فونیکسریمکسبهتام

روزانه ۲ میلیون سفر در مترو تهران اتفاق می‌افتد

عصر خودرو- متروی تهران با انجام دو میلیون سفر در روز سبب شده تا هزینه‌ بهره‌برداری از این ناوگان بدون احتساب استهلاک و اورهال تجهیزات، رقمی بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال باشد

روزانه ۲ میلیون سفر در مترو تهران اتفاق می‌افتد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، شرکت بهره‌برداری مترو تهران در جوابیه‌ای  پیرو درج مطلبی با عنوان «عقبگرد در حمل و نقل ریلی پایتخت»که در تاریخ 12 اسفند 1396 در این خبرگزاری، منتشر شده، آورده است:
    شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه خود به خوبی می‌داند که امکانات فعلی متروی تهران پاسخگوی نیاز شهروندان تهرانی نیست و مسائلی چون کمبود واگن و به تبع آن ازدحام در مترو سبب گلایه مسافران گرامی شده است اما همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند:‌نقد باید سازنده باشد نه تخریب‌گر.

    اینکه به مردم بگوییم که طی ماه‌ها اخیر خدمات‌دهی در متروی تهران و حومه ضعیف‌تر از دوره مدیریت قبلی شده است، مطلبی است که با هیچ معیار و منطقی نمی‌توان آن را تأیید کرد. از آبان ماه سال جاری اولویت اول این شرکت ارتقاء سطح خدمات، کاهش فاصله حرکت قطارها و افزایش میزان مسافری با استفاده بهینه از امکانات موجود بوده است. در این راستا از آبان و آذر ماه سال جاری فاصله حرکت قطارها در خطوط یک، دو، سه و چهار مترو کاهش یافت و در اسفند ماه 96 هم یکبار دیگر خدمات‌دهی در خطوط یک، دو و چهار متروی تهران افزایش یافت تا در مجموع تعداد حرکت‌های مسافری به 29 درصد افزایش یافت.

    در خط یک متروی تهران از آبان ماه سال جاری، با مدیریت تعمیرات نگهداری قطارهای مترو  و افزایش تعداد قطارهای فعال، فاصله حرکت قطارها از 5 دقیقه به 4 و نیم دقیقه رسید و در اسفند ماه هم یکبار دیگر فاصله حرکت قطارها کاهش یافت و اکنون سرفاصله حرکت قطارها در خط یک به چهار دقیقه رسیده است.

    در خط دو متروی تهران هم از آبان ماه سال جاری، ضمن ارتقاء جدول زمانی حرکت قطارها، نسبت به کاهش سرفصل حرکت قطارها از 5 دقیقه به 4 و نیم دقیقه اقدام شد و در اسفند ماه هم یکبار دیگر فاصله حرکت قطارها کاهش یافت و اکنون سرفاصله حرکت قطارها در خط دو به چهار دقیقه رسیده است. در نتیجه تعداد قطارهای فعال در طول مسیر به 14 درصد افزایش یافت.

    در خط سه متروی تهران هم از آبان ماه سال جاری، با یکپارچه‌سازی حرکت قطارها، مقرر شد تا تمام قطارها ضمن طی کل مسیر،‌در ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی اقدام به مسافرگیری کنند. حال آنکه قبل از اجرای طرح، نیمی از قطارها (به صورت یک در میان) از ایستگاه خواجه عبدالله انصاری به سمت ایستگاه قائم (با فاصله 18 دقیقه) حرکت می‌کردند. همچنین در آذرماه سال جاری با اضافه شدن دو رام قطار در خط 3 مترو و در روزهای عادی فاصله حرکت قطارها از 10 دقیقه و در روزهای تعطیل فاصله حرکت قطارها از 15 دقیقه به 12 دقیقه کاهش یافت و در مجموع تعداد قطارهای فعال در این خط 20 درصد افزایش پیدا کرد.

    در خط چهار متروی تهران نیز از آبان سال جاری، کاهش سرفاصله حرکت قطارها از 5 دقیقه به 4 دقیقه برنامه‌ریزی و اجرا شد. تعداد قطارهای فعال در طول مسیر به 25 درصد افزایش یافت و در اسفند ماه هم به افزایش 14 حرکت مسافری به تعداد حرکت‌های روزانه خدمات‌دهی در این خط باز هم افزایش یافت.

    در خط پنج متروی تهران در آذر ماه سال جاری، تعداد واگن‌های قطارهای خط پنج مترو از 8 واگن به 9 واگن افزایش یافت. با اضافه شدن 26 واگن دو طبقه به قطارهای خط 5، ظرفیت جابه‌جایی در این خط هفت هزار نفر افزایش یافت.

    این افزایش سرویس‌دهی در خطوط متروی تهران باعث شد تا ظرفیت جابه‌جایی مسافر در خطوط متروی تهران با بهینه‌سازی همین امکانات موجود افزایش پیدا کند و به طور خاص می‌توان به خط 3 اشاره کرد که اکنون میزان مسافر آن به طور متوسط نسبت به سال قبل حدود 35  درصد رشد پیدا کرده است.

    یکی دیگر از مواردی که در این گزارش به آن اشاره شد تعطیلی خط 7 و عدم استفاده کامل از خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) است. تقریباً بر هیچ کدام از کارشناسان محترم حوزه حمل و نقل پوشیده نیست که قبلاً افتتاح‌های این دو خط از متروی تهران در حالی انجام می‌شده است که تجهیزات و امکانات ایمنی آن کامل نشده بود. در خصوص خط 7 متروی تهران تا کنون بحث زیادی صورت گرفته و اکنون تکمیل ان بر عهده شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)‌ است که مطمئناً پاسخ مناسبی در خصوص آن دارد. اما در خصوص خط فرودگاه امام خمینی (ره) باید گفت: که افتتاح شتاب‌زده و اعلام خدمات شبانه‌روزی در این خط بدون در نظر گرفتن شرایط خطوط متروی تهران باعث شد تا شهریور سال 96، خدمات خط فرودگاه امام خمینی (ره) از حالت شبانه‌روزی خارج و به ساعت 6 تا 14 محدود گردید. از آبان ماه سال جاری خدمات‌دهی در این مسیر افزایش یافت و اکنون حرکت‌های مسافری در این خط به 45 درصد در روز افزایش پیدا کرده و زمان فعالیت آن از ساعت 6 تا 20 است.

    ضمن آنکه شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه 9 و 10 بهمن ماه سال جاری همزمان با بارش برف در پایتخت، با برقراری سرویس‌های شبانه به مسافران فرودگاه امام خمینی (ره) خدمت‌رسانی کرد. شرایط آب و هوایی و یخ‌زدگی اتوبان تهران ـ قم در روزهای برفی سبب سختی تردد به سمت فرودگاه امام خمینی (ره) شده بود که شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه جهت ارائه خدمات به مسافران گرامی ساعت خدمت‌رسانی در خط فرودگاه امام خمینی (ره) را تمدید کرد. در این راستا حرکت‌های مسافری در روز 9 بهمن ماه تا ساعت 5 و نیم صبح روز بعد ادامه یافت و همچنین در دهم بهمن ماه نیز سرویس‌دهی در این خط تا ساعت 24 انجام شد.

    آمارها نشان می‌دهد که در سال 96 میانگین تأخیر در هر حرکت مسافری خطوط متروی تهران 3.22 ثانیه است که این میزان در سال گذشته 3.25 ثانیه بوده است. اگر بخواهیم میزان تأخیر در ماه‌های اخیر را هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که در دی ماه سال جاری، 75 صدم درصد از کل حرکت‌های مسافری متروی تهران با تأخیر همراه بوده که این میزان در دی ماه سال گذشته، 79 صدم درصد بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که علیرغم ادعای خبرگزاری فارس میزان تأخیرها در متروی تهران اگر چه به طور معنی‌داری بهتر از گذشته نشده، اما بیش از آن هم نشده است.

    اما در خصوص بلیت، شرکت بهره‌برداری متروی تهران افتخار می‌کند که یکی از ارزان‌ترین متروهای جهان است اما نگهداری و توسعه خدمات در متروی تهران نیازمند بودجه است. در ابتدا قرار بود که هزینه واقعی بلیت در متروی تهران به سه بخش تقسیم شود که یک سهم آن را شهرداری، یک سهم را دولت و یک سوم آن را مردم پرداخت کنند. اما دولت در این سال‌ها نه تنها این سهم یک سوم را در بودجه اعمال نکرده، بلکه همان رقمی که در بودجه به مترو تعلق گرفته شده بود هم پرداخت نشد و مجموعه شهرداری به تنهایی هزینه‌های بهره‌برداری از متروی تهران و حومه را تقبل کرده است.

    اکنون متروی تهران با انجام دو میلیون سفر در روز سبب شده تا هزینه‌ بهره‌برداری از این ناوگان بدون احتساب استهلاک و اورهال تجهیزات، رقمی بیش از 10 هزار میلیارد ریال در سال باشد و این در حالی است که درآمد فروش بلیت در بهترین حالت حدود 20 درصد از این هزینه‌ها را جبران می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو