فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۱۱۳»

درآمد خودکفایی بنزین سالانه چند میلیارد دلار است؟

عصر خودرو- در خصوص میزان عایدات کشور از خودکفایی در تولید بنزین باید به دو بخش توجه کرد. یکی صرفه جویی حاصل از عدم واردات در این بخش و دیگری سود ناشی از صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی.

درآمد خودکفایی بنزین سالانه چند میلیارد دلار است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم ، خودکفایی در تولید بنزین دستاوردهای متعدد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای کشور به همراه دارد. وقتی کشوری 80 میلیون نفری چون ایران در تأمین نیاز روزانه بنزین خود، خودکفا باشد، به معنای این است که کشورهای متخصام نمی توانند از بُعد نیاز ایران به این فرآورده استراتژیک نفتی، کشورمان را تحت فشار و تهدید قرار دهند.

    بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در این خصوص گفت: "اکنون هم کمیت بنزین و هم کیفیت بنزین در مقایسه با گذشته بهتر شده است، وضع کشور درباره بنزین بسیار خوب است و از این جهت نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند. فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید رسیده و دارد 12 میلیون لیتر بنزین یورو5 تولید می‌کند. این فاز آماده افتتاح رسمی است و تولید آن در حال تثبیت است. فاز سه این پالایشگاه نیز اواخر سال به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع پالایشگاه ستاره خلیج فارس 36 میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد و ایران به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شود."

    مسئله تأمین بنزین آن‌قدر برای یک کشور پرجمعیت مثل ایران استراتژیک است که دشمنان مردم ایران از سال 1387 یعنی پیش از آغاز تحریم‌های گسترده غرب علیه کشورمان، در اولین اقدام خصمانه تحریمی علیه ایران در سالهای اخیر، فروش کاتالیست‌های مورد نیاز در تولید بنزین به ایران را تحریم کردند و پس از آن، موضوع فروش بنزین به ایران را در لیست تحریم‌ها قرار دادند تا از دریچه بنزین، به توان اقتصادی کشور ضربه بزنند و حتی موجبات نارضایتی‌های اجتماعی را در ایران فراهم کنند.

     در واقع، تأمین مستمر و مطلوب بنزین برای مصرف روزانه مردم، یک رضایت اجتماعی را به دنبال دارد و خودکفایی در تولید بنزین، این امکان را فراهم می کند که پالایشگاهها، به جای سرمایه گذاری در افزایش ظرفیت با هر نوع کیفیت، به سرمایه گذاری در بحث افزایش کیفیت اقدام کنند و هر چه کیفیت بنزین تولیدی و عرضه شده بیشتر شود، رضایت اجتماعی نیز در این زمینه بیشتر خواهد شد.

    در خصوص میزان عایدات کشور از خودکفایی در تولید بنزین باید به دو بخش توجه کرد. یکی صرفه جویی حاصل از عدم واردات در این بخش و دیگری سود ناشی از صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی.

    در بخش نخست، بررسی میزان هزینه های صرف شده برای واردات بنزین در طی چند سال اخیر نشان می دهد در فاصله زمانی سالهای 92 تا 95 حدود 5.5 میلیارد دلار هزینه واردات بنزین شده است. یعنی در هر سال به طور متوسط حدود 1.8 میلیارد دلار از بیت المال برای خرید بنزین از کشورهای خارجی صرف شده است.

    در سال 96 نیز در مجموع حدود 4.5 میلیارد لیتر بنزین وارد کردیم. هر لیتر بنزین وارداتی حداقل 1700 تومان قیمت داشت. به عبارتی میزان واردات بنزین در سال گذشته با قیمت متوسط ارز در این سال، چیزی در حدود 2 میلیارد دلار هزینه روی دست مردم ایران گذاشت.

    از اینرو، خودکفایی در تولید بنزین، در وهله نخست سالانه 2 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

    در وهله دوم، میزان درآمد کشور از صادرات بنزین، بستگی به میزان تولید و میزان مصرف مردم دارد. میزان مصرف بنزین در حال حاضر در مرز 84 میلیون لیتر است. این رقم طبق پیش بینی های صورت گرفته (در سال 96) تا پایان سال جاری به روزانه حدود 87 میلیون لیتر می رسد. میزان تولید بنزین نیز تا پایان سال جاری به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی به 105 میلیون لیتر در روز می رسد. با احتساب نوسانات مصرف و تولید، در پایان سال جاری و حتی زودتر از این تاریخ (با به مدار بهره برداری وارد شدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به صورت کامل) ، چیزی در حدود 10 تا 12 میلیون لیتر در روز  ظرفیت برنامه ریزی برای صادرات بنزین داریم که حداقل به میزان حدود 2 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه دارد.

    به عبارتی در بخش دستاورد مالی، خودکفایی در تولید بنزین هم 2 میلیارد دلار در سال صرفه جویی ارزی به همراه دارد و هم می تواند حداقل 2 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به دنبال داشته باشد.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو