فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۱۵ درصدی کرایه‌‌ کامیون‌‌ از ۲۷ اردیبهشت‌ ابلاغ شد

دستور وزیر تعاون برای رفع مشکل حقوق بازنشستگی رانندگان

عصر خودرو- معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از رفع مشکل و پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان از سوی دولت خبر داد و گفت: افزایش متوسط ۱۵ درصدی کرایه‌‌ کامیون‌‌‌ها از ۲۷ اردیبهشت‌ ابلاغ و لازم‌الاجرا شد.

دستور وزیر تعاون برای رفع مشکل حقوق بازنشستگی رانندگان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، داریوش امانی  درباره افزایش مشکلات رانندگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای پس از نوسانات اخیر ارزی و برنامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه حمایت از کامیون‌داران و رانندگان این ناوگان‌ اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این حوزه فعالیت‌های زیادی را انجام داد و جلساتی را برگزار کرد.

    وی افزود: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیش از این از طریق کانال‌های ارتباطی‌ با رانندگان که همان اصناف و تشکل‌های و کانون سراسری آنها است، از مشکلات آنها آگاه شد‌.

    امانی افزود: این اصناف بر اساس قانون وزارت کار توسط راننده‌ها انتخاب می‌شود و به عنوان نماینده رانندگان پیگیر مشکلات آنها هستند و سازمان راهداری هم با نمایندگان این جامعه 600 هزار نفری در سطح کشور ارتباط دارد.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: مسائل و مشکلات راننده‌ها و کامیون‌داران از طریق این اصناف و نماینده آنها به ما بازتاب داده می‌شود.

    * افزایش متوسط 15 درصدی کرایه‌ کامیونها از 27 اردیبهشت 97

    وی با اشاره به اینکه یکی از خواسته‌‌های کامیون‌داران افزایش کرایه‌های حمل است، بیان کرد: از سه سال گذشته هیچ گونه افزایشی در نرخ کرایه کامیون‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای صورت نگرفته بود و رانندگان با سیاست‌های دولت همراهی مناسبی داشته‌اند.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: پس از نوسانات اخیر ارزی، هزینه رانندگان افزایش یافت و قیمت لوازم یدکی، قطعه، روغن، لاستیک، خدمات تعمیرگاهی، قیمت بیمه شخص ثالث و غیره افزایش یافت.

    امانی با بیان اینکه ضرورت داشت در نرخ کرایه رانندگان ناوگان بازنگری انجام شود، گفت: از اردیبهشت‌ماه امسال موضوع بازنگری در نرخ کرایه‌های کامیون در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفت؛ پس از برگزاری جلسات کارشناسی با اصناف مختلف مرتبط، کارهای قانونی افزایش نرخ کرایه‌ها در دستور کار قرار گرفت، تا از مراجع قانونی پیگیری و این افزایش اعمال شود.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: از ابتدای ماه مبارک رمضان (27 اردیبهشت 97) موضوع افزایش کرایه‌ها بین 15 تا 20 درصد به استان‌ها ابلاغ شد که به طور متوسط در کشور افزایش 15 درصد اعمال شده است، این افزایش کرایه‌ها از سوی برخی استان‌ها اعمال شد و برخی از استان‌های دیگر نیز از پنجم خرداد و روزهای آتی این کرایه‌های جدید را اعمال خواهند کرد.

    امانی با تأکید بر اینکه کرایه‌های جدید در اغلب مراکز استان اعمال شده است، اظهار داشت: اگر نرخ‌های جدید در برخی شهرستان اعمال نشده است، به زودی اعمال می‌شود، زیرا ‌در برخی شهرستان‌ها به دلیل آنکه شرایط و زیرساخت فراهم نبود، اجرای کامل این موضوع به ‌روز آینده موکول شد‌، اما در کل مراکز استان نرخ‌های جدید اعمال شده است.

    * بررسی جوانب مختلف اعمال کرایه کامیون‌ها‌ بر اساس تن‌-کیلومتر

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای‌ درباره اعمال نرخ‌های کرایه بر اساس تن-کیلومتر (و نه توافقی) که خواسته برخی رانندگان است، گفت: کرایه رانندگان کامیون توافقی است و بر اساس مصوبه شورای اقتصاد سال 69 توافق بین ‌صنف راننده و صنف شرکت‌ها است‌‌؛ همه رانندگان این خواسته را ندارند، اما برخی لازم می‌دانند نرخ کرایه بر اساس تن - کیلومتر باشد که ما این موضوع را رد نمی‌کنیم، کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند، اما کرایه بر اساس تن - کیلومتر شرایط و زیرساخت‌های خاصی را می‌طلبد و در شرایط جاده کوهستانی، جاده کویری، نوع فصل، میزان بارش‌ها متفاوت است که باید در بحث تن - کیلومتر همه مواردا و گزینه‌ها لحاظ شود؛ باید نحوه محاسبه کرایه‌ها بر اساس تن - کیلومتر مشخص و مشکلات قانونی آ‌ن رفع شود، تا حداقل از وضع موجود به وضع بدتر نرویم.

    امانی گفت: همین درخواست بار مجازی که مورد اعتراض رانندگان در بنادر است، در چند سال پیش خواسته همین رانندگان بود و اعلام می‌کردند که به عنوان مثال باید 10 روز در گرمای اهواز یا بندرعباس منتظر دریافت بار در نوبت بمانند و چند روز هزینه کنند تا بتوانند یک بار دریافت کنند، اما نوبت مجازی به رانندگان کمک کرد که با یک پیامک از داخل خانه نوبت بار بگیرند و از یکی، دو روز قبل به آنها اعلام شود که امروز بار آنها آماده است و به سوی پایانه حرکت کنند.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: با این حال ‌برخی از رانندگان اعتراض کرده‌اند که این موضوع موجب شده است همه رانندگان از کل کشور به این پایانه‌‌های بار وصل شوند، در حالی که پیش از این، فقط رانندگان خاص به بنادر می‌رفتند و این کار موجب شده است که همه نوبت بگیرند و این موجب کم باری در بنادر می‌شود.

    امانی تأکید کرد: ما همه این موارد را از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری اصناف رانندگان و شرکت‌ها بررسی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم به نتیجه مناسب بیانجامد.

    * پرداخت 50 درصد حق بیمه از سوی دولت

    وی با بیان اینکه مشکل دیگر رانندگان بحث بیمه آنها بود، اظهار داشت: بر اساس قانون سال 79 ‌رانندگان جزو قانون خاص هستند و 50 درصد حق بیمه آنها به صورت یارانه از سوی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و 50 درصد بیمه نیز توسط رانندگان پرداخت می‌شود.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: ‌منابع باید از طریق دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شد که از ابتدای امسال مشکلاتی در تأمین اجتماعی داشتیم که به دلیل عدم دریافت منابع مالی از دولت در چند شعبه استانی حق بیمه رانندگان بدون محاسبه یارانه 50 درصدی لحاظ شده بود که زمینه نارضایتی رانندگان را فراهم آورد.

    امانی افزود: طی پیگیری‌های سازمان راهداری و همراهی سازمان تأمین اجتماعی این موضوع اصلاح شد و در حال حاضر مشکل بیمه این رانندگان بر اساس روال قبل اعمال می‌شود.

    * دستور وزیر تعاون برای رفع مشکل حقوق بازنشستگی رانندگان‌

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه یکی دیگر از خواسته‌های رانندگان، موضوع بازنشستگی آنها بود، توضیح داد: در حال حاضر بیمه برای بازنشستگی رانندگان، حداقل حقوق را در نظر می‌گیرد و راننده‌ای اگر بعد از 30 سال تلاش بازنشسته شد، با همان حداقل حقوق بازنشسته می‌شود که این موجب اعتراض رانندگان بود که البته حرف به‌حقی است.

    امانی بیان کرد: اصناف رانندگان، متقاضی بودند که به صورت داوطلبانه هر راننده‌ای که مایل بود مازاد حق بیمه را پرداخت کند و با حقوق بالاتری بازنشسته شود که این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفت و مکاتبات آن با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد که وی نیز دستور صریح داد تا این اتفاق رخ دهد؛ کارگروهی در سازمان تأمین اجتماعی برای این موضوع تشکیل شد که نمایندگان اصناف مرتبط با رانندگان نیز در این کارگروه حضور دارند و امیدواریم موضوع بازنشستگی رانندگان حداکثر تا دو ماه آینده بررسی و مشکل رفع شود، تا رانندگانی که داوطلبانه مایل به پرداخت پول بیشتری به بیمه هستند، با رقم بالاتری بازنشسته شوند.

    * پیشنهاد تجدیدنظر در شرایط «سخت و زیان‌آور» لحاظ‌ شدن شغل رانندگی جاده‌‌

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات رانندگان که در حال حاضر مطرح می‌شود، موضوع سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی ناوگان عمومی جاده‌ای است که در این باره هم البته اختلافاتی بین رانندگان وجود داشت، با توجه به اینکه اگر بر اساس همین قانون فعلی باشد، این موضوع برای رانندگان معایبی بیشتر از مزایا دارد.

    امانی توضیح داد: معایب آن این است که وقتی رانندگان تابع این قانون شدند، نمی‌توانند بیشتر از 6 ساعت رانندگی کنند و این اولین زیان آنهاست، زیرا طبق قانون ما رانندگان می‌توانند تا 9 ساعت رانندگی کنند.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: دومین مشکل آن است که ضریب بالاتری را باید پرداخت کنند و این هم یکی از مشکلاتی است که ضریب بالاتر را باید راننده از جیب خود پرداخت کند.

    وی افزود: سومین مشکل در مورد قانون فعلی این است که راننده باید بین 20 تا 25 سال و با سابقه کمتری بازنشسته شود، در حالی که رانندگان معتقد هستند که اگر با 30 سال کار هم بازنشسته شوند، امکان تأمین معیشت خود را با این حداقل حقوق ندارند و مشکلات آنها در ابتدای بازنشستگی بسیار بیشتر می‌شود، بنابراین راضی نیستند که حتی با 30 سال کار هم بازنشسته شوند.

    امانی افزود: این موارد باید بررسی شود که البته ما این مشکلات را به مجلس منعکس کرده‌ایم، تا اگر موضوع مشاغل سخت و زیان‌آور برای رانندگان در نظر گرفته شود، قانون اصلاح شود تا مزایای بیشتری برای رانندگان داشته باشد، نه آنکه معایب بیشتر از مزایا باشد.

    * تحوه توزیع بار در پایانه‌ها و تلاش برای رفع توزیع ناعادلانه بار

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: یکی دیگر از انتقاداتی که رانندگان مطرح می‌کردند، در حوزه توزیع ناعادلانه بار بود که در برخی پایانه‌ها خصوصاً پایانه‌های بندری وجود داشت.

    وی گفت: ما در حال بررسی این موضوع هستیم و به صورت جدی مشکلات را دنبال می‌کنیم، تا اگر مشکلاتی وجود داشت رفع شود و اگر این مشکلات مربوط به خودمان است، به سرعت برطرف کنیم.

    * برخورد قاطع با دریافت کمیسیون‌های غیرقانونی از رانندگان کامیون

    امانی افزود: یکی دیگر از مشکلات رانندگان، موضوع کمسیون‌های اضافه بابت دریافت بار بود که از رانندگان دریافت می‌شد؛ ما به صورت جدی به این موضوع ورود کرده‌ایم و قطعاً با چنین تخلفاتی، برخورد جدی قانونی خواهیم داشت.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد: اگر شرکت‌های حمل و نقل تخلفاتی کنند، در کمیسیون ماده 12 تخلفات آنها بررسی می‌شود و‌ مورد بازخواست قرار می‌گیرند، خصوصا سازمان راهداری در بحث کمیسیون‌های اضافی که برخی شرکت‌های حمل‌ونقلی دریافت می‌کنند، ورود‌ کرده و اگر گزارش تخلفی در این‌باره به دست سازمان راهداری برسد و یا همکاران سازمان راهداری چنین تخلفاتی را کشف کنند، حتماً برخورد قاطع و جدی خواهیم داشت و این از خط قرمزهای سازمان راهداری است.

    * وجود750 مجتمع در جاده‌های شریانی   

    وی درباره مشکلات رانندگان مبنی بر توقف‌های شبانه در بین راه‌ها و در مجتمع‌های خدمات بین‌راهی و امنیت بارهای آنها در حین استراحت، توضیح داد: به همه مجتمع‌های خدماتی-رفاهی که توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای احداث شده است، ابلاغ کرده‌ایم که حتماً پذیرای رانندگان کامیون باشند و اگر رانندگان جایی را از این مجتمع‌ها سراغ دارند که اجازه ورود کامیون نمی‌دهند، حتماً به سازمان راهداری اعلام کنند.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: مجتمع‌های خدمات رفاهی باید پذیرای رانندگان باشند و به آنها اجازه استراحت و استفاده از تجهیزات را بدهند.

    امانی ادامه داد: در حال حاضر 750 مجتمع خدماتی - رفاهی در کل کشور و در محورهای مواصلاتی داریم و اغلب راه‌های شریانی اصلی کشور از این مزیت برخوردار هستند.

    معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: به طور متوسط در هر 50 کیلومتر جاده شریانی، تأسیسات مجتمع خدماتی - رفاهی، گردشگری و پمپ بنزین داریم که در کنار جاده با مجوز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ساخته شده‌اند و به همه آنها ابلاغ کردیم که باید پذیرای رانندگان باشند.

    انتهای پیام/ب

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو