فونیکسریمکسبهتام

رسالت اجتماعی گروه رسانه‌ای امروز در سال ۱۳۹۶ ؛

خودرو نما، جشنواره‌ای برای آشتی هنر و صنعت

عصر خودرو- جشنواره کارتون و عکس «خودرو‌نما» شروع یک حرکت است که می‌تواند توجه بخشی از جامعه را به موضوع خودرو معطوف کند اما ضرورت دارد بخش خودرو‌سازی به مرور فاصله صنعت و هنر را کم کند و خودروساز‌‌ها روی هنر سرمایه‌گذاری کنند .

خودرو نما، جشنواره‌ای برای آشتی هنر و صنعت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴:۰۰

    نویسنده: بهروز فرمانی

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»، امروزه زندگی‌ها ماشینی شده و خودرو هم نقش مهمی در زندگی افراد جامعه دارد. شاید بتوان گفت  بخشی از خاطرات تلخ و شیرین انسان‌های امروز با خودرو گره خورده  است. از این رو ضرورت پرداختن  به فرهنگ خودرو بیش از پیش احساس و ارتباط آن با هنر بیشتر می‌شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که صنعت خودرو کشور درهای واحد‌های تولیدی خود را به روی هنر بسته است و محصولی که تولید و روانه بازار می‌شود، در خیابان‌های شلوغ شهرهای کشور نتیجه‌ای جز‌ ترافیک، آلودگی هوا و صوتی به ارمغان نخواهد آورد. این درحالی است که بسیاری از خودروهایی که در دنیا تولید می‌شود، هنرمندانه طراحی می‌شوند.

    ضرورت دارد که خودروسازان به مسائل فرهنگ خودرو نیز توجه ویژه‌ای کنند و از سوی دیگر می‌توانند حامی جشنواره‌ها و حرکت‌های هنری شوند و یک برند ایجاد کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت برای نهادینه‌کردن فرهنگ رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه به خصوص خودرو در جامعه می‌توان آموزش‌های لازم را از طریق زبان هنر به افراد جامعه و دارندگان خودرو منتقل کرد چرا‌که برخی از مفاهیم و مسائلی که باید یک فرد به عنوان راننده خودرو بداند، با زبان هنر و جشنواره نمایشی بهتر می‌شود منتقل کرد و از همه مهم‌تر  اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. برهمین اساس گروه رسانه‌ای امروز، با هدف ترغیب هنرمندان حرفه‌ای به تولید آثار هنری ارزشمند در حوزه خودرو، خلق آثاری با نگاه ویژه به نقش خودرو در زندگی و کشف استعدادهای هنری جوان و ویژه در حوزه صنعت خودرو و حمل‌و‌نقل، اقدام به  جشنواره کارتون و عکس «خودرو‌نما» کرد‌ و علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره آثار خود را به سایت جشنواره ارسال کردند. این جشنواره ‌در محورهای خودرو و فرهنگ رانندگی، خودرو، محیط زیست و هوای پاک، خودرو و خانواده و خودرو و ورزش در رشته‌های عکس و کارتون برگزار شد. رشته عکس در 2 بخش حرفه‌ای و مردمی برگزار شد که در بخش حرفه‌ای عکاسان و علاقه‌مندان آثار خود را بر اساس موضوعات فراخوان، به صورت تک‌عکس و همچنین مجموعه ارسال کردند. در بخش مردمی رشته عکس شرکت‌کنندگان در قالب 5تک‌عکس مطابق با قوانین فراخوان به دبیرخانه رسید. 
    داوری آثار ارسالی به جشنواره کارتون و عکس «خودرو‌نما»، در رشته عکس مسعود زنده‌روح کرمانی، مجتبی آقایی و جاوید نیکپور و در رشته کارتون کامبیز درم‌بخش، مسعود شجاعی طباطبایی و بهرام عظیمی برعهده داشتند که  بعد از 2 روز بررسی  در محل دبیرخانه جشنواره نظر خود را درباره برگزیدگان نهایی اعلام کردند. در نهایت 3 هزار و 736 اثر به جشنواره رسید (به تفکیک در بخش عکس حرفه‌ای، 2 هزار و 487 اثر در بخش تک‌عکس و 452 عکس در بخش مجموعه عکس، در بخش عکس مردمی 381 عکس و در بخش کارتون 416 اثر). ‌از میان آثار رسیده به جشنواره‌، هیات انتخاب و داوری بخش عکس در بخش عکس حرفه‌ای 60 عکس را در بخش تک‌عکس و 6 مجموعه عکس و در بخش عکس مردمی 33 عکس را برای نمایشگاه جشنواره انتخاب کردند. همچنین اعضای هیات انتخاب و داوری بخش کارتون جشنواره عکس و کارتون خودرونما، از بین آثار رسیده 40 کارتون را برای این جشنواره انتخاب کردند.
    براساس این گزارش، در بخش کارتون  ابوالقاسم طحا‌نیان‌، سامان ترابی و مهدی عزیز‌ی شایسته تقدیر شناخته و همچنین محمود نظری، مهناز یزدانی و احسان گنجی به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند. همچنین در بخش تک عکس حرفه‌ای‌، فرناز دمنابی، حمیدرضا امیری متین و حمید سلطان‌آبادیان به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند و پوریا پاکیزه‌، جابر غلامی‌، محمد قدمعلی و  شورش مباشری شایسته تقدیر شناخته شدند. از سوی دیگر در بخش مردمی، از آثار رسیده به جشنواره فقط 2 نفر جواد پرست و مهلا نوری امامزاده شایسته تقدیر شناخته شدند و صادق کهنسال، محمد مهدی ورال و عباس پور‌جعفری راوری به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند. در آخرین بخش از جشنواره در بخش مجموعه عکس اثری حائز رتبه اول تا سوم از سوی داوران جشنواره معرفی نشدند اما جلال شمس آذران، محمد باقر عسکرپور و  عبدالله حیدری فقط شایسته تقدیر شدند.

    مراسمی از جنس هنر و صنعت
    فریبا اباذری، دبیر جشنواره عکس و خودرونما در مراسم جشنواره و نمایشگاه عکس و کارتون خودرونما در پردیس‌گالری ملت، در توضیح چگونگی شکل‌گیری این جشنواره گفت: «بذر برگزاری این جشنواره در سال 93در نمایشگاه مطبوعات کاشته شد و بعد از گذشت 3 سال این بذر به ثمر رسید و امروز شاهد برگزاری این جشنواره هستیم.» وی افزود: «هفته‌نامه خودرو امروز به عنوان برگزار‌کننده جشنواره خودرونما، برای برگزاری دوره بعد این جشنواره آمادگی دارد بلافاصله دومینجشنواره عکس و کاریکاتور خودرونما را کلید بزند.»
    دبیر جشنواره عکس و کارتون خودرونما افزود: «بی‌تردید هر جشنواره و رویدادی با تداوم می‌تواند اهداف خود را دنبال کند و تاثیرگذار باشد و جشنواره خودرونما نیز با استمرار به اهداف خود در فرهنگ‌سازی و تقویت ارتباط صنعت و هنر دست خواهد یافت.» اباذری با تاکید بر پیوند صنعت و هنر و فرهنگ‌سازی در زمینه صنعت خودرو گفت: «امیدوارم که صنایع حوزه خودرو مشارکت جدی‌تری در این جشنواره و سایر فعالیت‌های هنری داشته باشند.» وی تصریح کرد: «هیات انتخاب و داوری جشنواره از بین 3 هزار و 736 اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره در دو بخش عکس و کارتون، آثار نهایی را برای نمایش در این جشنواره انتخاب کرد.» اباذری تاکید کرد: «در این جشنواره در بخش عکس حرفه‌ای 2 هزار و 487 اثر در بخش تک‌عکس و 452 عکس در بخش مجموعه عکس و در بخش عکس مردمی 381 عکس و در بخش کارتون 416 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.»
    وی ادامه داد: «هیات انتخاب و داوری بخش عکس از بین آثار رسیده در بخش عکس حرفه‌ای 60 عکس را در بخش تک عکس و 6مجموعه عکس را انتخاب کردند و در بخش عکس مردمی 33عکس را برای نمایشگاه جشنواره انتخاب کردند.» اباذری تصریح کرد: «اعضای هیات انتخاب و داوری بخش کارتون جشنواره عکس و کارتون خودرونما، از بین آثار رسیده 40 کارتون را برای این جشنواره انتخاب کردند.» دبیر جشنواره عکس و کارتون خودرو‌نما گفت: «نکته قابل توجه این است که از 31 استان کشور اثر به این جشنواره ارسال شد که این موضوع جای بسیار خرسندی است.»
    در ادامه علی شکوهی، مدیر بازاریابی گروه آرین با اشاره به اینکه حلقه مفقوده صنعت خودرو کشور، نبود ارتباط بین صنعت و هنر است، گفت: «خودروسازان در تولید محصولات خود کمتر از هنر استفاده می‌کنند اما باید به این نکته توجه داشت ارتباط بین صنعت و هنر بسیار سخت است و برای تحقق این امر باید خودروسازان هنر را در این صنعت درک کرده تا بتوانند این ارتباط را برقرار کنند.» وی افزود: «هنر و صنعت خودرو با هم آمیختگی دارند و طراحی داخلی و بیرونی خودرو بر پایه هنر است.» شکوهی ادامه داد: «از اوایل دهه گذشته ارتباط صنعت خودرو و هنر روز به روز بیشتر می‌شود و هنر در طراحی داخلی و بیرونی خودرو بسیار نقش دارد. نگاه کلی و جهانی این است که ارتباط هنر و صنعت خودرو هر روز تقویت شود اما در بازارداخلی هنوز درطراحی خودرو ضعف‌هایی دیده می‌شود.» مدیر بازاریابی گروه آرین اظهار داشت: «البته واردکنندگان خودرو سعی کردند ارتباط صنعت و هنر را بیان کنند و حمایت‌هایی که از هنر در صنعت خودرو صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد اقبال بیشتری به مقوله هنر وجود دارد.»
    وی در ادامه گفت: «بسیاری از برندهای معتبر دنیا در حوزه خودرو بر استفاده از رسانه و تصویر تمرکز دارند و برای بیان یک پیام از هنر به بهترین شکل استفاده می‌کنند. اگر فقط به شکل صنعتی به مخاطب نگاه شود، تاثیر پیام کوتاه‌مدت و محدود است اما بیان یک پیام از مسیر فرهنگ و هنر تاثیر بلند‌مدت و بیشتری دارد.» شکوهی به جشنواره عکس و کارتون خودرو‌نما اشاره کرد و گفت: «جشنواره خودرونما سعی می‌کند ارتباط جدی‌تری را از طریق تصویر با مخاطب برقرار کند، به طور یقین حضور شرکت‌های خودرو در کنار این جشنواره تاثیر این رویداد را تقویت خواهد کرد، تجربه‌های آنها به اشتراک گذاشته می‌شود و ارتباط هنر و صنعت از سویی و ارتباط با مخاطب از سوی دیگر تقویت می‌شود.» مدیر بازاریابی گروه آرین، برگزاری جشنواره عکس و کارتون خودرو‌نما را یک فرصت برای خودرو‌سازان دانست و اظهارداشت: ‌«جشنواره عکس و کارتون  خودرونما برای خودروسازان فرصتی است تا در آینده از این ظرفیت استفاده کنند و این جشنواره قدم نخست را برای تحقق این هدف برداشته است تا بتوان در آینده ارتباط بین صنعت و هنر را شاهد بود.»
    گفتنی است، در پایان مراسم از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد. همچنین طی مراسمی از کتاب جشنواره عکس و کارتون خودرونما رونمایی شد.

    تداوم برگزاری جشنواره عکس و کارتون خودرونما
    در این مراسم، مسعود زنده‌روح کرمانی با تاکید بر تداوم برگزاری جشنواره عکس و کارتون خودرونما‌، گفت: «به طور یقین تداوم جشنواره در سال‌های آینده می‌تواند دید عکاسان را از بیرون خودرو به داخل خودرو منتقل کند. ‌خودرونما برای نخستین‌بار در این ساختار به عنوان جشنواره برگزار می‌شد به همین دلیل تنوع کمتری در دید عکاسان را شاهد بودیم.» وی افزود: «به طور یقین تداوم جشنواره در سال‌های آینده می‌تواند دید عکاسان را از بیرون خودرو به داخل خودرو منتقل کند زیرا بیشترین زمان ما در درون خودرو اتفاق می‌افتد. بیشتر عکاسان از فواصل دور و از بیرون خودرو عکاسی کرده‌اند.» داور بخش عکس با بیان اینکه بسیار خوشحال‌کننده بود ‌که بخش ورزشی نیز در این عکس‌ها دیده شد، اظهارداشت: «امیدواریم در سال‌های آینده با گسترده‌تر‌شدن فراخوان جشنواره شاهد آثار جدی‌تری باشیم.» مسعود زنده‌روح کرمانی تصریح کرد: «در بخش مجموعه عکس همچنان مشکل وجود دارد و تعریف دقیق و درستی هنوز در بین عکاسان از این بخش وجود ندارد.» وی ادامه داد: «باعث تاسف است که هنوز نتوانسته‌ایم در این بخش به یک مجموعه شاخص برسیم و آن را به عنوان مجموعه انتخاب کنیم. متاسفانه در این جشنواره شاهد عکس‌هایی از عکاسان حرفه‌ای بودیم که از آثار عکاسان خارجی دانلود و ارسال شده بود که بسیار باعث تاسف است.»

    نوید برگزاری جشنوار بین‌المللی در آینده
    در ادامه، بهرام عظیمی با تاکید برکیفیت بالای آثار ارسالی در بخش کارتون، گفت: «برگزاری نخستین جشنواره عکس و کارتون خودرونما این نوید را می‌دهد که در سال‌های آینده با همین موضوع می‌توان یک جشنواره بین‌المللی برگزار کرد.» داور جشنواره عکس و کارتون خودرونما ‌با اشاره به اینکه بیش از 280 اثر در بخش کارتون ارسالی به جشنواره از سوی داوران مورد بررسی قرار گرفت، گفت: «براساس روال بسیاری از جشنواره‌ها بخشی از اثرهای ارسالی از کیفیت لازم برخوردار نبودند و بعضا در برخی مواقع آثار با ‌توجه به کیفیت بالا و تکنیک خوب اما با موضوع جشنواره مرتبط نبود و مجبور به حذف اینگونه آثار شدیم.» بهرام عظیمی با تاکید براینکه جشنواره عکس و کارتون خودرو‌نما یک جشنواره ملی بود، گفت: «افراد آماتور و حرفه‌ای زیادی در این جشنواره شرکت کردند و با اینکه برای اولین‌بار است که این جشنواره برگزار شد، بسیار موفق و راضی‌کننده بود.» وی ادامه داد: «همچنین موضوع این جشنواره که به خودرو، ترافیک و فرهنگ رانندگی ارتباط داشت، برای ما کارتونیست‌ها و همه مردم که هر روز با آن سر و کار داریم، بسیار جذاب بود. موضوع این جشنواره نوید این را می‌دهد که در سال‌های بعد با همین موضوع می‌توان یک جشنواره بین‌المللی برگزار کرد به شرطی که فراخوان گسترده‌تری صورت گیرد تا اثرهای بین‌المللی و حرفه‌ای بیشتری به جشنواره راه پیدا کند.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو