فونیکسریمکسبهتام

وزیر نفت:

کنترل مصرف بنزین نیاز به راهکار قیمتی دارد

عصر خودرو- وزیر نفت در مورد موضع ایران درباره قیمت نفت گفت: در زمینه قیمت نفت همواره طرفدار نرخ معقول که هم تولیدکننده را تشویق کند وهم در رشد اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده تاثیرگذار باشد هستیم.

کنترل مصرف بنزین نیاز به راهکار قیمتی دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵:۰۰

     

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش ضمن ابراز قدردانی از حضور وزرای انرژی آذربایجان، معاونین رئیس جمهور کشورها، دبیرکل GECF، سفرا، مقامات دیپلماتیک کشورها و مقامات دولتی و نمایندگان مجلس ایران اظهار داشت: سال 97 از سوی رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نام گرفت و در این زمینه اگر همه کمک کنند صنعت نفت به حق می‌تواند پیشران اقتصاد ایران باشد. البته نه از این منظر که منابع و درآمدهای نفتی در بودجه تزریق شود بلکه از طریق ایجاد کار و شغل و حرکت در اقتصاد به ویژه برای توسعه، نوسازی و بازسازی این صنعت موثر واقع شود.

    وی با بیان اینکه برای فعال کردن صنایع و پیمانکاران ایرانی در بخش بالادست صنعت نفت باید تقاضا ایجاد کرد، افزود: پیش‌نیاز ایجاد تقاضا تامین منابع مطمئن برای سرمایه‌گذاری است؛ چراکه شروع طرح‌هایی که منابع وجود نداشته باشد موجب ورشکستگی پیمانکار و ضایع شدن کارفرما می‌شود.

    * 17 هزار میلیارد تومان در گازرسانی هزینه شد

    وزیر نفت در ادامه تصریح کرد:‌ یک نمونه از ایجاد تقاضا گازرسانی روستایی بود که طرحی موفق طی چهار سال گذشته بوده و در طی آن باعث شد هزار و 250 روستا با 1.4 میلیون خانوار و 107 شهر با سه میلیون خانوار گازرسانی شود و به این ترتیب 99 درصد جمعیت شهری البته به استثنای بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و 82 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گاز شهری قرار می‌گیرند که در این راستا 17 هزار میلیارد تومان هزینه شده که یک ریال هم از منابع دولتی نبوده بلکه تماما با درآمد حاصل از صرفه‌جویی انرژی کار جلو رفته است ضمن اینکه همه ارجاع کار به نیروهای ایرانی بوده است.

    وی ادامه داد: در پروژه گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک تمامی پیمانکاران ایرانی بودند و در این رابطه باید گفت که حتی اگر پنج میلیون خانوار صاحب گاز شده باشند برای 10 میلیون بخاری گازی تقاضا به وجود آمده است که این خود منجر به تحرک صنایع داخلی شده است.

    * به 200 میلیارد دلار منابع برای سرمایه‌گذاری در نفت نیاز داریم

    زنگنه با بیان اینکه برای توسعه صنعت نفت طی پنج سال به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این سرمایه‌گذاری باید از محل منابع خارجی تامین شود و در اجرای کار به خارجی‌ها هم منابع و هم تکنولوژی نیاز داریم که بازیافت ما بالا برود. البته در این مسیر ایرانی‌ها را هم سهیم کرده تا نقش و جایگاه خود را داشته باشند.

    وی ادامه داد: در کنار این ارجاع کار شرکت‌های ایرانی طرحی را برای نگهداشت و افزایش تولید در میادین تعریف کرده‌ایم که 6 میلیارد دلار هزینه در بر داشته و تمام این طرح در قالب 34 بسته است که فقط به شرکت‌های ایرانی ارجاع می‌شود و در طی آن ظرفیت عظیمی مشغول به کار می‌شوند.

    * 50 هزار شغل در مناطق نفت‌خیز ایجاد می‌شود

    وی با اشاره به اینکه مناقصه‌های ارجاع کار به شرکت‌های ایرانی که در قالب 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تعریف شده از اواخر سال گذشته آغاز شده است، یادآور شد: منابع آن از بازار داخلی تامین می‌شود و در طی آن بیش از 50 هزار شغل در مناطق نفت‌خیز ایجاد می کند.

    وزیر نفت با تاکید بر اینکه نوسازی و بازسازی یک ضرورت است، گفت: برای بهبود بهره‌برداری و ایجاد اشتغال و همچنین تحرک صنعتی بازسازی صنعت و نوسازی صنعت نفت از جمله بایسته‌هاست.

    وی از دیگر اقدامات برای ایجاد تقاضای کار در شرکت‌های ایرانی را طرح 10 قلم کالای مهم صنعت نفت بر شمرد و افزود: در میانه سال 96 قراردادی به مبلغ 556 میلیون یورو برای ساخت و انتقال تکنولوژی لوله CRA با اسپانیا امضا کردیم که بزرگ‌ترین قرارداد جهت انتقال تکنولوژی برای استفاده در چاه‌های نفتی ترش بوده است.

    وی همچنین گفت: تا پایان سال 95 پنج فقره قرارداد در زمینه ساخت پمپ‌های سرچاهی، مته‌های حفاری ابزارهای اندازه‌گیری و امثال آن با سازندگان داخلی امضا کردیم.

    وی اظهار داشت: در قراردادهای EPCو EPD زمینه جدید قراردادی داشتیم که براساس آن شرکت‌ها باید کالا را از ایران خریداری کنندو اگر انحصار وجود داشت سعی کردیم قیمت‌ها را بگیریم.

    وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خارجی اگر واقعا به دنبال حضور در بازار ایران و منطقه هستند باید با شرکت های ایرانی معتبر مشارکت کنند، تصریح کرد:‌ با این رویه کار با لایسنس و نظارت خودشان و همکاری سازندگان ایرانی انجام می‌شود.

    زنگنه در ادامه به بحث دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و افزود: در بخش دانش‌بنیان قرارداد پژوهشی در زمینه تولید دانش فنی در بخش بالادست جهت افزایش ریکاوری و در پایین‌دست جهت تولید دانش فنی منعقد کرده‌ایم.

    * 70 درصد ارزش هر قرارداد IPC باید به ایرانی‌ها برسد

    وزیر نفت در ادامه این مراسم به بحث قراردادهای IPC اشاره کرد و گفت:‌در این قراردادها اصل بر این است که یک طرف قرارداد شرکت ایرانی باشد و اگر شرکت خارجی لیدر باشد شرکت‌های ایرانی می‌توانند توانمندی به دست آورند. ضمن اینکه تقویت سازندگان و به کار گیری حداکثر تولیدات در اجرای فاینانس دیده شده به این معنا که در فاینانس شرط حداقل برای خرید از مبدأ است و به این ترتیب فرصتی پیش روی شرکت‌های داخلی است.

    وی با بیان اینکه تاکنون سه قرارداد در قالب IPC منعقد شده است  گفت: در طی این قرارداد بیش از 70 درصد کار از نظر ارزشی به ایرانی‌ها واگذار می‌شود ضمن اینکه دانشگاه‌ها نیز برای انتقال جهت تکنولوژی نقش پررنگی دارند.

    زنگنه با بیان اینکه تاکنون قرارداد فاز 11، توسعه میدان‌های پایدار غرب و آبان و همچنین توسعه میدان سپهر و جفیر امضا شده است یادآور شد: چند قرارداد دیگر در دست انعقاد داریم.

    وی با بیان اینکه در سال جاری بخش صنعت کشور فعال می‌شود و در این راستا نقش صندوق توسعه ملی الزامی است به توسعه بخش پتروشیمی اشاره و اظهار داشت: سال گذشته در زمینه تامین خوراک پتروشیمی‌ها بسیار موفق عمل کرده‌ایم و توانستیم اتان بیشتری را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم امسال نیز با تولید بیشتر در پارس جنوبی خوراک بیشتری را تامین خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: در بخش پایین دست پتروشیمی در سال 95، 5.5 میلیون تن خوراک مصرف شد که این رقم در سال 96 به 6.2 میلیون تن رسید که 13درصد رشد را نشان می‌دهد که خبر مهمی است و امیدواریم مصرف خوراک همچنان بالا برود.

    * خودکفایی در مصرف بنزین نیاز به راهکارهای قیمتی دارد

    زنگنه در مورد خودکفایی بنزین گفت: مسئله خودکفایی بنزین تنها با همکاری پالایشگاهها حل نمی‌شود وباید کارخانه‌های خودروسازی وهمچنین قیمت بنزین این مسئله را برطرف کند و امروز ما با تولید 96 میلیون لیتر در روز رکورد خوبی داشته‌ایم.

    وی درمورد اقدامات جدید این وزارتخانه گفت: در خصوص بخش آبی 4 فاز فارس جنوبی اقدامات خوبی انجام شده است و بخش خشکی 4 فاز هم به بهره برداری رسیده است وبرداشت متناسب با کشور همسایه را خواهیم داشت، برای امسال نیز تولیدات میدان های کاوه ، بوشهر و مرجان به صادرات کشور اضافه خواهد شد.

    وزیر نفت در مورد نقش ایران در بازار انرژی گفت: ایران در 110 سال گذشته همواره نقش مهمی را در  بازار داشته است و همیشه طرفدار تبادل انرژی ، امنیت انرژی و غیرسیاسی بودن این بازار بوده است ومعتقد بوده که سیاسی کردن بازار از طریق اعمال محدودیت های مالی و پولی و تکنولوژیکی علاوه بر لطمه به کشور تولید کننده موجب ضرر به کشورهای مصرف کننده نیز می شود و این در بلندمدت و میان مدت به نفع هیچ کس نخواهد بود.

    زنگنه در مورد موضع ایران درباره قیمت نفت نیز افزود: در زمینه قیمت نفت همواره طرفدار نرخ معقول که هم تولیدکننده را تشویق کند وهم در رشد اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده تاثیرگذار باشد هستیم.

    وی تصریح کرد: ما طرفدار قیمت بالای نفت نیستیم ومعتقدیم تنشهای مصنوعی باعث افزایش قیمت آن شده است که ارتباطی به عوامل بنیادی وپایه‌ای ندارد.

    وی متذکر شد؛ ایران کشوری نیست که نقش آن در بازار انرژی نادیده گرفته شود و اقداماتی که بر علیه ما هست تنها پیشرفت ما را به تاخیر می‌اندازد آنچه برای ما مهم است علاقه‌مندی همکاری با شرکتهای غربی، روسی ، چینی و اسیایی در تبادل فناوری در راستای توسعه بخش بالا دستی است که منافع بلند مدت ما را تامین میکند و این نمایشگاه در راستای همین مسئله برگزار شده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو