فونیکسریمکسبهتام

مروری بر نسل جدید کیا اسپورتیج؛

کراس‌اوور محبوب کیا در گام چهارم

عصر خودرو -کیا اسپورتیج در نسل جدید خود طراحی ظاهری جدیدی را به دنیای محصولات کیا عرضه کرده است و علاوه بر آن با تکیه به توانایی‌های فنی و البته آپشن‌های رفاهی و ایمنی زیاد، حضور موفقی در بازارهای جهانی داشته است. این خودرو مدتی است در بازار کشورمان هم حاضر شده است و به همین بهانه به سراغ این کراس‌اوور محبوب رفته‌ایم.

کراس‌اوور محبوب کیا در گام چهارم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸:۰۰
  • مروری بر نسل جدید معرفی کیا اسپورتیج، کراس‌اوور محبوب کیا در چهارم
  • مروری بر نسل جدید معرفی کیا اسپورتیج، کراس‌اوور محبوب کیا در چهارم
  • مروری بر نسل جدید معرفی کیا اسپورتیج، کراس‌اوور محبوب کیا در چهارم
  • کراس‌اوور محبوب کیا در گام چهارم
  • مروری بر نسل جدید معرفی کیا اسپورتیج، کراس‌اوور محبوب کیا در چهارم

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، این کراس‌اوور کامپکت کُره‌ای که حال در دهه سوم عمرش، با نسل چهارمی که تحت عنوان QL شناخته می‌شود در بازار جهانی حضور دارد، یکی از آن خودروهای بسیار محبوب بازار کشور است که در نسل دوم و سوم (به‌ویژه سوم)، فروش خوبی را تجربه کرد و حال نوبت به چهارمین پرده از این پسر بازیگوش و البته جذاب کُره‌ای رسیده تا ببینیم در بازار پرآشوب فعلی، چه در چنته دارد. نسل جدید کیا اسپورتیج مدتی قبل به ایران رسید و اینک می‌توان آن را در خیابان‌های کشور دید.
اسپورتیج در ظاهر
اسپورتیج QL نیز توسط تیم طراحی «پیتر شره‌یر» خلق شده و با توجه به قرارگیری در کلاس کراس‌‌اوورهای کامپکت خطوط خوب و پخته‌ای دارد. این محصول همچون نسل پیشینش از پلت فرمی مشترک با هیوندای توسان (این بار با توسان TL) بهره می‌برد و به همین خاطر ازنظر زیربندی، فواصل محورها و به‌طور کلی پایه کار کاملا مشابه با برادر دوقلوی آن طراحی شده است و بازهم همچون نسل قبل، اسپورتیج از طراحی خاص‌تر و متفاوت‌تری بهره نسبت به توسان بهره می‌برد. به همین خاطر انتخاب یک ظاهر برتر از بین این دوقلوها امری کاملاً سلیقه‌ای است. اطلس خودرو این محصول را با کیت GT Line به بازار عرضه می‌کند و بدین ترتیب خریداران از رینگ‌های 19 اینچی آلومینومی بر روی QL بهره خواهند برد. همچنین این خودرو از چراغ‌های روشنایی روز LED، چراغ‌های زنون جلو و سیستم شست و شوی چراغ‌های جلو بهره می‌برد، در چراغ‌های خطر آن نیز از ترکیب LED و لامپ استفاده شده و مجهز به سقف پانوراما با سانروف الکترونیکی است.

فضای داخلی
نسل چهارم اسپورتیج فضای داخلی مدرن‌تر و جالب‌تری در قیاس با نسل سومش دارد و البته به دلیل پیشرفت فناوری، طبیعتاً امکانات بیشتری را نیز در بر خواهد داشت. غربیلک فرمان در نسخه GT Line (که فعلا تنها نمونه قابل خریداری از اسپورتیج QL است) از نوع اسپرت D شکل بوده و پدال‌های گاز و ترمز روکش آلومینیومی دارند. همچنین این خودرو از روکش چرم مصنوعی مرغوب برای غربیلک و صندلی‌ها بهره می‌برد. اسپورتیج QL برخلاف برادر بزرگ‌ترش سورنتو، تنها دو ردیف صندلی دارد ولی به نسبت کلاسی که در آن قرار گرفته، فضای داخلی قابل قبولی را به سرنشینان ارائه می‌کند. فضای سر در ردیف جلو و عقب این خودرو (با توجه به این که نمونه عرضه شده در ایران مجهز به سقف پانورامیک است) به ترتیب 954 و 962 میلی‌متر اندازه‌گیری شده و همچنین فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب به ترتیب 1053 (1129 در صورت عقب کشیدن صندلی تا آخرین میزان) و 970 میلی‌متر است که این اعداد تقریباً مشابه توسان و البته اندکی وسیع‌تر از میتسوبیشی ASX هستند.
QL ایمن!
اسپورتیج را می‌توان یک کراس‌اوور ایمن دانست که نسبت به قیمت جهانی و کلاسی که در آن قرار دارد، نتایج خوبی را در تست‌های ایمنی موسسه Euro NCAP به دست آورده است. درواقع این خودرو در تست‌های تصادف این موسسه موفق به کسب 5 ستاره از مجموع 5 ستاره ایمنی شده، همچنین در محافظت سرنشینان بزرگسال امتیاز 90 درصد را از آن خود کرده و این در حالی است که اسپورتیج QL در تصادفات، تا 83 درصد نیز از آسیب‌دیدگی کودکان جلوگیری خواهد کرد. همچنین در بخش ادوات ایمنی اعم از امکانات کنترلی خودرو و پیشگیری از آسیب در سطح بسیار خوبی قرار دارد که موارد تعبیه شده برای آن به‌تفصیل در جدول امکانات ارائه شده‌اند.
بررسی فنی
پیشرانه اسپورتیج QL در بازار ایران، همچون نسل قبل از نوع 4 سیلندر 2.4 لیتری سری Theta II است، با این تفاوت که در نمونه قبلی از سیستم پاشش سوخت MPI (پاشش چندنقطه‌ای سوخت) و در QL از همین موتور با سیستم پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر یا GDI استفاده می‌شود. این سیستم علاوه بر قدرت بیشتر، مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد و در با توجه به بهره‌گیری از جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک مشترک در بین توسان و اسپورتیج، محصول کیاموتورز عملکرد دینامیکی بسیار بهتری خواهد داشت. ضمن این‌که با توجه به تغییرات اعمال شده در ساختار شاسی این خودرو و به لطف بهره‌گیری از سیستم‌های ایمنی و پایداری متعددی مثل سیستم مدیریت پایداری VSM، سیستم ترمز کمکی BAS، کنترل پایداری الکترونیکی ESP و..، بنا به گفته سازنده اسپورتیج QL هندلینگ بسیار بهتری از اسپورتیج SL دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کیا اسپورتیج می‌توانید به وبسایت اطلس خودرو به آدرس atlaskhodro.com مراجعه نمایید.

نویسنده: معید حمیدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم