فونیکسریمکسبهتام

سعیدی کیا اعلام کرد:

احداث آزاد راه تهران-شمال با آخرین استانداردهای جاده سازی جهان

عصر خودرو- رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به اهمیت تسریع در احداث آزادراه تهران - شمال، گفت که اکنون مراحل تکمیل فاز یک این آزادراه با آخرین استانداردها و فناوری های جهان و با جدیت پیش می رود.

احداث آزاد راه تهران-شمال با آخرین استانداردهای جاده سازی جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، محمد سعیدی کیا  اظهارداشت: ساخت این آزاد راه با جدیت کامل در حال انجام است و روش های جدید مهندسی با آخرین فناوری روز دنیا به آن اضافه شده است.
    وی ادامه داد: قرار بود تا بهار سال 97 فاز یک بزرگراه تهران - شمال را تمام کنیم اما با توجه به افزوده شدن سیستم های ایمنی به پروژه روند تکمیلی آن از زمان تعیین شده، فراتر خواهد رفت.
    وی پیش بینی کرد که فاز نخست این پروزه تابستان 97 مورد بهره برداری قرار گیرد.
    به گزارش ایرنا، مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران - چالوس در سال 53 آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیاتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.
    در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست ها که در سال 73 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع بین تهران و غرب مازندران تأکید و گفته شده این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است و به عنوان کوتاهترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس در توسعه ترانزیت در این منطقه نقش عمده ای را بر عهده خواهد داشت.
    مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می کند. این آزادراه سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 900 متر از دل این رشته کوه عبور کرده و دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.
    برای آماده سازی این آزادراه 121 کیلومتری در مجموع باید 180 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 100 کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
    این آزاد راه سپس به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6 هزار و 400 متر شده و در پل زنگوله خارج می شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل می شود.
    کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود ( حدود 65کیلومتر)، کاهش زمان سفر نسبت به مسیر موجود ، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال در این منطقه، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از بهبود وضعیت ترافیک، توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی و اشتغالزایی از مهم ترین مزیت های بهره برداری از این آزاد راه است.
    ** مشخصات فنی
    طول آزادراه تهران - شمال 121کیلومتر بوده و دارای 2 خط ( در فرازهای تند 3 خط) در هر باند است و حداکثر شیب طولی مسیر 6 درصد، حداقل شعاع قوس ها400 متر و میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت است.
    تعداد تونل ها (در باند رفت و برگشت) 180 رشته تونل در مجموع به طول تقریبی 100 کیلومتر است و بلندترین آنها تونل های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4 هزار و 900 متر و 6 هزار و 400 متر (در هر باند) در این آزاد راه در حال انجام مراحل پایانی قرار دارد.
    تعداد پلهای بزرگ (در باند رفت و برگشت ) جمعا' 95 دستگاه پل و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود و حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود 42میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.
    **مشخصات قطعه یک آزاد راه تهران - شمال
    این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و تکمیل آن در اولویت است، موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت مسافران را به دنبال خواهد داشت.
    از سوی دیگر جاده کرج - چالوس که نزدیک به یک قرن از ساخت آن می گذرد، اکنون ظرفیت تحمل بار ترافیکی موجود را ندارد به گونه ای که گاهی اوقات مسافران شمال کشور ساعت ها در این جاده گرفتار می شوند و یا حوادث ناگواری برای آنان رخ می دهد.
    با اینکه زیبایی های طبیعی جاده چالوس بسیار چشم نواز است اما گاهی مواقع ترافیک و حوادث جاده ای آن به گونه ای است که گاه خاطره ای جز خستگی و تلخی باقی نمی گذارد، در حالی که می تواند خاطره انگیزترین لحظات را برای هموطنان رقم بزند.
    اکنون بنا به تاکید همه کارشناسان تنها دستی که می تواند گره گشای مشکلات این جاده باشد و مشکل اصلی آن یعنی ترافیک سنگین را حل کند، تکمیل آزادراه در حال احداث تهران - شمال است.
    دولت تدبیر و امید با شناخت درست مساله، اکنون اهتمام جدی برای تکمیل این آزادراه دارد و از سوی معاون اول رئیس جمهوری به عنوان یکی از عالی ترین سطوح در دولت، پیگیر این موضوع است.
    جاده چالوس یکی از مهمترین جاده های مواصلاتی کشور و از زیباترین جاده های جهان محسوب می شود که از میان شهر کرج در استان البرز آغاز شده و به شهر چالوس در استان مازندران متصل می شود.
    جاده 59 مشهور به جاده چالوس یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی پرتردد کشور است که در فصل تابستان و تعطیلات سال، ترافیک آن به حدی است که به قول عامیانه جایی برای سوزن انداختن در آن نمی ماند.
    از زمان ساخت این جاده سال های زیادی می گذرد. تاریخ بهره برداری از آن سال 1312 به ثبت رسیده است. جاده ای که از زمان گشایش تاکنون اگرچه تغییراتی در آن شکل گرفته، اما این تغییرات به شکلی نبوده که بتواند ترافیک سنگین امروزی را پاسخگو باشد.
    از سال 1312 به بعد به خاطر وجود رودخانه کرج و طبیعت زیبای ارتفاعات البرز جنوبی و شمالی رستوران ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبه ها و زیبایی های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفرجگاه های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.
    به هرحال آنطور که مردم حاشیه جاده چالوس از گذشتگان خود نقل می کنند، ساخت این جاده با وسایل اولیه مانند کلنگ و بیل ماشین انجام شدتا مفری برای ورود به دروازه شمال ایران باشد.
    طبق اسناد تاریخی نخستین تونل این جاده به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشیددر سال 1318 به بهره برداری رسید.
    از احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر کرج به چالوس کاسته شد زیرا پیش از آن برای طی این مسیر باید کوه را دور می زدند.
    اکنون این جاده که مسافت آن بین کرج و چالوس حدود 160 کیلومتر است بیش از 15 تونل کوچک و بزرگ دارد.
    وجود رودخانه کرج به موازات جاده کرج چـالوس، سد کرج و روستای کوچک و زیبای واریان که همچون جزیره ای کوچک در آن سوی آب سد کرج می باشد زیبایی های این جاده را دو چندان کرده است.
    این جاده از شمال به استان مازندران شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج متصل است.
    مسافران بسیاری از سراسر کشور به ویژه در فصل بهار و تابستان به استان البرز می آیند تا در کنار رودخانه خروشان کرج و سایه سار درختان جاده کرج - چالوس بیاسایند.
    برخی از جاده کرج - چالوس به عنوان چهارمین جاده زیبای جهان نام می برند، اما واقعیت امر نشان می دهد که این جاده دیگر زیبایی هایش رو به افول گذاشته است چراکه ترافیک آن با ظرفیت جاده همخوانی ندارد.
    اکنون در کنار ترافیک سنگین ، حوادث رانندگی این جاده کم نیست ضمن آنکه حدود 55 هزار نفر جمعیت روستایی ساکن حاشیه جاده چالوس در ایام تعطیل سال و روزهای ترافیکی در خانه های خود محبوس می شوند و خدمات رسانی به آنها بسیار دشوار است.
    همچنین وضعیت نامناسب ترافیکی جاده سبب شده تا در زمان بروز حوادث رانندگی از بالگرد برای انتقال مصدومان استفاه شود آن هم اگر جایی برای فرود بالگرد پیدا شود.
    مردم خسته از دود و دم پایتخت و کلانشهر کرج و سایر مناطق کشور گاهی برای فرار از خستگی کار روزانه راهی بهشت شمال می شوند تا خستگی ها را به دریا بسپارند اما غافل از اینکه ترافیک جاده چالوس آنچنان شکننده و خسته کننده است که آلام روحی و جسمی آنان را چند برابر می کند.
    در این وضعیت دشوار و سخت ترافیکی مسئولان اجرایی حتی به تصمیم های آنی برای روان سازی ترافیک مانند یک طرفه کردن مسیر هم متوسل می شوند تا بتوانند بار ترافیکی این جاده را کاهش دهند.
    طبق برخی آمارها سالانه حدود 13میلیون جهانگرد و گـردشگر داخلی از این جـاده بازدید می کنند و بخش آسارا بـا دارا بودن 3 قله بالای 4 هزار متر، پیست اسکی بین المللی دیزین از مناطق مهم گردشگری ورزشی حاشیه جاده محسوب می شود.
    بخش آسارا کرج با دارا بودن 56 روستا حدود 55 هزار نفر جمعیت دارد که ساکنان آن اگرچه از قبل وضعیت گردشگری جاده اندک درآمدی کسب می کنند اما دشوارهای جاده کمتر از عواید آن نیست.
    گاهی مواقع ناهماهنگی ها در اعمال محدودیت ترافیکی بین استان های مازندران و البرز گره ای کور به وجود می آورد که سبب سرگردانی و گرفتاری صدها مسافر در این جاده می شود.
    ترافیک سنگین ایام نوروز در این جاده سبب کلافه شدن مردم و خستگی مفرط آنان می شود که اگر آزاد راه تهران - شمال به بهره برداری برسد این مشکل گریبانگیر مردم نخواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو