمیلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود، در صورت تخصیص اعتبار بیشتر این پروژه ها تا پایان امسال به بهره برداری برسند.
    طول محورهای ارتباطی لرستان هفت هزارو 929 کیلومتر است که شامل 104 کیلومتر آزاده راه، 414کیلومتر بزرگراه، 720کیلومتر راه اصلی دو خطه، 570کیلومتر راه فرعی، 24کیلومتر راه درون شهری، چهارهزارو 118کیلومتر راه روستایی آسفالته ، یکهزارو 133کیلومتر راه روستایی شوسه ، 845کیلومتر راه روستایی خاکی است.

    **کاهش 5 درصدی تصادفات منجر به فوت در لرستان
    فرمانده انتظامی لرستان نیز گفت: تصادفات منجر به فوت در هشت ماهه نخست امسال در استان پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
    سردار حاجی محمد مهدیان نسب بیشترین فراوانی تخلفات رانندگی با 28درصد مربوط به سرعت غیر مجاز است که باید با اطلاع رسانی به مردم و فرهنگ سازیمی توان در کاهش تخلفات موثر یود.
    وی با اشاره به شناسایی 118 نقطه حادثه خیز در لرستان گفت: 42نقطه الویت دار با نصب علایم هشداردهنده آشکار سازی و پنج نقطه کاملا اصلاح شده است.
    وی با بیان اینکه نظارت پلیس، جاده و نیروی انسانی سه عامل اصلی و تاثیرگذار در کاهش حوادث جاده ای است گفت: 86تیم در سطح محورهای ارتباطی لرستان در این طرح فعالیت می کنند.

    **تردد روزانه 500هزار وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی لرستان
    رییس پلیس راه لرستان گفت: محور ارتباطی استان در مسیر شمال به جنوب و از شریان های اصلی بوده که از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده است.
    سرهنگ مرتضی چغلوند افزود: روزانه تقریبا 500هزار خودرو باری و مسافربری در محورهای ارتباطی لرستان تردد می کند و این امر باعث شده که تلاش برای ایجاد امنیت و حفظ جان مسافران بیشتر شود.
    وی ادامه داد: با تلاش پلیس راه با دیگر مسئولان مربوط امیدواریم زمینه کاهش تلفات جاده ای را فراهم آوریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودروامروز ۶۷۴
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار