فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

موجودی انبار قطعه سازان رو به اتمام است

عصر خودرو- همزمان با پایان یافتن موجودی انبار قطعه سازان از مواد اولیه و نبود توان تامین مواد جدید، واحدهای قطعه سازی با مشکلات اساسی روبرو شده و دست به تعدیل نیرو زده اند.

موجودی انبار قطعه سازان رو به اتمام است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  نخستین بار وضعیت قرمز صنعت قطعه در سال گذشته به مسئولان دولتی اعلام شد اما گوش شنوایی نبود و در حال حاضر این وضعیت، وخیم تر از حد تصور شده و با ادامه این روند، قطعه سازی در خطر مرگ حتمی قرار خواهد گرفت .

    هم اکنون از 650 قطعه ساز فعال تیروان حدود 50 قطعه ساز نسبت به تعطیلی واحد خود اقدام کرده و پیش بینی می شود تا سه هفته آینده و همزمان با وخیم شدن اوضاع، شاهد فاجعه بزرگی در صنعت قطعه و خودرو باشیم.

    به طور قطع در صورت ادامه این روند، اوج تولید خودرو از نظر میزان تیراژ رو به افول خواهد رفت و ادامه کار قطعه سازان و کاهش نیافتن تیراژ تولید همزمان با بحران ارزی تنها به دلیل موجودی بالای قطعه سازان در انبارها و گمرکات بوده و در شرایطی که قطعه سازان قادر به تامین مواد اولیه جدید نباشند باید در انتظار کاهش تیراژ تولید نیز باشیم.

    به طور قطع این روند به دلیل نبود برنامه ریزی در این زمینه و همچنین وعده های بی نتیجه و تلاش دولت برای کنترل تورم دستوری بوده که در صورت ادامه این روند شاهد شروع تعطیلی واحدهای قطعه سازی و ریزش نیروهای آن ها خواهیم بود. در این شرایط لازم است اختیار تعیین قیمت به خودروساز داده شود این در حالی است که هم اکنون به دلیل حاشیه بازار خودرو و تعیین قیمت ها در این حاشیه، دلالی در صنعت خودرو افزایش یافته که لازم است با واگذاری تعیین قیمت به خودروساز این حاشیه را از بین  برد و سود این حاشیه را نصیب خودروساز کرد. به طور قطع در صورت آسیب دیدن صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشرو، 64 صنعت دیگر وابسته نیز با چالش مواجه می شوند که گام های ابتدایی آن از تعدیل نیرو و تعطیلی واحدهای قطعه سازی برداشته شده است. از آن جا که در هر شرایطی اجازه تعدیل نیرو به خودروسازان داده نمی شود و از آن ها خواسته می شود با کنترل وضعیت، اوضاع را بهبود ببخشند، شاهد قربانی شدن واحدهای قطعه سازی هستیم به طوری که خطر بیکاری جدی در کمین قطعه سازان است.

     

    یادداشت: آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و  قطعه سازان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط