فونیکسریمکسبهتام

استقبال رانندگان از جاده مرگ با گرانی عوارض آزاد راه

عصر خودرو- گران شدن قیمت عوارض تردد از آزاد راه همدان - ساوه (کربلا) دغدغه پلیس و شاغلان در حوره حمل و نقل را برای بالا رفتن شمار تلفات جاده ای افزایش داد.

استقبال رانندگان از جاده مرگ با گرانی عوارض آزاد راه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، ساخت آزاد راه همدان - ساوه معروف به آزاد راه کربلا از آرزوهای ساکنان نیمه غربی کشور برای پایان دادن به حوادث پرشمار جاده ای در این مسیر پرتردد و ناایمن بود.
    لذا اجرای این طرح از سال 80 کلید خورد اما تا نیمه های سال 89 با وجود گذشت حدود یک دهه از زمان آغاز طرح، حدود 102 کیلومتر از این مسیر 175 کیلومتری یعنی هر سال 10 کیلومتر ساخته شد.
    روند کند و لاک پشتی این طرح باعث هدر رفت سرمایه های اجتماعی در مسیر های ناایمن و حادثه خیز جاده قدیم همدان- ساوه شده بود و در نهایت در بهار سال 92 همزمان با شکوفا شدن طبیعت ساکنان مرکز و غرب کشور پس از سال ها انتظار افتتاح آزاد راه کربلا را جشن گرفتند.
    مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین (ع) و خانواده های آنان که چشم انتظار برگشت زائران خود بودند دیگر دل نگران حوادث احتمالی نبودند چرا که مسیری ایمن برای عزیمت به بارگاه ملکوتی سیدالشهدا(ع) ایجاد شده بود.
    از دیگر مزیت های ساخت این آزاد راه می توان به دسترسی سریع به مناطق غرب کشور، کوتاه شدن زمان مسافرت و امکان ارتباط سریع بین ایران و کشورهای مسلمان آسیای میانه عنوان کرد.
    اما از آغازین روزهای زیر ترافیک رفتن این آزاد راه، نرخ تعیین شده برای عوارضی موجب نارضایتی مردم شد و آنان را همچنان به استفاده از جاده قدیم سوق داد.
    این در حالی است که این آزاد راه برای ایمن ماندن مسافران از خطر تصادفات احتمالی احداث شد اما غلبه نگاه مالی به مساله امنیت کاربران ترافیک موجب شد که این طرح نتواند در کاهش سوانح جاده ای سهم خود را ایفا کند.
    هر چند افرادی که از این مسیر به ظاهر ایمن تردد می کردند نیز از گزند حوادث رانندگی دور نبودند چرا که آزاد راه به علت یکنواختی مسیر و نبود امکانات رفاهی برای رانندگان به گفته رئیس پلیس راه استان همدان خواب آور شده به گونه ای که 100 درصد سوانح فوتی این مسیر به دلیل خواب آلودگی رانندگان رخ داده است.
    سرهنگ رضا عزیزی با انتقاد از وضعیت این آزاد راه و افزایش نرخ عوارضی به خبرنگار ایرنا گفت: نبود سیستم روشنایی مناسب، پارکینگ، امکانات رفاهی، نمازخانه و یکنواختی مسیر، آزاد راه همدان - ساوه را به مسیر ناایمن تبدیل کرده است.
    وی تاکید کرد: به منظور کاهش سوانح جاده ای علاوه بر فرهنگ سازی باید جاده ها را به امکانات رفاهی مجهز کرد تا رانندگان پس از استراحت کافی در این اماکن سپس به مسیر خود ادامه دهند.
    رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: همچنین بر مجتمع های رفاهی بین راهی نیز نظارت جدی صورت گیرد تا با عرضه کالا به قیمت نامتعارف و چند برابر زمینه بی رغبتی مسافران برای حضور، استراحت و استفاده از امکانات رفاهی این مجتمع ها را فراهم نکنند.
    سرهنگ عزیزی گفت: با توجه به افزایش نرخ عواضی آزاد راه همدان - ساوه باید شاهد افزایش مرگ و میر مسافران و شاغلان در عرصه حمل و نقل در سوانح جاده ای باشیم.
    وی با بیان اینکه نرخ عوارض آزاد راه ساوه به همدان به تازگی حدود 22 درصد افزایش داشته است اظهار داشت: تعیین این میزان افزایش نرخ عوارضی موجب کاهش شدید ترافیک در آزاد راه و هدایت خودروها به سمت جاده قدیم همدان - ساوه می شود.
    رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: بسیاری از خودروها برای فرار از پرداخت عوارض سنگین و نامتعارف، تردد در جاده های 2 طرفه و حادثه خیز را به عبور از عوارضی ترجیح می دهند.
    سرهنگ عزیزی گفت: جاده قدیم همدان- ساوه در حدوده ساوه تعریض شده اما 28 کیلومتر از آزاد راه از سمت فامین به همدان همچنان 2 طرفه و حادثه خیز است.
    رئیس پلیس راه استان همدان یادآوری کرد: پیشتر این محدوده یکی از پرتلفات ترین جاده های برون شهری همدان به شمار می رفت که با افزایش نرخ عوارضی میزان تلفات در این قسمت تشدید می شود.
    سرهنگ عزیزی گفت: طبق قانون باید برای هر 50 کیلومتر یک تیم گشتی پلیس راه پیش بینی کرد اما در محدوده 28 کیلومتری جاده قدیم همدان ساوه 2 تیم گشتی مستقر هستند.
    وی اضافه کرد: افزایش میزان سوانح فوتی در جاده قدیم همدان - ساوه از پایان ماه مبارک رمضان و افزایش مسافرات ها نمایان و مشهود می شود.
    رئیس پلیس راه استان همدان افزود: نرخ پیشین عوارض آزاد راه مورد تائید پلیس راه نبود بنابراین چندین نامه مکتوب به استانداری و وزارت راه و شهرسازی از سوی انتظامی همدان ارسال شد اما ترتیب اثر داده نشد.
    سرهنگ عزیزی تاکید کرد: پیشتر به علت بالا بودن نرخ عوارضی شاهد تنش و برخورد فیزیکی بین راننده و افراد مستقر در گیت های آزادراه بودیم که با افزایش کنونی این نرخ تنش ها بیشتر می شود.
    وی گفت : یک کامیون یا تریلر در صورت تردد از همدان به سمت ساوه و برعکس در گذشته باید بین 600 تا 800 هزار ریال عوارض پرداخت کند.
    وی گفت: گرانی عوارض و استقبال نکردن رانندگان از این موضوع موجب شده جاده قدیم همدان - ساوه همانند گذشته به یکی از جاده های پرترافیک تبدیل شود.
    رئیس پلیس راه استان همدان افزود: بنابراین بیشتر خودروهای عمومی برای پرداخت نکردن عوارض به جای آزاد راه همدان - ساوه، جاده قدیم را برای تردد انتخاب می کنند.
    سرهنگ عزیزی خاطر نشان کرد: جاده قدیم همدان - ساوه مطابق با استانداردهای 50 سال پیش و شمار خودروهای آن زمان طراحی و احداث شده است و جوابگوی تردد این تعداد خودرو نیست.
    جانشین پلیس راه استان همدان نیز گفت: طبق گفته مسئول آزاد راه همدان - ساوه از حدود 2 سال پیش نرخ عوارضی ثابت بوده است.
    سرهنگ سعید اسماعیلی اضافه کرد: قرار بود سال گذشته نرخ عوارضی افزایش یابد اما به عللی این افزایش به ابتدای سال 97 موکول شد.
    وی افزود: مسئولان آزاد راه این افزایش را تنها متعلق به همدان ندانسته بلکه طبق ابلاغ معاونت اقتصادی وزارت راه و شهرسازی، عوارضی تمامی آزادراه ها افزایش داشته است.
    فرمانده انتظامی استان همدان نیز دراین باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان باید پیگیر کاهش عوارض آزاد راه همدان - ساوه باشند و در صورت امکان برای اعمال این قیمت ها تجدید نظر شود.
    سردار بخشعلی کامرانی صالح افزود: بخشی از ترددها خودروها از جاه قدیم صورت می گیرد همچنین بخشی از رانندگان درون استان به علت بالا بودن نرخ عوارضی از اتوبان استفاده نمی کنند.
    وی با بیان اینکه جاده قدیم تهران - همدان ظرفیت این میزان تردد را ندارد و این جاده پیشتر برای دسترسی محلی احداث شده بود ادامه داد: به طور حتم با این برنامه ای که اجرا شده باید شاهد ازدحام تردد در جاده قدیم و افزایش تلفات جاده ای باشیم.
    با این وجود گرانی عوارض آزاد راه همدان - ساوه سال ها است که به عنوان یک دغدغه از سوی متولیان و دلسوزان، رانندگان و عوامل پلیس راه مطرح است و امید می رود با یکسان سازی نرخ عوارض بتوان گامی مهم برای کاهش تلفات جاده ای و رضایت مردم برداشت.
    در تابلوی نصب شده در محل عوارضی همدان از شنبه هفته جاری برای عبور هر خودروی سواری نرخ 55 هزار ریال حق عوارض درج شده در حالی که پیش از این برای سواری ها نرخ عوارضی 45 هزار ریال بود.
    همچنین در نرخ جدید وانت و مینی بوس باید 85 هزار ریال، کامیونت 100 هزار ریال، اتوبوس و کامیون 2 محور 170 هزار ریال، کامیون سه محور 200 هزار ریال و تریلر هم 250 هزار حق عوارض باید بپردازند.
    24 فروردین سال گذشته وزیر راه و شهرسازی با حضور در همدان از طرح های در دست اجرا بازدید کرد که در جریان این بازدید استاندار همدان خواهان تغییر در نرخ عوارض آزاد راه همدان - ساوه شد.
    اما این نرخ نه تنها با وجود گذشت یک سال از سفر وزیر راه و شهرسازی به همدان تغییری نکرد بلکه امسال افزایش نیز داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو