فونیکسریمکسبهتام

پرونده بازگشت استودیو تورینگ میلان به سال ۱۹۵۹

یک مازراتی با پیشینه ایرانی

عصر خودرو - استودیو تورینگ میلان پس از مدت‌ها تعطیلی، در میانه دهه قبل دوباره به جهان خودرو بازگشت و از آن زمان با خودروهایی سفارشی و خاص، همه‌ساله تحسین جهانیان را برانگیخته است.

یک مازراتی با پیشینه ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲:۰۰
  • یک مازراتی با پیشینه ایرانی
  • یک مازراتی با پیشینه ایرانی
  • یک مازراتی با پیشینه ایرانی
  • یک مازراتی با پیشینه ایرانی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به‌تازگی تورینگ اما از آخرین محصول سفارشی خود پرده برداشت که شاید بیشتر از تمامی تولیدات اخیرش بحث‌برانگیز و برای ما جالب توجه باشد.

داستان تولد 5000GT
در سال 1958 بود که پهلوی دوم طی دیداری از کارخانه مازراتی، با محصول اصلی این کمپانی در آن زمان یعنی 3500GT آشنا شد؛ کوپه‌ای لوکس و زیبا با پیشرانه 3.5 لیتری انژکتوری که در زمان خود از خودروهای فوق‌سریع محسوب می‌شد. در طی بازدید کارخانه اما او موتورهای 8سیلندری را مشاهده کرد که در گوشه‌ای رها شده بودند و هنگامی که علت را جویا شد، به او توضیح داده شد که این پیشرانه‌ها‌ برای مسابقات طراحی شدند و به خاطر تغییر قوانین، دیگر امکان استفاده از آنها میسر نیست. پس از تست درایو مدل 3500GT بود که او عنوان کرد از سرعت و شتابگیری خودرو به قدر کافی راضی نیست و پیشنهاد داد موتورهای 8‌سیلندر مذکور روی این مدل نصب شوند تا یک کوپه سریع‌تر متولد شود.
همین امر سبب شد تا مهندسان مازراتی دست به کار شده، پیشرانه 5 لیتری را برای استفاده در یک خودرو خیابانی تغییر داده، شاسی 3500GT را برای نصب این موتور آماده کردند. در نهایت بدنه‌ای عجیب و استثنایی توسط استودیو تورینگ میلان طراحی شد و محصول نهایی با نام 5000GT در نمایشگاه تورین 1959 رونمایی شد. اولین نمونه به پهلوی دوم رسید و در نهایت 33 دستگاه دیگر با قیمت 17 هزار لیره که در حدود دو برابر 3500GT بود، با بدنه‌هایی متفاوت به سفارش افراد مشهور فروخته شد. در این بین بدنه طراحی شده توسط تورینگ به لطف ویژگی‌هایی که داشت، بسیار مشهور شد و با نام Scià di Persia یا شاه پرشیا شناخته می‌شود. تنها 2 دستگاه با این فرم بدنه تولید شده که دارای تفاوت‌های جزئی هستند.

بازگشت به  60 سال قبل
روز دوم ماه مارس سال جاری، یعنی همین چند روز پیش، استودیو تورینگ میلان از آخرین محصول سفارشی خود پرده برداشت. این خودرو که Sciàdipersia نام گرفته، براساس شاسی و پلت‌فرم مازراتی گرن توریزمو شکل گرفته است. Sciàdipersia در حقیقت به مناسبت شصتمین سالگرد رونمایی از مازراتی 5000GT پهلوی دوم و با الهام از همان خودرو ساخته شده است. رئیس تیم طراحان تورینگ یعنی  Louis de Fabribeckers عنوان کرده که الهام‌گیری از مازراتی شاه مخلوع ایران در حقیقت بیشتر از آنکه در زمینه طراحی و ظاهر باشد، ایده‌ و تفکر طراحان در خلق خودرویی خاص و استثنایی است. قرار بوده تا کوپه‌ای لوکس و مناسب برای سفرهای طولانی ساخته شود که ظاهرش به قدری استثنایی باشد که هر شخصی با دیدنش میخکوب شود.
وی طراحی خودرو را به قطارهای فوق لوکس Orient Express تشبیه می‌کند و استفاده گسترده از شیشه و بزرگ بودن بخش‌های شیشه‌ای خودرو را برای ایجاد فضایی دلپذیر و شبیه به کوپه همان قطار می‌داند. از نظر ظاهری، این مازراتی تفاوت‌های بسیار عمده‌ای با دو محصول اخیر تورینگ یعنی آلفارومئو Diso Volante و فراری Berlinetta Lusso دارد. ستون آلومینیومی، زهی که به صورت یک خط جداکننده سرتاسر خودرو را می‌پیماید، خطوط تیز و زوایای عجیب در دماغه و عقب خودرو و سایر جزئیات خودرو سبب می‌شود تا هرچه بیشتر به Sciàdipersia نگاه کنید، نکات جالب بیشتری کشف کنید. کابین خودرو با آنکه قطعات زیادی را از مازراتی گرن توریزمو به ارث برده، اما جزئیات جذاب زیادی دارد. استفاده از برترین نوع چرم در کنار نشانگرهای دست‌ساز، نشان‌های تورینگ که در سراسر کابین دیده می‌شوند و نوشته Sciàdipersia روی صندلی‌های خاص خودرو، همگی به ما یادآوری می‌کنند که با یک مازراتی ساده مواجه نشده‌ایم. 
در مورد مشخصات فنی اما تورینگ به پیشرانه 4.7 لیتری V8 مشهور مازراتی دست نزده است. این موتور 455 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده، این خودرو 1700 کیلوگرمی را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در زمانی در حدود 2.7 ثانیه می‌رساند.
احتمالا به سفارش تورینگ، تغییراتی در سیستم گیربکس اعمال شده، چرا که شتاب خودرو بسیار بهتر از مازراتی گرن توریزمو بوده، حداکثر سرعت آن در عوض به 301 کیلومتر در ساعت محدود شده است. Sciàdipersia در حالی در نمایشگاه ژنو 2018 رونمایی می‌شود که قرار است تیراژ این خودرو به 10 دستگاه محدود شود. تورینگ اعلام کرده که نهایتا یک گارانتی دو‌ساله برای خودرو در نظر گرفته، امیدوار است بتواند تمامی 10 دستگاه را به مشتریان وفادار این استودیو عرضه کند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم