فونیکسریمکسبهتام

دبیر سابق انجمن خودروسازان:

کاهش یکباره تعرفه شوک آور است

عصرخودرو: دبیر سابق انجمن خودروسازان گفت: کاهش یکباره تعرفه‌ واردات خودرو موجب ایجاد شوک در صنعت خودرو کشور خواهد شد.

کاهش یکباره تعرفه شوک آور است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳:۱۴
    به گزارش «عصرخودرو» داوود میرخانی رشتی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: صنعت خودرو ایران به تولید رقابتی اعتقاد دارد. البته تولید رقابتی نیز در گرو فراهم شدن ساز و کارهای لازم و رقابتی شدن فضای کسب و کار در کشور است.
    وی با بیان این که در حال حاضر شرایط لازم برای کسب و کار رقابتی در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در این شرایط کاهش 20 تا 30 درصدی تعرفه واردات خودرو موجب بروز شوک در این صنعت شده و اثرات مطلوبی نخواهد داشت.
    او ادامه داد: بنابراین اگر برنامه ای نیز برای کاهش تعرفه واردات خودرو وجود دارد، باید به صورت تدریجی و پلکانی اجرا شده و به عنوان مثال تعرفه سالانه 10 درصد کاهش یابد. البته در کنار کاهش تعرفه نیز باید برای رقابتی شدن فضای کسب و کار و آزاد شدن قیمت خودروهای داخلی اقدام شود.
    مشاور انجمن خودروسازان تصریح کرد: این در حالی است که در حال حاضر قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی بالا بوده و به دلیل تثبیت قیمت ها، خودروسازان با فشار کمبود نقدینگی و کاهش سودآوری روبه رو هستند.
    وی افزود: در این شرایط خودروسازان نقدینگی لازم برای فعال سازی بیشتر واحدهای تحقیق و توسعه را در اختیار ندارند، بنابراین در صورت کاهش تعرفه و تسهیل واردات خودرو، امکان رقابت با خودروسازان خارجی را نخواهند داشت.
    پیش از این اخباری در خصوص طرح برخی نمایندگان مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده منتشر شده بود. البته حسین هاشمی - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز اخیرا اظهار کرده که این کمیسیون در راستای حمایت از تولید داخل با تهسیل واردات خودرو به کشور و کاهش تعرفه در سال آینده موافق نیست.

    کرمان موتوراکستریم