فونیکسریمکسبهتام

صنعت خودرو نیازمند تجدیدنظر در فرایندهای تولید تا فروش

عصر خودرو- درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خودروسازان مبنی بر کنترل قیمت ها با تکیه بر روش هایی همچون توجه بیشتر به تحقیق و توسعه و همچنین الزام آن ها مبنی بر ارائه آنالیز قیمتی در حالی مورد تاکید قرار گرفته که به نظر می رسد در صورت در اختیار داشتن سیستمی شفاف، کارآمد و اثربخش از سوی خودروسازان آن ها می توانند نسبت به کنترل هزینه های خود اقدام کنند.

صنعت خودرو نیازمند تجدیدنظر در فرایندهای تولید تا فروش
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در حال حاضر هزینه های معقولی در این صنعت انجام می شود که در صورت در اختیار داشتن برنامه ای مشخص در نهایت می توان موفق به کنترل قیمت تمام شده تولیدات شد. تاکید بر گسترش تحقیق و توسعه در حالی است که این امر تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده تولیدات نخواهد داشت و تنها می توان با بازنگری و تجدیدنظر در فرایند تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش و همچنین در اختیار داشتن و طراحی سیستمی کارآمد، شفاف و اثربخش در این بخش شاهد رفع بسیاری از مشکلات در این حوزه باشیم. به طور قطع بخشی از هزینه هایی که در حال حاضر متوجه خودروسازان است، در واقع ارتباطی با هزینه های عملیاتی آن ها ندارد بلکه بیشتر شامل هزینه های غیرعملیاتی است و این هزینه ها نیز بنا به سیاست ها، تصمیمات و برنامه هایی خاص به وجود آمده و نمی توان این انتظار را داشت که مردم متحمل پرداخت این هزینه ها شوند. این در حالی است که خودروسازان هم اکنون به دنبال تحمیل این هزینه ها به مصرف کنندگان هستند. در صورتی که این موارد، هزینه های عملیاتی تولید نبوده و هزینه تصمیمات، سیاست گذاری ها، مدیریت ها، مداخلات و برنامه هایی است که به نفس تولید ارتباطی ندارد. در این شرایط لازم است نسبت به بهبود فرایندها و اصلاح آن ها اقدام کرد چرا که تحمیل هزینه هایی به مصرف کننده  که مرتبط با تولید نیست به طور قطع روند درستی نخواهد بود.
    در همین حال بخش سوم هزینه های خودروسازان به محیط خودروسازی و صنعت باز میگردد که مواردی همچون دسترسی آن ها به منابع و نهاده های تولید از یک سو و بازارهای هدف و صادراتی را از سوی دیگر با چالش های جدی مواجه کرده است.
    وقتی صنعت خودرو کشوری با مشکلاتی اینچنینی، دست به گریبان باشد به طور قطع از موانع متاثر شده و نمی تواند اقدامی در زمینه صادرات و توسعه آن انجام دهد در نتیجه به مقیاس اقتصادی تولید دست نمی یابد و در این شرایط نیز هزینه سربار افزایش یافته و در نهایت منجر به قیمت تمام شده بالا می شود. بخش دیگر هزینه هایی که به صنعت خودرو تحمیل می شود، تا اندازه زیادی معقول و طبیعی بوده و باید در قیمت تمام شده در نظر گرفته شود که این موارد شامل افزایش قیمت نهاده های تولید، مواد اولیه، دستمزد و ... است. بر این اساس دست کم 4 بخش در قیمت تمام شده صنعت خودرو نقش دارند و در این شرایط توجه به یک بخش و بی توجهی به سایر بخش ها جفا به تولید، صنعت و مصرف کننده خواهد بود. بنابراین در این شرایط عنوان کردن مواردی همچون نیروی مازاد در صنعت خودرو هرچند که یکی از اشکالات بزرگ این صنعت به شمار می رود و در سرنوشت آن تاثیرگذار است، نباید به عنوان نخستین گزینه عدم بهره وری و قیمت تمام شده بالا مورد توجه مدیران خودروساز قرار گیرد.

     

    محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو