فونیکسریمکسبهتام

کرمان موتور:

بدعهدی شرکت کره جنوبی مانع از عمل به تعهدات شد

عصر خودرو- شرکت خودروسازی کرمان موتور اعلام کرد: با توجه به تعلل و بدعهدی «هیوندای» کره جنوبی برای پیشبرد تولید النترا در ایران، تحویل این خودرو در شرایط کنونی میسر نیست اما برای رعایت حقوق مشتریان ۲ طرح جایگزین پیشنهاد شده است.

بدعهدی شرکت کره جنوبی مانع از عمل به تعهدات شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، اسفندماه سال 1395 قرارداد تولید خودرو النترا بین شرکت های خودروسازی کرمان موتور و هیوندای کره جنوبی با حضور استاندار کرمان امضا شد.
    شرکت کرمان موتور چندی پیش از توقف تولید خودرو هیوندای النترا مونتاژی خبر داد و به مشتریان اعلام کرد می توانند سود انصراف دریافت کنند یا خودروهای پیشنهادی را بخرند.
    در این پیوند، شرکت کرمان موتور در روزهای گذشته اعلام کرد: این شرکت به دلیل اتفاقات خارج از حیطه ارادی شرکت و تعلل شرکت کره ای هیوندای در زمینه تامین سی. کی. دی (قطعات منفصل) برای تولید النترا با مشکل روبرو شده است. از این رو، تحویل خودرو به مشتریانی که پیش خرید کرده اند در شرایط موجود ممکن نخواهد بود.
    مسوولان کرمان موتور اعلام کرده اند این اتفاق به دلیل تعلل هیوندای کره جنوبی روی داده و شرکت در بروز آن نقشی نداشته است اما به دلیل حفاظت از منافع مشتریان وفادار خود، 2 طرح جایگزین را پیشنهاد می کند.
    خریداران النترای داخلی می توانند وجه پیش پرداخت خود را به اضافه سود دوران مشارکت به علاوه پنج درصد پاداش همراهی دریافت کنند و برابر با نرخ اعلامی سود مشارکت دریافت کنند یا اینکه با مراجعه به نمایندگان کرمان موتور از محصولات فعلی خودرو جایگزین انتخاب کنند.
    «مدل و نوع خودرو توسط مشتری و در نمایندگی مشخص می شود.»
    در بند 24 قرارداد کرمان موتور با خریداران به شرایط «ویژه و استثنایی» اشاره و از قبل چنین اتفاقاتی پیش بینی شده است اما شرکت کرمان موتور به دلیل رویکرد مشتری محور و تلاش برای حفظ خریداران محصولات کرمان موتور تصمیم گرفته است، خارج از بندهای قرارداد و با تبصره های جدید این مشکل پیش بینی نشده را رفع کند.
    در این پیوند، یک کارشناس صنعت خودرو به ایرنا گفت: خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام یک اتفاق ناگهانی نبود و بیشتر کارشناسان می دانستند این اتفاق دیر یا زود رخ می دهد اما تعجب برانگیز اینکه روند اتفاقات با چنین سرعتی پیش برود که در مدت کوتاهی نه فقط تحریم های اولیه و ثانویه از 90 تا 180 روز دیگر اجرا شود، بلکه بسیاری از شرکت های اروپایی و جنوب شرق آسیا از ترس مرگ خودکشی کنند.
    وی افزود: شرکت هیوندای نیز از این قاعده مستثنا نبود و این غول بزرگ خودروسازی کره جنوبی از ترس تحریم های خزانه داری آمریکا بازار بزرگ و بکر ایران را رها کرد و شرکای ایرانی خود را با انبوهی از مشکلات به حال خودشان گذاشت.
    «حتی زمانی که هیوندای سوییفت های بانکی لازم را صادر کرد، باز گرفتار تحریم ها شده بود.»
    این کارشناس بیان داشت: جدا از شرکت های واردکننده که با مشکلات ناشی از ضعف در عمل به تعهدات شان روبرو شده اند یا می شوند، در این میان سنگ بزرگ به شرکت کرمان موتور اصابت کرد. شرکتی که سعی داشت با «ساخت داخل» تولیدات این شرکت کره ای، با رساندن محصولات به تولید انبوه، زمینه را برای کاستن از قیمت این محصولات فراهم کند اما سرعت سرسام آور تحولات همه چیز را به هم ریخت.
    وی افزود: اکنون نکته اینجاست که زیر سوال بردن یک شرکت با سابقه تولیدی بخش خصوصی چه نفعی برای برخی رسانه ها دارد که به دنبال افزودن بر مشکلات آنند؟ آیا امواج مشکلات پیش آمده در 2 ماه اخیر (که رشد 40 درصدی قیمت ارز فقط یکی از آنهاست) روی سایر بخش های اقتصاد کشور اثری نگذاشته است؟
    این کارشناس خودرو گفت: برخلاف تصور عموم مردم و برخی مسوولان، شرکت های تولیدکننده هیچگاه از رشد قیمت ها سود نمی برند، زیرا رشد قیمت به معنای کاهش تقاضاست و یک تولیدکننده واقعی زمانی از سود خوب برخوردار می شود که بتواند محصولات خود را در شمارگان (تیراژ) بالا به فروش برساند.
    «همه تضمین های لازم از طرف کره ای در این قرارداد اخذ شده بود اما وقتی دولت ما یک قرارداد بین المللی امضا کرده و آمریکا آن را یکطرفه بر هم زده است، آنگاه چه انتظاری از یک خودروساز داریم؟»
    همچنین یک مقام آگاه در شرکت کرمان موتور به ایرنا گفت: خط تولید النترا در ماه های گذشته راه اندازی و استانداردهای مرتبط نیز دریافت شده بود اما با اتفاق های پیش آمده و خروج یکجانبه آمریکا از برجام شرکت کره ای از ارسال قطعات مورد نیاز مونتاژ این خودرو سر باز زده است.
    وی یادآور شد: پول مربوط به قطعات ارسال و ال.سی نیز باز شده بود اما طرف کره ای سوئیفت را نپذیرفته و قطعه ای ارسال نکرده است.
    این مقام کرمان موتور اضافه کرد: طرف کره ای بدعهدی و تعلل کرده اما تاکنون پاسخ رسمی نیز نداده است.
    وی اعلام کرد: اگر امروز قطعات منفصل مورد نیاز وارد کارخانه شود، کرمان موتور قادر به پاسخگویی به تعهدات خود به مشتریان خواهد بود اما چه کنیم که اسیر مسائل جانبی، حاشیه ای و سیاسی ناخواسته شده ایم.
    به گزارش ایرنا، شرکت کرمان موتور (سهامی خاص) در اسفند سال 1373 تاسیس و در اسفندماه همان سال با شماره 111476 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران ثبت شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو