فونیکسریمکسبهتام

یک عضو کمیسیون عمران مجلس:

۶۸ درصد سوانح راه در نوروز مربوط به خودروهای سواری بوده است

عصر خودرو- یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آماری از سفرهای نوروزی و سوانح مربوطه گفت که ۶۸ درصد سوانح مربوط به خودروهای سواری و کمترین تلفات مربوط به حمل و نقل عمومی با حدود ۳ درصد بوده است.

۶۸ درصد سوانح راه در نوروز مربوط به خودروهای سواری بوده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، سید ابوالفضل موسوی بیوکی  با بیان اینکه طبق گزارش پلیس راه، کل ترددهای نوروزی حدود 52 میلیون با هر نوع وسیله نقلیه بوده است، گفت: این میزان تردد نسبت به سال قبل 13.8 درصد افزایش داشته است.

    وی افزود: همچنین طبق گزارش وزارت راه، در سفرهای نوروزی 8 میلیون و 400 هزار مسافر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی بوس و کرایه جابجا شده‌اند. البته در این بازه زمانی 12 میلیون صندلی برای مسافران آماده شده بود و در واقع از 62 درصد ناوگان استفاده شده است.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه کمترین تلفات در حمل و نقل عمومی با حدود 3درصد بوده است، یادآور شد: ما معتقدیم تاثیر ابقای وزیر راه در سفرهای نوروزی مشخص شده است و  کمیسیون عمران هم رضایت عمومی از خدمات وزارت راه و نیروی انتظامی در نوروز دارد.

    موسوی با بیان اینکه در سفرهای نوروزی 1 میلیون و 800 هزار نفر با قطار مسافری جابجا شده‌اند، ادامه داد: در خطوط ریلی و حرکت قطارها در نوروز میانگین تاخیر تنها 15 ثانیه بوده و در رسیدن به مقصد هم میانگین عمومی 27 دقیقه بوده است که این امر نشانگر نظمی در ناوگان ریلی است. همچنین سفرها 10 درصد افزایش داشته و واگن ها نوسازی شده بود. من خودم سفر ریلی به همراه خانواده داشتم که از آن راضی بودیم و ما باید هر سال افزایشی در سفرهای ریلی داشته باشیم.

    این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین خاطرنشان کرد: براساس گزارش راهور تعداد فوتی ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته ولی قدر مطلق آن باتوجه به افزایش سفرها کاهش داشته است. همچنین در 70 درصد تصادفات، عوامل و خطای انسانی (سبقت به جلو و انحراف به چپ) علت اصلی بوده است که این نشان می دهد باید به آموزش رانندگان بیشتر توجه شود و کنترل ها بر رانندگان بیشتر شود و فرهنگ‌سازی لازم انجام شود تا تلفات کنترل شود.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه 36 درصد تصادفات در اثر واژگونی خودروها بوده، یادآور شد: شاید عامل خودرو و یا نقاط حادثه خیز در این امر دخیل باشد، که نیاز به کالبد شکافی وجود دارد. همچنین 38 درصد جانباختگان مربوط به واژگونی خودروها بوده و این نشان می‌دهد خودرو استحکام لازم را نداشته و ایمنی ماشین خوب نبوده است.

    موسوی ادامه داد: پارسال اولین خودروی حادثه ساز پراید بوده که امسال نیز پراید هم در فراوانی سفر و هم در حادثه اول بوده است و این نشان می‌دهد پراید وسیله سفر نیست.

    وی با بیان اینکه 16 درصد مرگ و میر در سوانح جاده‌ای مربوط به موتورسواران است، خاطر نشان کرد: باید ممنوعیت هایی در این زمینه ایجاد شود.

    این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: در سال جاری تلفات اتوبوسی تعدادش کاهش یافته و از 5.2  درصد به زیر 3 درصد رسیده است. در واقع هم ناوگان اتوبوسرانی تجهیز شده و هم به معاینه فنی دقت شده، سرعت سنج و دستگاههای کنترلی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

    به گفته موسوی بیشترین مسافر جابجا شده به ترتیب مربوط به تهران با 1 میلیون و 170 هزار نفر، بعد خراسان رضوی با 950 هزار نفر، بعد اصفهان با 650 هزار نفر، فارس با 550 هزار نفر، خورستان با 400 هزار نفر و اذریایجان غربی با 330 هزار نفر و ‌آذربایجان شرقی با 300 هزار نفر است و کمترین مسافر جابجا شده مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با 72هزار و 500 نفر بوده است.

    این عضو کمیسیون عمران مجلس 11 درصد تلفات را مربوط به عابرین عنوان کرد و گفت: همچنین تصادف کامیون ها 6 درصد بوده و چون در این تصادفات، هم تلفات می‌گیرند و هم تلفات می دهند، این آمار قابل توجه است.

    نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: مناطقی که مرگ و میر آنها در سوانح رانندگی افزایش داشته به ترتیب یزد، جنوب کرمان، گیلان، خوزستان و شمال استان فارس است.

    وی در پایان با اشاره به اینکه 68 درصد سوانح مربوط به خودروهای سواری است، اضافه کرد: ما باید حمل و نقل عمومی را تقویت و نظر مردم را به این نوع سفر جلب کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط