فونیکسریمکسبهتام

هفته نامه خودرو امروز دلایل در تیررس قرار گرفتن صنعت خودرو را بررسی کرد

تصمیم های هیجانی در صنعت خودرو، تاثیر اظهار نظر همگانی

عصر خودرو- صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران که سهم بالایی در ارزش افزوده بخش صنعت و همچنین تولید ناخالص داخلی دارد، همواره بیشترین اظهارنظر را به خود دیده است.صنعتی که به واسطه مردمی بودن همیشه در سیبل انتقادات قرار داشته و بر این اساس سعی شده تصمیم هایی در این حوزه گرفته شود که نفع مصرف کننده در صدر قرار گیرد .

تصمیم های هیجانی در صنعت خودرو، تاثیر اظهار نظر همگانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  این شرایط در صنعت خودرو در حالی است که شاید بعد از نفت، بانک و بیمه بتوان این صنعت را سومین صنعت کشور دانست اما نگاهی به روند گذشته و یا حال نشان می دهد که بیشترین اظهارنظرهای غیرکارشناسی همواره در بخش خودرو بوده است. این امر در سال های گذشته به ملتهب شدن فضا درصنعت خودرو دامن زده و حتی در مواردی مشاهده شده ، برخی نسبت به اظهارنظر و نقد بدون پشتوانه علمی صنعت خودرو تنها با هدف شناخته شدن بیشتر اقدام کرده اند. برخی کارشناسان دلیل این روند را ارتباط مستقیم مردم با محصولات این صنعت می دانند و معتقدند به همین دلیل با وجود وضعیت نامناسب سایر صنایع، شاهد هستیم هیچ انتقادی مطرح نمی شود اما کوچک ترین تغییرات در این حوزه، فضا را برای هرگونه اظهارنظر باز می کند. بر این اساس در سال های گذشته تصمیمات هیجانی در صنعت خودرو به وفور دیده شده که دلیل اصلی آن در تیررس قرار داشتن صنعت خودرو بوده است.

    برخوردهای هیجانی در صنعت خودرو
    امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با هفته نامه خودرو امروز با بیان این که محصولات صنعت خودرو به صورت مستقیم با مردم سروکار دارد، گفت:  صنعت خودرو مهمترین صنعتی است که دولت از سال های گذشته به عنوان صنعتی پیشران بر روی آن تمرکز و نسبت به اظهار نظر درباره آن اقدام کرده است.
    وی افزود: هرچند همه زندگی و درآمد فعلی به صنعت نفت وابسته است و همه ورودی های درآمدی کشور از این صنعت تامین می شود، اما مردم به صورت مستقیم حسی نسبت به این صنعت ندارند و همین موضوع و موارد مشابه باعث می شود تا هر اتفاق کوچک و بزرگی که در این صنعت رخ می دهد، به شدت بزرگ جلوه کند و بیش از حد لازم به آن توجه شود.
    این کارشناس صنعت خودرو توجه فعلی به صنعت خودرو بیشتر به علت ها دانست تا معلول ها و تصریح کرد: این روند باعث شده تا هرکسی مجاز به اظهار نظر درباره این صنعت باشد به طوری که هم اکنون راننده یک خودرو تاکسی تا سرنشینان آن اجازه اظهار نظر را خواهند داشت که این روند منجر به وارد شدن هیجانات زیادی به این صنعت شده است.
    کاکایی افزایش دوبرابری تعرفه در یک دوره زمانی و کاهش تعرفه و رساندن آن به صفر درصد در دوره ای دیگر را نتیجه این تصمیمات هیجانی دانست و تصریح کرد: به تازگی نیز اظهاراتی مبنی بر تعطیلی کل صنعت خودرو شنیده می شود که علت اصلی این اظهارنظرها به طور قطع برخوردهای هیجانی است.
    عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر این که تصمیم گیری های انجام شده صنعت خودرو در سال های گذشته بیشتر هیجانی بوده است، ادامه داد: ایجاد این فضا باعث شده تا صنعت خودرو برنامه های بلند مدت را به فراموشی سپرده و همواره به جای در اختیار داشتن چنین برنامه ای، به برنامه های کوتاه مدت اکتفا کند که این روند منجر به تنش های مضاعف شده است.
    وی افزود: جدا از این که قیمت خودرو باید به صورت منطقی افزایش یابد اما تجربه نشان داده که حباب های گسترده در قیمت خودرو همواره ناشی از رفتارهای هیجانی بازار بوده که این روند مسئولان را به اشتباه می اندازد.
    کاکایی تاکید کرد: در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در تصمیم گیری باید مراقب باشد تا تصمیماتی خارج از دایره هیجانی و منطقی بگیرد و در این تصمیمات نیز سود اقتصادی را در بلندمدت بنگرد هرچند که تجربه سال های گذشته نشان می دهد تصمیمات همیشه بر اساس هیجانات عامیانه پسند اخذ شده تا حل مسایل واقعی.  
    صنعت خودرو در ویترین است
    امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت و گو با هفته نامه خودرو امروز با بیان این که صنعت خودرو در هر کشوری صنعتی مهم و استراتژیک به شمار می رود، گفت: در حال حاضر 25 تا 30 درصد سهم صنعت و همچنین حدود 4 درصد از تولید ناخالص داخلی به صنعت خودرو اختصاص دارد ضمن آن که اشتغالزایی بالای این صنعت و در عین حال در اختیار داشتن زنجیره تولید قوی نسبت به سایر صنایع، این صنعت را در راس قرار داده است.
    وی افزود: نکته مهم در این صنعت تاثیرگذاری آن در زندگی همه افراد و حتی مقوله حمل و نقل است بر این اساس تقاضا برای آن بسیار زیاد است و مردم حاضر هستند برای آن هزینه کنند این در حالیست که این کالا به سرعت قابلیت نقدشوندگی دارد.
    این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: صنعت خودرو صنعتی متفاوت از صنعت نفت است زیرا مردم به صورت ملموس با آن سروکار دارند اما صنعتی مانند نفت چندان با آحاد جامعه درگیر نیست بنابراین اتفاق های این صنعت همانند خروج شرکای خارجی آن، به شدت برای آن ها قابل لمس است و نسبت به آن واکنش نشان می دهند.
    امینی با بیان این که صنعت خودرو صنعتی است که در ویترین قرار دارد و شرایط برای هرگونه اظهارنظر در آن فراهم است، اظهار کرد: صنعت خودرو و میزان تولید به عنوان شاخصی از تورم به شمار می رود و هرگونه کاهش در میزان تولید بر تورم تاثیر داشته و بر دولت ها نیز تاثیرگذار است اما همین روند منجر به اخذ تصمیم هایی شده تا نظر همگان جلب شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط