فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۰۸۲»

تولید بنزین سبز اکتان ۹۶ در ایران آغاز شد

شمارش‌معکوس برای راه‌اندازی فاز ۲ پالایشگاه خلیج فارس

عصر خودرو- همسو با آغاز شمارش‌معکوس راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و افزایش ظرفیت تولید بنزین به ۹۰ میلیون لیتر در روز، برای نخستین بار تولید بنزین سبز اکتان ۹۶ در ایران آغاز شد.

تولید بنزین سبز اکتان ۹۶ در ایران آغاز شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، متوسط مصرف روزانه بنزین ایران در سال 96 با ثبت رشدی حدود هشت درصدی به 80 میلیون لیتر در روز رسید که پیش بینی می‌شود متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی امسال با رشد 9 درصدی به 86 تا 88 میلیون لیتر در روز برسد.

    همانطور که پیشتر در گزارشی اعلام شده بود مصرف بنزین در تعطیلات نوروز رکورد شکنی کرد  متوسط مصرف روزانه بنزین با ثبت رشدی حدود 13 درصدی به بیش از 100 میلیون لیتر در روز رسیده بود که با فروکش کردن سفرهای نوروزی تب مصرف بنزین در کشور هم فروکش می‌کند و روند تقاضا برای این فرآورده پر طرفدار، طبیعی خواهد شد.

    همزمان با احتمال جهش 9 تا 10 درصدی متوسط مصرف روزانه بنزین در ایران، اقداماتی به منظور افزایش ظرفیت تولید این فرآورده نفتی، کاهش و در نهایت توقف واردات بنزین در دستور کار قرار گرفته است که مهمترین آن راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

    در شرایط فعلی با بهره برداری کامل از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس و سپس راه اندازی مجتمع جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس ظرفیت تولید بنزین ایران به حدود 78 میلیون لیتر در روز رسیده که مهمترین پروژه افزایش ظرفیت تولید بنزین، بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه 12 تا 12.5 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار و پنج اتحادیه اروپا است.

    به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با بهره برداری از فاز دوم بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان عملا تا پیش از تابستان سال جاری ظرفیت تولید بنزین کشور به بیش از 90 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد که در این صورت حتی در صورت احتمال ثبت جهش 9 تا 10 درصدی مصرف روزانه بنزین عملا وضعیت تولید و مصرف این فرآورده نفتی در کشور به نقطه سر به سر می‌رسد که با کمی صرفه جویی و اعمال سیاست های کنترلی می توان انتظار داشت دیگر نیازی به واردات بنزین در سال جاری نخواهد بود.

    از سوی دیگر در حالی مصرف بنزین ایران در ایام نوروز رشدی افسارگسیخته بیش از 13 درصدی را تجربه کرد که وضعیت تولید و مصرف این فراورده نفتی نشان می دهد در صورت عدم بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، حجم واردات بنزین به بیش از 20 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یافت.

    *تولید بنزین سبز اکتان 96 در ایران آغاز شد

    به گزارش فارس، همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران به همت راه اندازی کامل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو پنج درحالی روزانه بیش از 12 میلیون لیتر افزایش یافته که با اجرای یک طرح جدید در پالایشگاه نفت آبادان ایران به جرگه تولیدکنندگان بنزین سبز جهان پیوسته است.

    بر این اساس از زمستان سال گذشته با راه اندازی فاز اول مجتمع آلکیلاسیون، ایزومریزاسیون و بازیافت اسید سولفوریک پالایشگاه نفت آبادان، تولید بنزین سبز و با اکتان بالای 96 در پالایشگاه نفت آبادان آغاز شده و عملا با اجرای این طرح برخی از برش‌های گازمایع تولیدی پالایشگاه قابلیت تبدیل به بنزین اکتان بالا را دارند.

    در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 600 هزار تا یک میلیون لیتر بنزین آلکیلات (بنزینی با اکتان بالا و گوگرد پایین) تولید می شود که پیش بینی می شود امسال با انجام اقداماتی در بخش ابزار دقیق این واحد پالایشگاه آبادان امکان تولید روزانه 2 میلیون لیتر بنزین سبز در قدیمی ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه فراهم شود.

    انتهای پیام/م
    http://fna.ir/blgxxk

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو